Här Vare Tjosan

Diskutera Låtarna
Post Reply
overkill
Levertransplanterad

Här Vare Tjosan

Post by overkill »

.. är nog den enda av alla låtarna som Errol skrev till usla dansband på 70-talet, som jag verkligen gillar. Trio Me Bumba har som bekant spelat in just denna låten och inte nog med att låten i sig är riktigt bra, Trio Me Bumba framför den helt Ok också.
Jag tycker den låter som pre-Meduza, om man säger så. En typisk Eddie Meduza-låt och den torde vara ännu bättre med Errol själv. Det hörs att det är Errol som gjort den. Hoppas den finns inspelad med Errol själv också och finns bevarad nånstans. Tänk er låten med en snäppet grövre text, lite längre, kanske lite ösigare/rockigare (men inte nödvändigtvis allt sagda) också så är det Eddie i ett nötskal.

Nästan alla andra dansbands-låtar är ju bättre med Errol själv, i de fall de finns inspelade med Errol, t.ex låtarna på Errol + outgivna då.
Men inte heller Errols egna versioner tillhör hans bästa alster, men de är som sagt nästan alltid bättre än dansbandens tråkiga versioner. Blä. Image

Har ni några favoriter bland dansbands-låtarna han gjorde?
Långis

Här Vare Tjosan

Post by Långis »

Här vare Tjosan är ju riktigt bra. Jag tycker inte att den är så typisk Eddie utan tvärtom - en ganska ovanlig melodi och uppbyggnad.

Av dansbandslåtarna så är "Flickan i Huset mitt emot" en av mina favoriter, Så Bjud Upp Till Nästa Dans är också riktigt bra.

Men så har jag ju lite förkärlek för dansbandslåtar också...
E-M
Levertransplanterad

Här Vare Tjosan

Post by E-M »

"Flickan i huset mitt emot" gillar jag också väldigt mycket. "Tretton år" är också bra. Gillar rätt många av Eddies dansbands svensktopps-låtar.

Overkill:

Nu när du säger det, påminner inte "Alla tiders fyllekalas" lite om "Här vare tjosan"? Image
Last edited by E-M on 28 Mar 2010, 17:52, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

Här Vare Tjosan

Post by overkill »

Japp, smaken är olika, så är det ju. Jag menade väl främst att texten är typisk Meduza-aktig, musiken är väl ganska ordinär dansbandsmusik, men hyffsat svängig ändå. Ett sväng som ibland återfinns i Eddies låtar, men kanske inte riktigt på samma sätt. Jämför man med Eddies dragspelslåtar så finns klara likheter också, men hans dragspelslåtar är väl inte de första man förknippar med Eddie kanske.

E-M, den likheten har jag nog inte tänkt på faktiskt. Men det är onekligen lite likt när man tänker efter, både text och musik-mässigt även om likheten inte är genomgående slående... vem vet, Här vare tjosan kanske var förlagan till Fyllekalaset.

Så bjud upp till nästa dans tillhör väl de mindre dåliga också, absolut. Sedan gillar jag som sagt alla låtar på Errol-plattan, även om det han gjorde senare är bättre. Bäst på Errol är helt klart "Nu e de jag", en uppenbar musikalisk flört med dåtidens proggressiva rock/pshychadeliska musik som fanns då.
Dvs flummigt och utåtsvävande. Jag menar alltså inte svensk, politisk vänstervriden prog om nu nån tror det (som var progressivt främst textmässigt), utan proggressiv rock som är nått helt annat. Låtens text är också klart annorlunda. Den handlar väl om hur han blev mobbad och hur han ville "ge igen" eller nått sånt.
Last edited by overkill on 29 Mar 2010, 02:45, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad

Här Vare Tjosan

Post by ELN »

Nu gillar ju jag dansband i allmänhet, men när jag lyssnar på Eddie blir de sällan de, men "Tretton År" gillar jag Image
overkill
Levertransplanterad

Här Vare Tjosan

Post by overkill »

.. och jag "hatar" dansband i allmänhet. Det finns ju dock enstaka låtar som är bra som inom de flesta musikstilar.

Låten dansbandskuksug är ju förresten en annan trevlig bit med Eddie Image
Post Reply