UFO - Besök från yttre rymden?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
Jag tror att det finns liv i universum på fler ställen än gamla jorden. Det baserar jag på rent statistiska antaganden. 100-tals miljarder galaxer och 100-tals miljarder stjärnor i varje galax ger för många tänkbara platser för att liv inte skulle ha utvecklats på någon av dom
Nja... Rent statistiskt och slumpmässigt sett så skulle det till ännu fler 1000-tals miljarder stjärnor och galaxer för att det skulle kunna bildas liv. Det anses t o m bland vetenskapskretsar nästan orimligt att vi ska ha uppstått (!)
Man har jämfört uppkomsten av liv med ett flyplan. Säg att du spränger ett plan i luften, hur stor är sannolikheten för de nedfallande delarna rent slumpmässigt ska fogas ihop till samma flygplan igen? Lika stor sannolikhet som att intelligent liv ska ska uppstå på en planet!

Lumberjack:
Universum är oändligt,
Nej, idag kan de se så långt ut i rymden så man har upptäckt att universum kröker sig nedåt. Universum är alltså runt. Vad som finns bortom detta är dock en annan fråga.
Jungbacka Erik
Site Admin

Post by Jungbacka Erik »

on 05/14/2005 at 21:52:54, GammalHardrockare wrote:Nej, idag kan de se så långt ut i rymden så man har upptäckt att universum kröker sig nedåt. Universum är alltså runt. Vad som finns bortom detta är dock en annan fråga. [/quote]Vad är då neråt i universum? Åt vilket håll har dom kikat?
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Jungbacka-Erik:

Jag skulle tro att det är delvis genom avancerad matematik som de har räknat ut det där. Jag skulle gärna förklara men jag tror inte riktigt att ni är mogna för den sortens matematik. Något säger mig det...
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Rockarn:

Välkommen tillbaka btw.

Jag anser iaf att av 10000000000000000000000 stjärnor med chans att ha planeter runt sej så borde chansen vara ganska god att det finns liv på någon av dessa (förutom jorden)

Den kanske intressantaste frågan är dock om det öht finns någon planet med intelligent liv, för på jorden vette fan om det gör det, möjligen delfinerna isf.
Jungbacka Erik
Site Admin

Post by Jungbacka Erik »

on 05/14/2005 at 23:46:27, GammalHardrockare wrote:Jungbacka-Erik:

Jag skulle tro att det är delvis genom avancerad matematik som de har räknat ut det där. Jag skulle gärna förklara men jag tror inte riktigt att ni är mogna för den sortens matematik. Något säger mig det... [/quote]Att universum är runt är det väl ingen tvekan om, om det bildats genom Big bang. Skiten flög väl åt alla håll, det behöver man väl inte vara matematiker för att räkna ut Image Men att man har kikare som ser till universums ände ? Nu är du väl ute och cyklar Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Jungbacka-Erik:
ut Men att man har kikare som ser till universums ände ? Nu är du väl ute och cyklar
Fråga mig inte hur men det var med på vetenskapens värld för några år sedan, man hade alltså kunnat se så långt bort att man med matematikens hjälp kunde konstatera att det krökte sig nedåt.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

on 05/15/2005 at 18:29:26, Jungbacka Erik wrote:Skiten flög väl åt alla håll, [/quote]

Det var ju pedagogiskt och fint uttryckt Image Image
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

on 05/15/2005 at 18:34:30, GammalHardrockare wrote:Jungbacka-Erik:

Fråga mig inte hur men det var med på vetenskapens värld för några år sedan, man hade alltså kunnat se så långt bort att man med matematikens hjälp kunde konstatera att det krökte sig nedåt.
[/quote]

Det är inget de har sett med ögat precis,det fattar du väl själv? Det är bara en matematisk teori.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Rex:

Ja, det stämmer nog. Men de sade i alla fall att det var tillsammans med något jävla teleskop som de hade förstått detta.
Långis

Post by Långis »

Tror det var Hubble det var frågan om och jag tror det var så att man kommit fram till detta genom att mäta ljuset eller strålningen från andra stjärnor som förändras på nåt sätt när det kröks.
Last edited by Långis on 16 May 2005, 12:18, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Spekpanna:

Ja, det låter rimligt.
Post Reply