Overkill wrote:Men det är absolut sant att digitala medier ökar mer och mer men det är inte samma sak som att säga att fysiska skivor är dött och helt olönsamt. Även om den digitala marknanden kanske står för 50-60 % eller mer så finns det fortfarande ca 40 % som köper fysiska skivor.
Så är det, men intäkterna för skivolagen har inte ökat. Skivbolagens försäljningsökning förra året var endast 0,5%, detta samtidigt som den digitala försäljningen ökat dramatiskt, vilket ju innebär att det minskat rejält på den andra sidan.
Overkill wrote:CD´n kommer inte att dö ut helt eftersom det är ett förhållandevis bra format. Endast format av sämre kvalité brukar försvinna helt, t.ex VHS och kassetter. Båda dessa är ju döda idag.
Konsumenterna bestämmer där och trots att CD:n är förhållandevis billig att framställa så föredrar dagens konsumenter mp3-filer.
Overkill wrote:
Du har nog rätt om ungdomsgenerationen, men musik vänder sig inte bara till dessa personerna även om de är en stor grupp. Ett märkligt påstående. Nästan alla människor konsumerar väl musik i någon mån och samhället består av mer än bara ungdomar.
Alla människor konsumerar musik, men det är inte vi som formar framtiden. 90-talisterna har redan börjat skaffa jobb, och får mer pengar att röra sig med. Dessa konsumerar inte CD-skivor i samma omfattning som 80-talisterna och det är inte vi som bygger framtiden längre.
30-50-åringar har aldrig varit en stor köpgrupp för skivbranschen. Det är bara att se på de artister som de stora bolagen lanserar idag, eller varför inte den publik som lockas till IDOL-deltagarnas spelningar. Större delen är unga tjejer runt 14-15.
Men absolut, att lansera en CD-skiva anses fortfarande som ett måste när en artist släpper nytt. Frågan är bara hur länge till det håller.
Edit: Kom på att jag förmodligen låter förjävla bitter, men så är det inte. Vi går ju mot en mer digital tidsålder och det är den naturliga följden. Jag läste för övrigt en intressant artikel om den minskade försäljningen och att många band nu satsar på kringprodukter istället. Att till exempel sälja sitt eget spritmärke börjar bli riktigt populärt bland rockband:
http://www.dn.se/kultur-noje/alkohol-ra ... nte-saljer
Jag förhörde mig förut idag om hur många som bränner CD-skivor numera. Svaren var inte överraskande. Ingen bekant gör det och i diskussioner på andra forum är det en minoritet. Externa hårddiskar har helt enkelt tagit CD-skivans plats.
DVD-skivan har fortfarande en bra ställning, men även där sjunker det, Hemmabrända DVD-skivor med filmer finns knappt längre.
Nedladdade filmer sparas på hårddiskar och med dagens fantastiska uppkopplingshastigheter ger streaming en riktigt bra kvalitet på filmerna.