Bilder från Everts Hus

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
Långis

Bilder från Everts Hus

Post by Långis »

Så, idag tog jag mig så iväg till Everts hus för en liten koll. Misstänkte redan när jag satte mig i bilen att den lilla skylten "E. Karlsson" som satt på dörren till kåken skulle vara stulen. Folk vil väl ha troféer, men det är synd att den försvann... Vi lär väl få se den på tradera snart misstänker jag.

Huset var inte i så dåligt skick som man kanske kan föreställa sig, men bra är det inte. Taket har inte rasat in än och fuktskadorna är hyfsat begränsade.
Mycket bråte är det där inne iallafall. jag misstänker att kåken använts till nå annat sedan Evert flyttade ut.
Kramade ur lite info av de jag träffade och fick reda på följande.

Everts far hette Finn och var en känd filur runt trakterna. Han har bland annat skrivit en bok om Digerdöden, var slaktare till yrket och var en hängiven älgjägare.
Också Evert sysslade med älgjakt. Han sades vara riktigt ful i munnen och jag fick berättat för mig om hur han på ett nytt jobb blev avskärmad från damerna på grund av detta, men det var väl mest bara på skoj. Everts tycks ha varit omyckt på bygden.
Han brukade hjälpa sin far med slakterierna.
Den sista tiden tilbringade han på ett ålderdomshem och åkte då omkring i permobil. Något exakt dödsdatum fick jag inte (det var väl några år sen)
Skulle vara kul att veta lite mer. Vilken relation hade Errol och Evert? Hur länge kände de varandra och hur träffades de? Nån som vet?

Jag lyckades sabba galleriet på luftkaffe.se, men fler bilder kommer upp där så fort jag lyckats laga det.

Image
Image
Image
Det nya bostadsområde "Everts Stig" tar form, nedan.
Image
Last edited by Långis on 05 Nov 2010, 21:43, edited 1 time in total.
uy
Levertransplanterad

Bilder från Everts Hus

Post by uy »

Vackert! Tackar för bilderna. Tråkigt med skylten dock.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad

Bilder från Everts Hus

Post by overkill »

Fina bilder. Jag hade länge anat/trott/misstänkt att låten handlar om en riktig person, men aldrig egentligen fått det bekräftat, inte förrens Eddie nämnde det som hastigast i radioprogammet Curry Curry. Men han säger inte hur exakt de kände varandra och vilken relation de hade. Skulle vara intressant att veta lite mer om detta.

Jag vill minnas att de fanns en tråd med en länk till en artikel om huset, men hittar den inte just nu. Det skulle väl rivas var väl tanken?
Om jag minns rätt så var denna Evert inte i livet i längre? Vart ligger kåken förresten? djupt inne i Smålandsskogarna inte alltför långt från Errols forna residens kan man gissa?
Last edited by overkill on 06 Nov 2010, 00:42, edited 1 time in total.
Långis

Bilder från Everts Hus

Post by Långis »

Huset ligger ganska centrat i Tidaholm. Förmodligen träffades de när Eddie bodde i trakterna. Falköping ligger ju inte heller långt bort och där bor ju sonen Anders.

Kanske är det detta hus som ska bli mitt Eddiemuseum? Vilken grej det vore...
sten1972
Periodare

Bilder från Everts Hus

Post by sten1972 »

Härligt att se dessa bilder från denna mytomspunna plats, tack för dom.
Image
retepnoslack
Levertransplanterad

Bilder från Everts Hus

Post by retepnoslack »

Men Eddie själv påstod ju, att Evert bodde i "Åskefällalund", som jag trodde låg i Småland? Vilket är rätt, tro?
uy
Levertransplanterad

Bilder från Everts Hus

Post by uy »

Min gissning är att låtens Evert kanske var en blandning av flera Evert som Eddie kände.
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad

Bilder från Everts Hus

Post by ELN »

Finfina bilder Image
Långis

Bilder från Everts Hus

Post by Långis »

RetepNoslack wrote:Men Eddie själv påstod ju, att Evert bodde i "Åskefällalund", som jag trodde låg i Småland? Vilket är rätt, tro?
Ja. det stämmer nog. Ny info har gjort gällande att denna evert kanske bara var en av flera.
retepnoslack
Levertransplanterad

Bilder från Everts Hus

Post by retepnoslack »

Nämner inte Kenneth ifrån den långa radiospecialen någonting med Dim-bo, eller något sådant, förresten?
Post Reply