Paris...

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Paris...

Post by gammalhardrockare »

Är precis hemkommen från Paris och Jotack, det var trevligt! Det enda problemet var språket. De flesta fransmän kan inte engelska och jag begriper inte ett ord franska vilket ställde till en del problem när jag skulle ta tunnelbanan. Åkte vilse ett antal gånger, kunde inte tyda skyltar eller beskrivningar och ingen gick att fråga, alla bara skakade på huvudena och bräkte någon rotvälska som inte gick att dechiffrera.

Många gånger så fick jag gå tillbaka till mitt hotell vilket hade det positiva med sig att jag verkligen fick se stan.
Naturligtvis söp jag mig även full ett par gånger, var bl a på Hardrock Café, hinkade stora glas med Southern Comfort och lyssnade på gammal fin hårdrock. Hittade t o m ett skivantikvariat av en händelse när jag hade förirrat mig mycket långt bort från mitt hotell. Jag trodde att hotellet skulle ligga i nästa kvarter men så låg det på andra sidan stan, på motsatt sida av Seine! Istället så hittade jag ett trevligt skivantikvariat som hette "Crocodisc" eller något liknande.

Men hur som helst, en dag åkte jag verkligen vilse i den där jävla tunnelbanan, förstod att jag var påväg mot en hemsk och livsfarlig förort som heter Saint Deni´s (osäker på stavningen men detta är en förort som man absolut inte ska besöka om man inte är arab eller svart) och hoppade snabbt som fan av på första bästa station, klev uppför trappan för att kunna orientera mig och möttes av denna fantastiska syn!
http://www.ludd.luth.se/~d92-mtm/pictur ... g1901.html
http://web.it.kth.se/~dick56/Travel/Par ... dArche.jpg

Jag älskar verkligen modern höghusbebyggelse och av en händelse så hade jag alltså hamnat i en stadsdel jag knappt visste existerade! La Defencé heter förorten och var nog bland det vackraste jag har besökt. Vilka vyer! Så ska en riktig storstad se ut. Lite skillnad mot Sthlm och Göteborgs DDR-skyline.

Bryssel var även helt ok men jävligt skitigt och nedgånget.
På hemvägen sov jag i Dortmund och naturligtvis så tog jag mig en vända runt Westfalenhalle. Ni minns väl maratonkonsternerna med gammal fin hårdrock som de sände i radion under åttiotalet? Det var härifrån! Stod en stund och insöp gamma fin hårdrockshistoria, här har alla stora band spelat en gång när världen och tiden var som bäst!

Nästa vår så blir det nog en resa till Amsterdam och Rotterdam. Eventuellt Berlin. Liksom jag även har gett mig fan på att besöka sveriges alla kommuner innan jag seglar iväg för gott så tänkte jag göra ett försöka besöka Europas alla huvustäder.
Någon annan som har liknande projekt?
rex
Levertransplanterad

Paris...

Post by rex »

gammalhardrockare
Levertransplanterad

Paris...

Rex:

Javisst är det!
Något annat som slog mig är detta: När jag åkte genom Ruhrområdet så såg man den ena sotiga och nedgångna storstan efter den andra, de ansågs som Europas fulaste städer och visst, jag kan hålla med, sådär överdrivet vackra var de inte. Men, de var helt klart både renare, modernare och inte hälften så gråa, sotiga och nedgångna som Göteborg!
Långis

Paris...

Post by Långis »

Ja, paris skulle jag vilja åka till någon gång, bara för att kunna skryta med att ha varit där.
Problemet är väl som sagt att ingen jävel pratar engelska, så det kan ju bli problem...

För övrigt så föredrar jag blomstrande ängar ramför dylik stadsbebyggelse. Så fult att levern skrumpnar...
Last edited by Långis on 15 May 2005, 14:49, edited 1 time in total.
lumberjack
Levertransplanterad

Paris...

Post by lumberjack »

Själv har man bara varit i Paris en gång, över en midsommarhelg på ett flyttjobb. Bodde på en pisstinkande parkeringsplats i närheten av deGaulle-flygplatsen. Jag lyckades se halva Eiffeltornet, Stade de France och Triumfbågen från c:a 1000 mils avstånd... Man får väl kanske försöka att pallra sig dit under mer civiliserade former nångång.

Jag avverkade även Brüssel på den svängen. Åt lite halv hyfsad kinamat och lyckades ratta in en radiostation som krämade brutalmetal där. En stad så god som någon. Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Paris...

Till sommaren tänkte jag ta en tur till en annan storstad, nämligen Hamburg. Har varit där förut och här snackar vi verkligen gammal fin hårdrock och skivantikvariat och enorma skivmässor varje månad!

Nästa vår tänkte jag besöka en ny huvudstad i Europa men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken? Det står nog mellan Berlin, Barcelona eller Amsterdam/Rotterdam.
ozzman
Levertransplanterad

Paris...

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Nästa vår tänkte jag besöka en ny huvudstad i Europa men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken? Det står nog mellan Berlin, Barcelona eller Amsterdam/Rotterdam.
Jo du. Skall du till Spaniens huvudstad så får du nog leta vidare.
Fast du skaffar dej nog många pluspoäng bland Katalonierna genom ditt inlägg Image
rex
Levertransplanterad

Paris...

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Barcelona
Image Jojo och du ska vara Intellektuell Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Paris...

Jag VET väl för fasen att Madrid är Spaniens huvudstad men dit vill jag fan i mig inte åka! Inget trevligt klimat helt enkelt och inte mycket att se på.
I Barcelona växer det palmer och jag skulle gärna vilka se deras berömda kyrka, La sagrada Familia eller hur det nu stavas?
Post Reply