Slumområden...

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Slumområden...

Post by gammalhardrockare »

Alla städer har ju sina slumområden. Göteborg har t ex Bergsjön, Hammarkullen osv, Stockholm har Tensta och Botkyrka, Uddevalla har Dalaberg, Karlstad har Kronoparken, Gruvlyckan och Rud, Örebro har Vivalla och Brickebacken, Sundsvall har Nacksta. Osv, osv. Alla städer och samhällen oavsett storlek verkar ha fått detta problem.

Vad heter din kommuns slumområde och varför har du valt att inte bo där?
Finns det något sätt att lösa detta? Eller ska man kanske inte lösa det? Är det kanske bra att ha alla mindre bemedlade människor samlade på ett ställe?
ozzman
Levertransplanterad

Slumområden...

Post by ozzman »

Rättelse på Stockholm:
Botkyrka är en egen kommun och där finns många välmående villaområden. Slumområdena i Botkyrka är Alby, Fittja och Norsborg.

Övriga slumområden som jag kommer på i Stockholm är Tensta, Rinkeby, Jordbro (Haninge kommun) och Akalla (vissa delar).

I Gävle så är sluskområdena Sätra, Öster och vissa delar av Andersberg.
lumberjack
Levertransplanterad

Slumområden...

Post by lumberjack »

När jag är nere och knegar i Stockholmsregionen brukar jag bo i Vårberg, och det måste fan i mig vara träskenas träsk. Som tur är dyker det ibland upp lite polska insatsstyrkor och rensar upp bland patrasket. Image

Annars bodde jag i Ö-vik ett tag och där drog sig folket till det pittoreska området Sörby. Men det var närmare 20 år sedan.

I Sollefteå där jag bor nu finns väl inga direkta slumområden, det ska vara Djupön då.
ozzman
Levertransplanterad

Slumområden...

Post by ozzman »

Vårberg och Sätra är inga höjdare men jag tror att dom inte tillhör Stockholms kommun, men jag är inte säker.
Övriga ställen som är riktigt grisiga i Stockholm är Råsunda och Söderstadion.
Eddie
Obotlig alkoholist

Slumområden...

Post by Eddie »

I Linköping är det skäggetorp, mycket invandrare och slagsmål och förstörelse, you name it. Men det ska vara billigt att bo där, konstigt nog Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Slumområden...

Ozzman:
I Gävle så är sluskområdena Sätra, Öster och vissa delar av Andersberg.
I Andersberg så vaknade jag upp i en tvättstuga en gång för många, många år sedan. Var helt övertygad om att jag var i Göteborg eftersom det var dit jag skulle. Gick omkring och frågade efter närmaste spårvagnsstation för att ta mig in till centrum. "Du är inte i Norrköping!" Minns jag att några svarade mig. Då blev min förvirring mycket stor...
uy
Levertransplanterad

Slumområden...

Post by uy »

Å hur fan kunde du hamna i en tvättstuga? Kanske det vore något ävebntyr att berätta om i någon novell?
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad

Slumområden...

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Ozzman:

I Andersberg så vaknade jag upp i en tvättstuga en gång för många, många år sedan. Var helt övertygad om att jag var i Göteborg eftersom det var dit jag skulle. Gick omkring och frågade efter närmaste spårvagnsstation för att ta mig in till centrum. "Du är inte i Norrköping!" Minns jag att några svarade mig. Då blev min förvirring mycket stor...
Image Image Image

Det påminner om en lumparkompis jag hade. Han gick ut och festade i Västerås och vaknade upp på en strand på Gotland med endast kalsonger och T-shirt och en gitarr.
Han lyckades sälja gitarren för en biljett till fastlandet och stal kläder på ett tvättsträck och sedan liftade från Nynäshamn till Västerås.
uy
Levertransplanterad

Slumområden...

Post by uy »

Men herregud! Detta borde väl inspirera Hårdrockaren till en ny novell.
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Slumområden...

GM:

Hela Filipstad är slum. Jag var där uppe och jobbade en period för några år sedan och vad jag såg fick mig inte direkt att söka någon fast bostad i den stan.
Finns det överhuvudtaget någon som jobbar där?
När jag gick ut på stan för att käka lunch så såg jag bara rullatorer, s.k. flyktingar, arbetslösa svenskar och invandrare och några övervintrade raggare i fyrtioårsåldern.
Men jag kanske missuppfattade alltihop en smula? De kanske jobbade nattskift allihopa borta på chips- och knäckebrödsfabriken?
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Slumområden...

Ojsan! Nu dök mannen från ett av Sveriges absolut värsta slumområden upp!
Kan du inte ge en direktrapport från bilvrakens, arabernas och de brinnande bildäckens frontavsnitt på den svenska västkusten?
rex
Levertransplanterad

Slumområden...

Post by rex »

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Post Reply