Vilket Landskap

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:

Ligger mycket i vad du skriver. Ta t ex Sydafrika, jag försvarar naturligtvis inte apartheid och liknande men de som trots allt fick landet att bli Afrikas enda i-land var ju boerna och de var ju en blandning av holländska och franska calvinister och de flesta är ju sin religion trogen än idag där nere.
rex
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Post by rex »

on 02/20/2005 at 18:37:28, LumberJack wrote:Givetvis ligger det lite att klimatet spelar roll, ligger man och lökar hela dagarna i ända och tar det lite lugnt dör man svältdöden redan i oktober. Men till största delen har det religion att göra. Protestanter, och då allra helst de calvinistiska, har flit, sparande och återinvestering som livsuppgift för att nå himmelriket. Ganska intressant att läsa om, och åker man runt i Europa så syns det än idag. I de protestantiska länderna fungerar det mesta som det ska, men söder om Holland blir det allt mer blaha, blaha [/quote]

Nähä! Håller jag inte med om alls Image Den här debatten har jag haft med Rockern tidigare,han har samma hållning som du. Jag menar att folk har format sin Religion snarare än att Religionen format folket.

Att mentaliteten i en given del av världen har präglat Religionen där tycker jag är självklart.

lumberjack
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Post by lumberjack »

Calvinismen är i allra högsta grad formad av en person, Jean Calvin.
rex
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Post by rex »

on 02/21/2005 at 22:38:28, LumberJack wrote:Calvinismen är i allra högsta grad formad av en person, Jean Calvin. [/quote]

Jaja,säg så här då: Man tar till sig de Religiösa ideer som passar folksjälen.
ozzman
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Post by ozzman »

on 02/20/2005 at 14:47:03, GammalHardrockare wrote:Men märkligt är det ändå att folk har stannat kvar här. Kanske var de fördrivna av de andra folken söderut? [/quote]

Där tror jag du är rikigt nära sanningen, det kan inte finnas någon som helst annan rimlig förklaring till varför människor ville bosätta sej i detta satans kallhål till land.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Ozzman:

Ja, det är lite skumt alltihopa. Vi härstammar ju från början allihopa från Afrika (tror man) och det är naturligt att människan börjar vandra till andra platser efter ett tag av ren nyfikenhet, men varför stannade man inte i, låt oss säga, Frankrike? Vad fick en del att fortsätta ännu längre norrut och sedan stanna kvar? Jag kan förstå att en del var nyfikna och ville fortsätta norrut men när de väl hade kommit fram och fick uppleva kylan och permafrosten, VARFÖR BLEV DE KVAR? Det måste ha funnits några andra orsaker än ren nyfikenhet.
Blev de fördrivna? Kände de sig hotade? Kom de inte överrens med de andra? Hade de någon alternativ livsstil som inte passade in?
lumberjack
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Post by lumberjack »

När jägarfolken började bosätta sig på våra breddgrader var det medelhavsklimat här, och väl tilltaget med fisk och djur att stoppa i mun. Hur det var med broccoli har jag ingen aning om...
rex
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Post by rex »

on 02/22/2005 at 00:22:31, GammalHardrockare wrote:Det måste ha funnits några andra orsaker än ren nyfikenhet.

[/quote]

Nej det tror jag inte,det är nog hela orsaken. Människan är sådan,det är vår drivkraft.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Lumberjack:
När jägarfolken började bosätta sig på våra breddgrader var det medelhavsklimat här, och väl tilltaget med fisk och djur att stoppa i mun.
Ja, och sedan kom väl inlandsisen?
Så man kan ju fråga sig varför i himmelens namn människan kom tillbaka hit efter att klimatet hade blivit lite mildare?
ozzman
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Post by ozzman »

on 02/22/2005 at 00:44:11, rex wrote:Nej det tror jag inte,det är nog hela orsaken. Människan är sådan,det är vår drivkraft. [/quote]

Jo gräset är ju alltid grönare på andra sidan, men efter att ha stillat nyfikenheten och frysit ballarna av sej så borde ju folk ha sökt sej tillbaka till varmare breddgrader.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Vilken plats i Sverige har det absolut gynsammaste klimatet förresten? Någon som vet?
Jag skulle gissa på sydöstra Småland och Blekinge. Skåne är ju sydligast men blåsten kyler ju tyvärr av en del.
Södra Lappland är ju väldigt soligt och varmt på sommaren men där drar ju den långa och osannolikt kalla vintern ned betyget rejält.
ozzman
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Post by ozzman »

on 02/22/2005 at 12:30:52, GammalHardrockare wrote:Vilken plats i Sverige har det absolut gynsammaste klimatet förresten? Någon som vet?
Jag skulle gissa på sydöstra Småland och Blekinge. Skåne är ju sydligast men blåsten kyler ju tyvärr av en del.
Södra Lappland är ju väldigt soligt och varmt på sommaren men där drar ju den långa och osannolikt kalla vintern ned betyget rejält. [/quote]

Antalet soltimmar kan man se på den här bilden,http://www.smhi.se/sgn0102/images/p18.gif

Här kan man se vindstatistk.
http://www.smhi.se/sgn0102/images/p83.gif

Och årsmedeltemperatur
http://www.smhi.se/sgn0102/images/p34.gif

Nu har jag inte gjort någon djup analys av bilderna men nog verkar ostkusten från Stockholm och neråt ligga rätt bra till
lumberjack
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Post by lumberjack »

on 02/22/2005 at 11:16:20, GammalHardrockare wrote:Lumberjack:

Ja, och sedan kom väl inlandsisen?
Så man kan ju fråga sig varför i himmelens namn människan kom tillbaka hit efter att klimatet hade blivit lite mildare? [/quote]
Nej för fan, de följde efter allt eftersom isen drog sig tillbaka.

Sedan har vi den neolitiska revolutionen, d.v.s att människan blev bofast. Befolkningen ökade samtidigt som det jagades för hårt, mammuten försvann helt. Det blev allt trängre på kontinenten.

Dessutom spelar det nog en viss roll att bönderna var fria i Skandinavien under medeltiden. Trälsystemet försvann tidigt, samtidigt som det inte växte fram något feodalsystem. På kontinenten var det inte lika bra villkor för den vanlige bonden.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Lumberjack:
Dessutom spelar det nog en viss roll att bönderna var fria i Skandinavien under medeltiden. Trälsystemet försvann tidigt, samtidigt som det inte växte fram något feodalsystem. På kontinenten var det inte lika bra villkor för den vanlige bonden.
Ja, det låter som en trolig förklaring.

Nu kommer vi in på ett annat intressant ämne, nämligen språk. Enligt de senaste rönen så är skandinaviskan och holländskan äldre än engelskan och tyskan härstammar egentligen från skandinaviskan och holländskan. Kan det stämma?
Skandinaviska och holländska är ju väldigt nära släkt, det vet jag (frisiskan anses ju även vara ett skandinaviskt språk) men jag tycker att det är lite märkligt att tyskan som är så mångdubbelt större skulle härstamma från skandinaviskan och holländskan.
rex
Levertransplanterad

Vilket Landskap

Post by rex »

Allt lingo runt Östersjön var nog ganska likt från början tror jag,rätt kul detdär l att leta likheter och se paralleller mellan språken.

Jag har en bra: Vad har en klantig Amerikan,en Italiensk sopran och en tysk kniv gemensamt?
Last edited by rex on 24 Feb 2005, 12:40, edited 1 time in total.
Post Reply