Är arbete livets mening?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
Långis

Är arbete livets mening?

Post by Långis »

Jag har funderat lite på det där. Jag blir redigt förbannad varje gång jag hör någon nyrik lottovinnare säga att de tänker fortsätta jobba. Vad är det för jävla sätt egentligen? Här sitter jag arbetslös och fattig. Jag vill leva livet så gott det går. Göra vad jag vill när jag vill och hur jag vill, men jag blir tvingad att arbeta för att få pengar.
Om jag vann 30 miljoner skulle jag genast sluta upp med allt vad jobbsökeri heter göra precis vad som föll mig i för stunden.
Det kan väl inte vara meningen att vi ska tillbringa 8 timmar 5 dar i veckan på nåt litet skitjobb när man istället kan använda de få år man blivit tilldelad åt nyttigare saker såsom onani, skräpmat och skogspromenader.

vad är er åsikt? Skulle ni fortsätta jobba även om ni inte behövde?
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Är arbete livets mening?

Post by gammalhardrockare »

Håller fullständigt med! För mig så är arbete en PLIKT, inget annat. Så länge man inte kan försörja sig själv på egna pengar så bör man försöka att arbeta efter bästa förmåga.

Vann jag däremot en massa pengar så skulle jag aldrig mer sätta min fot på någon arbetsplats eller arbetsförmedling, då skulle jag göra det som jag själv ville och arbeta åt andra ingår inte i detta.
Jungbacka Erik
Site Admin

Är arbete livets mening?

Post by Jungbacka Erik »

Jag skulle fortsätta jobba tills pengarna kommit in på mitt konto. Sen skulle jag aldrig jobba en enda dag i mitt liv.
ozzman
Levertransplanterad

Är arbete livets mening?

Post by ozzman »

Jag skulle definitivt inte sätta min fot på ett vanligt arbete någon mer gång om jag vann 30 miljoner.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Är arbete livets mening?

Däremot så kanske jag skulle jobba ändå men enbart med sådant jag själv skulle vilja syssla med. Kanske drog jag igång något projekt eller liknande? Efter något år så har man ju gjort allt man har velat, man har rest överallt, vräkt i sig tonvis med pizza, blivit utkastad från varenda bar i alla världsdelarna, haft sex med varenda kvinna som man har velat ha sex med osv.
rex
Levertransplanterad

Är arbete livets mening?

Post by rex »

hellboy wrote:jag hade nog fortsatt att jobba om jag vann massa pengar,men inte lika mycket.
vad skall man annars göra på dagarna,sitta på forumet och gorma till höger och vänster
Det var det mest andefattiga jag hört! Så du menar att det enda du kan komma på att fylla ditt liv med är arbete?
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Är arbete livets mening?

Hellboy:

Ja, jag måste hålla med Rex. Det lät jävligt andefattigt! Har du inget drömyrke? Har du inga drömmar överhuvudtaget? Ingen hobby som du skulle vilja satsa på stenhårt?
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Är arbete livets mening?

Hellboy:

Men va fan, det måste väl finnas något som du vill göra med ditt liv?
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Är arbete livets mening?

Hellboy:

Tiden går, du är redan trettio. Vänta inte för länge, det gjorde jag. Eller rättare sagt: Jag slösade bort alldeles för mycket tid på jobb och prylar som jag överhuvudtaget inte passade för.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Är arbete livets mening?

På ett personligt plan så är naturligtvis de flesta arbeten meningslösa, de flesta får ju inte jobba med sina hobbies så att säga. Hade folk tyckt att det var kul att jobba så hade de jobbat gratis.

Men rent samhällsmässigt så är arbete av största vikt, utan skattepengar rasar allt ihop.
Därför bör man ändå försöka göra sitt bästa efter den förmåga man har.

Min dröm är dock att bli ekonomiskt oberoende så att jag kunde ge hela jävla skiten fingret - Inte till någon last, inte till någon nytta.
Men det är en annan historia.
Post Reply