Vilket Landskap
Moderator: hakan
Vilket Landskap
Är trevligast? Hyser det trevligaste folket,är vackrast,bjuder på mest livskvalite etc. Själv nominerar jag Dalarna,det är Sveriges vackraste bygd alla kategorier,folk är lättsamma och det råder en god stämning rakt över.
-
- Levertransplanterad
Vilket Landskap
Här får man ju gå efter flera aspekter, de vackraste landskapen behöver ju inte ha de trevligaste invånarna osv.
Men jag personligen tycker att Skåne, södra Lappland, Hälsingland och i viss mån Medelpad är jävligt vackert.
De trevligaste människorna hittar man i Värmland och Norrlands inland.
Dalarna är däremot bara något jag brukar åka igenom, jag tycker inte de har så mycket där helt enkelt, det närmaste en stad man kommer där är väl Borlänge och vad finns där förutom Kupolen?
Men folket kanske är trevligt, vad vet jag? Jag vet bara att jag har svårt för deras dialekt och så verkar de vara lite väl hurtiga med sina jävla skidor, ryggsäckar, termosar med kakao och liknande.
Men jag personligen tycker att Skåne, södra Lappland, Hälsingland och i viss mån Medelpad är jävligt vackert.
De trevligaste människorna hittar man i Värmland och Norrlands inland.
Dalarna är däremot bara något jag brukar åka igenom, jag tycker inte de har så mycket där helt enkelt, det närmaste en stad man kommer där är väl Borlänge och vad finns där förutom Kupolen?
Men folket kanske är trevligt, vad vet jag? Jag vet bara att jag har svårt för deras dialekt och så verkar de vara lite väl hurtiga med sina jävla skidor, ryggsäckar, termosar med kakao och liknande.
Vilket Landskap
Delvis detta som är charmen med Dalarna,det genuina och lantliga,folkliga osv.......GammalHardrockare wrote:det närmaste en stad man kommer där är väl Borlänge och vad finns där förutom Kupolen?
-
- Levertransplanterad
Vilket Landskap
Rex:
Jovisst, det har du rätt i men jag har som sagt svårt för den där hurtigheten och kärleken till snö och brädlappar. Lite för mycket Norge över dem så att säga. Och sedan så har vi ju då dialekten...
Mörka skogar ger mig också norpor men vägen mellan Mora och Orsa är vacker. Finnmarken mellan Orsa och Sveg är också lite trollsk och nästan skrämmande. Jag brukar fan i mig stampa gasen i botten när jag kör de där tolv milen mellan Orsa och Sveg. Fullständig ödemark.
Jovisst, det har du rätt i men jag har som sagt svårt för den där hurtigheten och kärleken till snö och brädlappar. Lite för mycket Norge över dem så att säga. Och sedan så har vi ju då dialekten...
Mörka skogar ger mig också norpor men vägen mellan Mora och Orsa är vacker. Finnmarken mellan Orsa och Sveg är också lite trollsk och nästan skrämmande. Jag brukar fan i mig stampa gasen i botten när jag kör de där tolv milen mellan Orsa och Sveg. Fullständig ödemark.
Vilket Landskap
Det är också nåt jag gillar:skogslandskapet,detta eviga plattland som jag ser varenda dag här i södra Dalsland ger mig damp.........sen är Dalmålet vackert sådeså!
-
- Levertransplanterad
Vilket Landskap
Rex:
Nej för fan! Slättlandskap är vackert! Tänk dig sommar med vajande sädesfält och liknande endast avbrutet av små oaser med ek, lönn och andra lövträd.
Dalmål däremot är fult och får mig att tänka på gamla kärringar och hurtiga skidåkare i toppluva och trikåer.
Nej för fan! Slättlandskap är vackert! Tänk dig sommar med vajande sädesfält och liknande endast avbrutet av små oaser med ek, lönn och andra lövträd.
Dalmål däremot är fult och får mig att tänka på gamla kärringar och hurtiga skidåkare i toppluva och trikåer.
Vilket Landskap
Njä,jag tänker mer snåla,surögda bönder,missunnsamhet,tristess mm när jag ser slätter........Bor inte Axel på Dalslandsslätten va?
-
- Levertransplanterad
Vilket Landskap
Rex:
Jovisst, Axel bor i Dalsland, mitt på slätten och odlar förutom spannmål och lite potatis även en inskränkthet som är legendarisk och kanske även representativ för vissa dalslänningar.
Jovisst, Axel bor i Dalsland, mitt på slätten och odlar förutom spannmål och lite potatis även en inskränkthet som är legendarisk och kanske även representativ för vissa dalslänningar.

Vilket Landskap
Mmmm,du ser.........sen så ÄR det inte vackert med slätter,det finns ju inget att se! En horisont,vafan är det?
-
- Levertransplanterad
Vilket Landskap
Rex:
Det är det som är mellan dig själv och horisonten som är vackert, alla sädesfälten, de små samhällena, gårdarna, ekarna osv.
Men det är ju som med resten av Sverige, det är bara vackert under några korta sommarmånader. Sedan så blir det bara skit med alltihop igen i nio månader eller något.
Det är det som är mellan dig själv och horisonten som är vackert, alla sädesfälten, de små samhällena, gårdarna, ekarna osv.
Men det är ju som med resten av Sverige, det är bara vackert under några korta sommarmånader. Sedan så blir det bara skit med alltihop igen i nio månader eller något.
-
- Levertransplanterad
Vilket Landskap
Något som jag har jävligt svårt för här i Sverige är kusten och havet. Alltid grått, svinkallt och deprimerande. Det är ju inte direkt några vajande palmer och kritvita sandstränder folk tänker på direkt när man nämner Bohuslän och Halland.
Vilket Landskap
Sommaren är ju fin där.GammalHardrockare wrote:Något som jag har jävligt svårt för här i Sverige är kusten och havet. Alltid grått, svinkallt och deprimerande. Det är ju inte direkt några vajande palmer och kritvita sandstränder folk tänker på direkt när man nämner Bohuslän och Halland.
-
- Levertransplanterad
Vilket Landskap
Rex:
Är den? Jag menar, hur många dagar under den svenska sommaren är något att ha? Om du rä[BOOT]nar ihop antalet dagar som det är soligt, vindstilla och någorlunda varmt kanske du kan få ihop två veckor med lite tur.
Klimatet i norra Europa är skit, det kommer man aldrig ifrån och när man tänker på det så är det rätt så underligt att det övehuvudtaget har blivit någon befolkning här.
Är den? Jag menar, hur många dagar under den svenska sommaren är något att ha? Om du rä[BOOT]nar ihop antalet dagar som det är soligt, vindstilla och någorlunda varmt kanske du kan få ihop två veckor med lite tur.
Klimatet i norra Europa är skit, det kommer man aldrig ifrån och när man tänker på det så är det rätt så underligt att det övehuvudtaget har blivit någon befolkning här.
Vilket Landskap
Absolut,tanken har slagit de flesta tror jag. De kom nog på sommaren,nybyggarna sen så brände de båtarna, de var ju i paradiset! Vilken överraskning de fick ett par månader senareGammalHardrockare wrote:Rex:

Last edited by rex on 20 Feb 2005, 14:43, edited 1 time in total.