Jag ska här ta ett järngrepp och försöka bena ut en gång för alla vad som är vad med de första kassetterna, vanligen och framledes refererade till som Mannen utan hjärna (MUH), E. Hilter & Luftkaffe (LK1) och E. Hitler & Luftwaffe (LW2). Notera stavningarna noga, era bönnerrr!
Det får bli i flera delar eftersom antalet tecken i varje post har sina begränsningar.
Första bandet kom 1976, det var E. Hitler & Luftwaffe - Mannen Utan Hjärna.
Andra bandet kom tidigt 1977, det var E. Hilter & Luftkaffe.
Tredje bandet kom också 1977 men troligen på hösten, det var E. Hitler & Luftwaffe.
Korsreferenser mellan olika websidor har gjorts, tack till alla er som håller Eddies verk igång. Swemusic ser ut att vara den med mest noggrant upplagda och mest korrekta informationen. Där finns det många bra bilder på såväl omslag som originalannonser. Men Angelfire och Eddies Himmel är två andra websidor som den initierade Meduzianen bör glo på också. Allas jobb är fantastiskt! Heder åt er!
Det verkar som få tycks ha en fullgod inspelning kvar av endera utgåvan. Konstaterar också att det är en enda röra med vad som tros höra till respektive utgåva.
Så har jag gjort jämförelser med mina egna asgamla Luftkaffekassetter, ett Maxell UD C-60 och ett TDK SA C-60. Nostalgitripp för oss som växt upp med kassettband! Men det är ingen poäng att redogöra för innehållet, förutom en punkt -men då får du läsa hela vägen till LK1.
De såldes av Eddie själv på gamla hederliga C-60 kassetter. Betänk att detta är långt innan digitala media blev var mans egendom. C-60 ansågs också vara lite bättre kvalitet än C-90. Första 90-minutersbandet var väl Dubbelidioterna. Eddie själv skötte kopieringen hemma, bandare till bandare, fabriksproducerat var inte aktuellt. All försöljning gick via annonsering i blaskor som Lektyr, hugade köpare beställde och Eddie levererade till allas livslånga glädje.
Sen kopierades det för fulla muggar från band till band, näste snubbe fyllde ut ena sidan på ett 90-band och sket i att lägga sista kvarten från kassetten på sida B. Med all säkerhet har folk plockat och valt vad man ville behålla på sina kassettband. Tacka fasiken sen att olika folk har sin bestämda uppfattning om vad som ska höra till vilket band, och i vilken ordning.
Nå, nu har jag rafsat ihop kopior på alla bägge tre taperna tack till både leverantörer och distributörer av underlaget, samt informatörer, kollaboratörer och sufflörer! Inte i hifikvalitet men med materialet i rätt sekvens enligt originalutgåva i alla fall. Och det jag har hört ska jag försöka redogöra för här. Så, häll upp en bärs eller grogg eller nåt, för nu bär det iväg!
När Ettan och Tvåan kom 1979, alltså E.Hitler & Luftwaffe nr 3 del 1 & 2 oss emellan, var de en del av en trilogi där Greatest Hits året efter kom att ersätta de första två kassetterna. Jag frågade Eddie i ett brev om det kunde gå att få tag på nån kopia av de gamla kassetterna. Jag har inget datum för brevet men skulle tippa på 82-83 nån gång- Hans eleganta svar blev:

Det var ju ord och inga visorrrrr!
Singeln som omnämns var Fis-disco. Den kom faktiskt så småningom, signerad Dec 84, med hårt omslag med handtecknad bild på, såvitt jag känner till är det det enda tillverkade exemplaret. Mannen utan hjärna hade i alla fall ett stort hjärta, det var ett som var säkert.
Så ända sen dess har jag trott att sida A på Greatest Hits var plockat urval från hans allra första band som för evigt skulle förbli inlåst hos kreatören själv, och sida B på GH var material från bandet som jag känner till som Luftkaffe (LK1). Sida B stämde ju med mina band, fast musiken hade exkluderats och dialog hade redigerats men det var i alla fall exakt samma inspelningar. Kopierar ni mig, som man säger i amerikanska Luftwaffe när de är ute och flyger, där den andra flygarknekten vanligtvis svarar Ja, jag läser dig.
Och nu, efter alla år, kan jag med Internets hjälp konstatera att sida A på Greatest Hits inte kommer från första, utan tredje bandet; E. Hitler & Luftwaffe. Och sida B var taget från andra bandet; E. Hilter & Luftkaffe. Båda utgivna 1977.
Och att det finns en ännu tidigare kassett som kallas Mannen utan hjärna (MUH) som jag inte hade en susning om. MUH såldes för 59:- mot postförskott enligt vad Errol säger på bandet.
Har efter idogt letande hittat och laddat ner Mannen utan hjärna, tyvärr i rätt dassig kvalitet,
Kassetten gjordes -eller såldes, det kan vara en diff här- i 20-30 ex. Vem vet säkert? Säkert körde han upp en bunt taper och krängde vartefter beställning kom. Vad jag förstått kom MUH ut hösten 1976, eftersom en hel del av materialet återanvändes med små justeringar redan till nästa år. På denna kassett heter han E. Hitler och bandet är Luftwaffe.
Innehåll på respektive kassettsida -i kassettvärlden hette det oftast A- och B-sida, inte 1 eller 2, så det får gälla här.
SIDA A (3,5,7,9,11,12 är låtar, den s.k. artisten i parentes efter)
1. E.Hitler inleder
2. E.Hitlers fader William berättar om Nazitiden
3. Negerjäv´ll (Roger Ballis)
4. E.Hitler intervjuar Roger Ballis
5. Ta och klipp dig (Roger Ballis)
6. Klagomål på E. Hitler
7. Jag vill runka balle (Roger Ballis)
8. Reportage om David Jagger från BBC
9. Come give me your lovin´ (Elvis Presley on tour)
10. Kallar du mig för Palme?
11. Kärleken é stor
12. Hubbes Norton Sport
13. Bolla bolla
14. Pitten den står
SIDA B (5,7,9,10 är låtar)
1. Sadistklubben med Evald Gryngång
2. E.Hitler intervjuar Efraim Barkbit
3. VM i att prata skit i Ukulele i Mozambique
4. Eftersnack med Efraim Barkbit
5. Jag har en kraftig saftig röv (Efraim Barkbit)
6. E.Hitler presenterar och intervjuar Greve Von Boegroeff
7. Ta mig i röven pojkar (Greven)
8. Fogden och polisen hälsar på hemma hos E.Hitler
9. Jag vill hem
10. Runka balle
11. E.Hitler slår ned kronofogdar och indrivare
Konstaterar att MUH var föregångaren till Luftkaffe såtillvida att en hel del av materialet återanvändes, i original eller i bearbetat skick.
Några reflektioner:
A2. Fader William berättar om Nazitiden är på samma grundmanus som Oberstormfuhrer Waldmann, eller Waltmann, eller Obersturmführer för att använda korrekt SS-tjänstegrad!
A3. Negerjäv´ll har ju nämnts ibland som huvudorsaken att kassetten drogs in så snabbt. Lika förunderligt finns det ju en nyinspelning på den, med introduktion och allt!
A5. Ta och klipp dig är en akustisk version -inte alls samma inspelning som på Bonnatwist
A9. Elvis Presley on tour är exakt samma Come give me your lovin´ som på Luftkaffe, LK1, och på Dubbelidioterna -fast där är det inte med någon introduktion, bara musiken.
A10. Kallar du mig för Palme är i samma anda som Hej på dig Evert från LK1, fast några namn på de två herrarna nämns inte och hotelserna framförs med andra, om än snarlika ord.
A11 Kärleken é stor finner man också på Fortsättning följer som först släpptes i Legal Bootleg-boxform.
A12. Hubbes Norton Sport är inte samma inspelning som på Dubbelidioterna.
B1. Sadistklubben med Evald Gryngång är inte samma tagning som på Luftwaffe 2.
B3. Sketchen presenteras som VM i att prata skit i Ukulele i Mozambique, inte VM i skitsnack, VM i skitprat eller VM i att snacka skit, lika fullt är det samma grundmanus som LK1 men annan inspelning, t ex nämns inte året -som var 1977 på LK1.
B7. Ta mig i röven är annan tagning än på Luftkaffe, Ettan eller Fräckisar. Arrad ungefär som i Hallrock-versionen. Hur många olika versioner finns det på den populära låten?
Da´ sån, pôjka´, så tar vi strax nästa beter´n, hömhöm.