Digital sharing?

Diskutera Låtarna
Post Reply
Errol
Glad amatör

Digital sharing?

Post by Errol »

Hejsan.

vet inte var denna skall platsa, jag har ett litet problem helt enkelt & är det någon vänlig där ute som har lust hjälpa mig släng iväg ett PM.
ganska omgående

Det gäller dela ut en större del material digitalt.
Jag har nämligen haft hårddisk problem & behöver således tanka datorn med en hel del igen.

Jag lyckades spara "Outgivet" & en del rariteter.

Moralkakor undanbedes. jag har en jäkla massa köpta skivor men ingen möjlighet konvertera till datorn.

tack på förhand.
/Mvh
overkill
Levertransplanterad

Digital sharing?

Post by overkill »

Testa att söka runt lite på DC++ , där brukar finnas en hel del. CD-skivor, kassetter, videos etc. Även UGRM´s kassett-rippar brukar florera där, om man letar lite.
Utbudet varierar ju dock mellan olika hubbar och även beroende på hur många som är online. Verkar som att många övergett DC till förmån för torrent-sidor.
Last edited by overkill on 14 Feb 2009, 17:27, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist

Digital sharing?

Post by hakan »

Uppdatering av tråden är ju då att det finns torrents med Eddie material på valfri bit-torrent sökmotor, t.ex. The pirate bay.
Last edited by hakan on 28 Jun 2009, 02:07, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad

Digital sharing?

Post by ELN »

Ett sätt att konvertera nu är ju att köpa en sån där LP spelare från Clas Ohlson Image
hakan
Obotlig alkoholist

Digital sharing?

Post by hakan »

Ett sätt att konvertera nu är ju att köpa en sån där LP spelare från Clas Ohlson Image
Tyvärr räcker det inte bara med det, man behöver också ett ljudkort som kan hantera signalen från LP-spelaren, då denna inte är normaliserad Line-in nivå. Standard ljudkort av on-board-typ har inte denna funktionalitet.
ELN
Levertransplanterad

Digital sharing?

Post by ELN »

Nu menade jag ju snarare att de har USB kontakt och att man kan spela in låtarna från LP-skivorna som Mp3 på ett USB minne, direkt i LP-spelaren Image
E-M
Levertransplanterad

Digital sharing?

Post by E-M »

ELN:

Jo hakan missuppfattade dig nog, han trodde nog att du menade att det var en "vanlig" LP-spelare.
Last edited by E-M on 03 Jul 2009, 00:54, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad

Digital sharing?

Post by ELN »

EM:

Japp, var därför jag förklarade mig Image
hakan
Obotlig alkoholist

Digital sharing?

Post by hakan »

Ja jag menade en vanlig LP spelare såklart. Däremot tror jag att ELN har missförstått trådskaparen, som ju blivit av med en mängd låtar i digitalt format som han INTE har på LP. Därav tillägget "moralkakor undanbedes". Så tyvärr hjälper inte ELN's tips särskilt väl ändå. Haha. Image
Last edited by hakan on 03 Jul 2009, 14:17, edited 1 time in total.
sharpie
Helgfyllo

Digital sharing?

Post by sharpie »

Det mesta finns på nätet. Finns en dryga fem gig stor torrent på TPB osv.

Det enda som inte finns är diverse kassetband, men dom flesta (om inte alla) skivor och LP finns på nätet.
Långis

Digital sharing?

Post by Långis »

Jo, jag kan verkligen rekommendera torrenten på TPB. Innehåller det mesta.

Angående LP-spelare så funkar det alldeles utmärkt med en vanlig, men via en förstärkare. Att direktkoppla ger inget ljud, men det borde man förstå kan tyckas. Något särskilt ljudkort för konvertering av LP-skivor har jag aldrig hört talas om. Signalen ut från spelaren är ju så analog den bara kan bli så det krävs väl en förstärkare eller liknande för att översätta signalen till ett språk som datorn förstår?
Last edited by Långis on 03 Jul 2009, 23:42, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist

Digital sharing?

Post by hakan »

Angående LP-spelare så funkar det alldeles utmärkt med en vanlig, men via en förstärkare. Att direktkoppla ger inget ljud, men det borde man förstå kan tyckas. Något särskilt ljudkort för konvertering av LP-skivor har jag aldrig hört talas om. Signalen ut från spelaren är ju så analog den bara kan bli så det krävs väl en förstärkare eller liknande för att översätta signalen till ett språk som datorn förstår?
Det enklaste är att köra en fattig skit LP-spelare genom en gammal förstärkare och koppla line out på stärkaren till linjeingången på ljudkortet. Kvalitén blir bajs. Men man hör ju musiken....

En lite mer hi-end lösning är alltså att köpa ett externt ljudkort med 24bit/96khz eller högre, som kan ta en bra LP-spelares (t.ex. en Technics SL-1210) analoga signal direkt. Till den har man en bra pickup och en bra nål givetvis.

Då får man en så bra konvertering som möjligt. Alternativ till detta finns tydligen, den spelare som ELN syftade på. Hur kvalitén på pickup/nål, samt ad/da omvandlare är har jag ingen aning om, och säkert inte Clas Ohlson heller. För han e död. Image
Last edited by hakan on 04 Jul 2009, 00:46, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad

Digital sharing?

Post by ELN »

jag har en jäkla massa köpta skivor men ingen möjlighet konvertera till datorn.
Ville bara ge en annan möjlighet om han nu inte gillar att ladda ner efter IPRED eller om överhuvudtaget. Gillar han inte förslaget kan han ju bara skita i det eller hur.

Han borde väl visst ha LP-skivor Image Man kan ju konvertera CD på de flesta modernare datorer direkt.
Post Reply