
Lite vemodigt att göra sig av med en ägodel man haft i 8 år, även om man vet att det var det enda rätta. Den var inte så vacker men var en väldigt "snäll" bil, startade alltid och gick bra och drog lite bränsle. Blev aldrig ståendes med den nånstans även om den krånglade med jämna mellanrum. Fram kom man alltid.
Det enda som grämer lite är att jag möjligen kunde fått något mer för den. Det blev lite halvbråttom eftersom den inte fick stå kvar på besiktningen mer än 3-4 dar och köra den fick jag ju inte heller, inte lagligt vill säga.
Så fick jag 300 kr för den samt gratis hämtad med trailer (man får tydligen inte ens bogsera efter en annan bil eftersom bromsarna var dåliga).
Hade jag kört den själv till skroten hade jag fått 500 kr för den, hittade även en skrot som skulle gett 1000 kr för den om jag hade kört dit den själv. Men eftersom det var körförbud var att köra själv inget alternativ, knappast värt risken.
Man kunde ju också givetvis struntat helt i att besikta och skrotat innan men jag visste inte hur många och stora felen var, man vill ju gärna ha svart på vitt innan man bestämmer sig för det ena eller det andra. Hade det varit mindre fel i antal och omfattning hade jag övervägt att laga igen, som jag gjort flera gånger innan.
Vad har ni fått för era skrotbilar om ni nu haft några? Jag har sett annonser på bl.a blocket och i tidningar där det kan stå t.ex "betalar upp till 3000 för din skrotbil", "betalar garanterat högst" "en viss summa om motorn går" och liknande. Man får ju lätt känslan att det där är mest lockpriser som gäller i bästa möjliga fall - oftast får man troligen mindre...
Dessa är väl dock inga regelrätta skrotföretag som betalar dessa priserna som jag fattat det, utan snarare företag som plockar delar och liknande.
Sen framgår det oftast inte av annonserna huruvida hämtning (= bärgning på släp) ingår eller inte, troligen inte om de har körförbud. Det kan ju förstås ingå men då räknas väl den kostnande av på priset.