Högskoleprovet.

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Högskoleprovet.

Post by gammalhardrockare »

Någon som har gjort Högskoleprovet här någon gång? Jag gjorde det faktiskt för två-tre år sedan bara för skojs skull. Naturligtvis har jag aldrig haft några planer på att börja någon högskola i min ålder. Ville dock bara se om jag kunde hänga med någorlunda eller om jag är en total analfabet som min brist på utbildning faktiskt säger.
Det kostade två-trehundra spänn vill jag minnas och var någon bland det tråkigaste jag har gjort och tog flera timmar med avbrott av en rast. Det var t o m vakter där som kollade att man inte fuskade. Hur man nu skulle kunna fuska vet jag inte eftersom man inte visste vilka frågor som rymdes inom det stora häftet man fick.

Hur som helst så tyckte jag att det var ovanligt lätt med undantag av matematikdelen som jag inte begrep någonting utav. Chansade vilt. Jag förstod inte ens frågorna. Image
Engelskan var däremot superenkel och bestod i stort sett bara av läsförståelse och liknande. Svenskan var också på dagisnivå och handlade en hel del om vanlig simpel ordkunskap (!) samt lite andra rent självklara saker.
Däremot så bestod en del av provet av en jävla massa diagram och skit och det begrep jag fan i mig inte mycket av. Har för mig att det tillhörde matematikdelen men jag är inte riktigt säker. Det var något som hette "kosinus", "vektorer", "gränsvärde" och annan skit. Dom skulle lika gärna ha kunnat be mig om att plocka ur satsdelar och bestämda substantiv ur albanskan.
Hade de förhört mig på multiplikationstabellen så kanske jag hade haft en liten chans men inför den där skiten så var jag helt chanslös.

Hur som helst så fick jag provresultaten efter ett tag och jag fick 1,5 eller om det var 1,6 i slutresultat. Hade det inte varit för den förbannade matematiken så hade jag fått bättre resultat. Jävla siffror! Image

Vad fick ni för resultat?
Långis

Högskoleprovet.

Post by Långis »

1,6 var inget dåligt resultat alls, de flesta jag känner har hamnat nånstans på runt 0.1 - 0.5.

Jag har dock en kusin som plockade hem full pott: 2.0, men så är han överintelligens också...

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att fönedra mig med detta prov då jag vet att resultatet skulle bli undermåligt....
Last edited by Långis on 22 May 2005, 17:48, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

Högskoleprovet.

Post by ozzman »

Jag skrev det 1995 och då hade jag 1.7.
Det jag tyckte var svårast var Svenska läsförståelsen. Matten, engelskan, diagrammen och kartorna var däremot busenkelt.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Högskoleprovet.

Ozzman:

Kartorna har jag faktiskt inget minne utav? De kan hur som helst inte ha varit något problem för mig. Men de förbannade diagrammen däremot... och matten... Totalt obegripligt och framkallar bara raseriutbrott hos mig.
ozzman
Levertransplanterad

Högskoleprovet.

Post by ozzman »

Matten var ju enkel vill jag minnas, bara de 4 räknesätten och lite %-räkning.
Svenska läsförståelsen däremot var ett helvete med 5 svarsalternativ som låg så oerhört nära varandra att det var snudd på omöjligt att välja.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Högskoleprovet.

Ozzman:
bara de 4 räknesätten och lite %-räkning.
Det räcker för mig som inte ens kan ställa upp en enkel uträkning på papper, måste alltid köra med huvudräkning. Procent ska vi inte tala om! Har förresten för mig att det även var sådana där jävla parenteser med negativa tal och skit. Hur i helvete ett tal kan bli negativt ska du inte fråga mig om och hur man räknar ut skiten verkar vara på forskarnivå eller något.
Och sedan hade vi ju de där jävla diagrammen... Om de hörde till mattedelen minns jag dock inte.

Till saken hör att det råder krigstillstånd mellan mig och matematik och min metod att vinna mot siffrorna är helt enkelt att vägra att lära mig skiten.
ozzman
Levertransplanterad

Högskoleprovet.

Post by ozzman »

Negativa tal är väl inte helt ovanligt. Termometeravläsningar i Sverige handlar ju tyvärr om det under stora delar av året.

lumberjack
Levertransplanterad

Högskoleprovet.

Post by lumberjack »

Själv låg man på 1.3 eller 1.4, även för mig var det matten som satte käppar i hjulet. Fan jag hade bara grundskolematte i bagaget och visste inte ens vad origo var. Man borde egentligen göra om det, bara för att kolla hur det skulle gå nu när man har lite mer kunskaper inom mattens underbara värld.
uy
Levertransplanterad

Högskoleprovet.

Post by uy »

Vakter finns det på nationella proven i gymnasiet också. Jag har hört att man blir relegerad från skolan om man skulle fuska.

Någpt högskoleprov har jag ingen lust att göra. När jag är klar med mina år på elprogrammet behöver jag inte gå i någon mer skola. 13 får fanimig räcka.
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Högskoleprovet.

Lumberjack:
visste inte ens vad origo var.
Jag tror aldrig att jag ens har stött på ordet. Vad ÄR det då?
rex
Levertransplanterad

Högskoleprovet.

Post by rex »

Inte jag heller,men lugn han berättar nog gärna Image
Eddie
Obotlig alkoholist

Högskoleprovet.

Post by Eddie »

Den punkt där axlarna i ett kordinatsystem skär varandra, punkten motsvaras av talet 0 på axlarna.
Post Reply