Luftgitarr - Singel 1988

Diskutera Låtarna
Post Reply
overkill
Levertransplanterad

Luftgitarr - Singel 1988

Post by overkill »

Jag har en halvintressant singel med detta namn från 1988. Den har inget direkt att göra med Eddie, men har flera lösa kopplingar till Eddie ändå kan man säga.
Nån som har den rippad? den innehåller 2 versioner av låten Vintergatan.

Flera namn vi känner från Eddie-sammanhang (och andra förstås) är med på den. Prodcent är Uffe Beijerstrand, på gitarr (äkta gura, förmodar jag) Staffan Astner (som ju spelade med Eddie på För Jaevle Braa och även live tror jag), Palten har gjort en del av omslaget, Pontus Olsson är tekniker och han var väl tekniker på första skivan med Eddie vill jag minnas. Captain Feak, som ju var en av Svullos tidiga suspekta figurer medverkar med "kaos" Image
Sen är flera andra, icke Eddie-relaterade namn med som man känner igen, t.ex Pugh Rogefeldt på sång.

Jag har scannat omslaget, fram & baksida:

Fram
Image

Röven
Image
Last edited by overkill on 14 Jun 2009, 01:08, edited 1 time in total.
Långis

Luftgitarr - Singel 1988

Post by Långis »

Undrar ni över min redigering så hjälpte jag till med thumbnailsen Image
retepnoslack
Levertransplanterad

Luftgitarr - Singel 1988

Post by retepnoslack »

Jag har, aldrig, riktigt fattat vitsen med luftgitarr. Stå och klia sig på magen och fingra i luften. Det måste vara svårt, att döma, också. Ja, jag menar på tävlingar och sådant.

Micke Dubois började ju sin bana med sådant. Jag har för övrigt läst "På liv och död" skriven utav Mickes sambo Gitte, om hans sista tid i livet. Jösses, vad trasig han måste ha varit. Jag trodde aldrig, att det var så illa, psykiskt, med honom. Edgar Allan Poes ångestfebriga historier är ingenting i jämförelse. Image
Last edited by retepnoslack on 29 Jun 2009, 08:34, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

Luftgitarr - Singel 1988

Post by overkill »

Ja, fenomenet luftgitarr känns ibland väl uttjatat och överskattat. SÅ fantastiskt kul är det inte...
En typisk fest/svensexa grej som tycks ha blivit något av en "måste-göra" grej på fester och liknande.

Denna singeln tycker jag är rätt bra dock och den innehåller som sagt flera halvintressanta detaljer med Eddie-koppling och därför postade jag infon här.
Angående Svullo så var det faktiskt Luftbas han spelade. Har inte läst den där boken, men funderar på att göra det. Hans bortgång var/är en väldigt stor förlust... Image
Post Reply