I fredags satte jag och en kompis oss i min bil och körde de 40 milen från Äldvalen till Tidaholm. Vi hade räknat med att resan skulle ta sex-sju timmar. Den tog fem timmar. När vi kom fram till Tidaholm försökte vi lokalisera museet innan vi letade rätt på hotellet, eftersom vägbeskrivningen jag skrivit ut gick till museet, och därifrån till hotellet. Vi körde för bi den platsen där kartan påstod att museet skulle ligga, men vi såg inga skyltar som tydde på att vi kommit rätt. Däremot hittade vi ett museum med skylten "idrottsmuseum", och utanför stod en staty föreställandes en naken man, med kuk och allt. Kanske vi var på rätt spår ändå?
Till slut gav vi upp och letade rätt på hotellet istället. Vi checkade in, och efter att ha skitit och duschat var vi redo att ge oss ut igen. Den här gången gick det bättre. Med hjälp v Gps-koordinater från museets hemsida lyckades vi till slut hitta rätt.
Utställningen var fantastisk, helt klart värd resan! De hade bland annat rekonstruerat Eddies studio, komplett med väggar av tidningspapper och allt!
En annan kul grej var att de hade ställt fram möbler och Tv från Eddies vardagsrum. Så nu kan jag skryta med att ha provsuttit Eddies fåtölj! På Tv:n visades bortklippta intervjuer från dokumentärfilmen med Maritza, Peder Sveder, Anders Norstedt och Rosine.
en del av grejerna som ställdes ut kände jag igen, så jag antar att Kingmeduza har lånat ut en hel del material åt museet.
Det fanns även ett korsord som man kunde lösa, och efter an del klurade kunde vi till slut fylla i samtliga rutor och inkassera en pris i form av varsin Eddieknapp. Receptionisterna blev väldigt glada när vi lämnade in det färdiga korsordet, så antagligen var det inte så många som hade löst det före oss. I receptionen sålde de även lite andra grejer, dokumentären på Dvd, Cd-skivor och affischer. Jag köpte den klassiska affischen, den där Eddie sitter vid en soptunna med en ölburk i handen, och tänkte att alla affischerna var säker nytryckta kopior. Men döm av min förvåning när receptionisten talade om att just den affischen var original från tiden då det begav sig.
Det fanns mycket mer på museet, men det är väl ingen idé att jag räknar upp allt, för de som har varit där vet ju redan detta, och den som inte varit där ännu ska ju få se själv vad det fanns för grejer. jag kan varmt rekommendera andra att åka dit, det är helt klart värt resan, om man så har hundra mil dit.