Betalar ni TV-licens?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad

Betalar ni TV-licens?

Post by ozzman »

Rockarn:

Och att inte betala TV-licens måste väl ses som lika stor stöld som att ladda ner film/musik.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Betalar ni TV-licens?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
Och att inte betala TV-licens måste väl ses som lika stor stöld som att ladda ner film/musik.
Artisterna, skådespelarna från filmerna de sänder, programledarna m.m. får lön för det de gör. Vad jag gör är att stjäla från de som distribuerar, dvs SVT. Om de gjorde om SVT till en helt fri TV-station med oberoende och objektiva nyheter osv så skulle jag gärna kunna tänka mig att betala. Här är det alltså frågan om en rent ideologisk fråga och de enda som drabbar är TV-bolaget, läs: Staten och inte filmmakarna, artisterna osv.

Låt mig ta en liknelse: Jag skulle aldrig någonsin t ex köpa en CD-skiva med en grupp vars musik och värderingar jag avskyr (Hip Hop, flummarprogg m.m.), jag köper hellre gammal fin hårdrock. Men ändå skulle jag alltså tvingas att även betala för de skivor jag inte vill ha! Likadant fungerar det med TV i Sverige, jag vill kunna se på Trean, Fyran, Femman osv men lika förbannat så måste jag betala licens för att finansiera ett TV-bolag vars värderingar jag inte ställer upp på!
Jag är nämligen demokrat och anser att ordet bör vara fritt, nyheter bör vara objektiva, inget ska döljas osv. Så fungerar inte SVT och det kan nog inte ens du neka till!
lumberjack
Levertransplanterad

Betalar ni TV-licens?

Post by lumberjack »

SVT:s dokumentäter kan handla om infiltreringar av Al Quida, svartabörsaffärer vid lägenhetshandel, prostitution i Iran, globaliseringens följder etc. etc.etc. TV 4:s handlar om tvillingar, Ola Skinnarmo, Curlingföräldrar och annan skit.

De politiska programmen leds i SVT av Adaktusson, i pajaskanalen av den fullständigt urblåsta Stina Lundberg/Dabrowski- wannabeen Malou "70 i IQ" von Sivers...

SVT:s drama produktioner håller mycket hög klass, fyran kör med kulissteater på lokalrevy-nivå.

Trean och Femman är inget annat än skitkanaler vars uppgift är att hänga ut lite halvtimmeskomedier runt reklamavbrotten. (Fast i ärlighetens namn gör trean hyfsade samhällsprogram emellanåt.)

TV-licensen betalar jag gärna för att för att få kvalitet och TV-monopolet är ta mig fan det enda monopol jag stödjer, fast det inte är ett monopol längre.

Men visst borde det rensas ut en och annan kommunistjävel bland kanalernas medarbetare, helt klart.
ozzman
Levertransplanterad

Betalar ni TV-licens?

Post by ozzman »

on 04/21/2005 at 15:41:33, GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Artisterna, skådespelarna från filmerna de sänder, programledarna m.m. får lön för det de gör. Vad jag gör är att stjäla från de som distribuerar, dvs SVT. Om de gjorde om SVT till en helt fri TV-station med oberoende och objektiva nyheter osv så skulle jag gärna kunna tänka mig att betala. Här är det alltså frågan om en rent ideologisk fråga och de enda som drabbar är TV-bolaget, läs: Staten och inte filmmakarna, artisterna osv.

Låt mig ta en liknelse: Jag skulle aldrig någonsin t ex köpa en CD-skiva med en grupp vars musik och värderingar jag avskyr (Hip Hop, flummarprogg m.m.), jag köper hellre gammal fin hårdrock. Men ändå skulle jag alltså tvingas att även betala för de skivor jag inte vill ha! Likadant fungerar det med TV i Sverige, jag vill kunna se på Trean, Fyran, Femman osv men lika förbannat så måste jag betala licens för att finansiera ett TV-bolag vars värderingar jag inte ställer upp på!
Jag är nämligen demokrat och anser att ordet bör vara fritt, nyheter bör vara objektiva, inget ska döljas osv. Så fungerar inte SVT och det kan nog inte ens du neka till! [/quote]

Låt mej ta en liknelse till:
Innehav av en TV-apparat eller flera beskattas i Sverige genom något som kallas TV-licens. Att inte betala den licensen är alltså ungefär samma sak som att inte betala bilskatt.
Eftersom du är en anhängare av högskattesamhället så borde du rent logiskt tycka om att betala TV-licens.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Betalar ni TV-licens?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
Eftersom du är en anhängare av högskattesamhället så borde du rent logiskt tycka om att betala TV-licens.
Javisst, det skulle jag ha gjort om det hade varit en fri TV. Men så är inte fallet idag.
inte betala den licensen är alltså ungefär samma sak som att inte betala bilskatt.
Oerhört dålig liknelse! När jag betalar bilskatten så innebär det att jag är med och finansierar vägnätet och har därmed rätt att framför mitt fordon på nämnda vägnät. Det är mig alltså helt fritt att välja. Däremot så måste jag betala TV-licens bara för att jag köper mig en TV och väljer att kolla på alla kanaler UTOM SVT.
Vad mig anbelangar så får de gärna filtrera bort skiten för oss som inte betalar. Vem bryr sig? Jag har KABEL-TV och det är riktiga grejer det!
Det är inte mycket jag gillar med den nya tekniken och utvecklingen men när det gäller TV så gör jag jävlar i mig ett undantag!

Fick dig igen Ozzman!
ozzman
Levertransplanterad

Betalar ni TV-licens?

Post by ozzman »

on 04/21/2005 at 21:14:53, GammalHardrockare wrote:Oerhört dålig liknelse! När jag betalar bilskatten så innebär det att jag är med och finansierar vägnätet och har därmed rätt att framför mitt fordon på nämnda vägnät. Det är mig alltså helt fritt att välja. Däremot så måste jag betala TV-licens bara för att jag köper mig en TV och väljer att kolla på alla kanaler UTOM SVT.
Vad mig anbelangar så får de gärna filtrera bort skiten för oss som inte betalar. Vem bryr sig? Jag har KABEL-TV och det är riktiga grejer det!
Det är inte mycket jag gillar med den nya tekniken och utvecklingen men när det gäller TV så gör jag jävlar i mig ett undantag!

Fick dig igen Ozzman! [/quote]

Absolut inte.
Innehav av TV beskattas och innehav av bil beskattas, pengarna går i bägge fallen till det som TV'n/bilen används till så jag tycker nog att liknelsen är väldigt bra.

Enda skillnaden är väl att det inte finns något alternativ till statliga vägar liknande alternativen som finns inom TV-världen, så fort någon börjar bygga privata vägar (det kommer, det är bara en tidsfråga) så kan du naturligtvis välja att bara köra där.

Du pratar också om fri TV, hur fri och granskande tror du en kanal som finansieras av reklam är när det handlar om att vara kritisk mot befintliga eller potentiella reklamköpare?
Samma situation har SVT gentemot politiker så jag tycker att dom 2 alternativen kompletterar varandra.
Post Reply