Hur klarar man lappen?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad

Hur klarar man lappen?

Post by ozzman »

on 07/08/2006 at 08:08:51, GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Jag klarade det på första uppkörningen! Men det kan i och för sig bero på att jag tog en tvåveckors intensivkurs i en mindre stad .
Jag kan tänka mig att det är ytterst sällsynt att man klarar det på första uppkörningen om man tar körkort i någon storstad.
Det måste ju vara ett rent helvete! Det är ju stadskörningen som är svårast att lära sig och komma in i så att säga. [/quote]

Många som jag kände åkte till Söderhamn på intensivkurser i stället för att köra upp i Gävle. I Söderhamn fanns på den tiden ett rödlyse och en rondell så visst är det nog lättare ju mindre ställe man kör upp i.
uy
Levertransplanterad

Hur klarar man lappen?

Post by uy »

Aj, fan! Gick det så dåligt? Det är inget vidare och bli kuggad när man kämpat så. Tur att teoriprovet inte kostar så mycket. Det knepiga är den långa väntetiden under sommaren. Min kompis skulle inte få göra provet förren i augusti.

Men kämpa på och ge inte upp! Läs mycket i boken och träna mycket framför datorerna. Gå också på teorilektionerna, fast du redan har varit på dessa. Jag vet inte hur det är på din körskola, men på den jag hade fick man gå hur många gånger man ville på teorilektionerna.
Skitarna ska va' lika långa i år
uy
Levertransplanterad

Hur klarar man lappen?

Post by uy »

Bokar du på vägverkets hemsida? Allt sådant skötte min körlärare. Halkbanan är rätt så enkel, ja. Men man kan kugga sig om man inte klarar manöverprovet. Lyckligtvis är det bara en i gruppen som får göra det.
uy
Levertransplanterad

Hur klarar man lappen?

Post by uy »

Vad som ingår i halkkörningen kan man läsa om i en broschyr som du kan hämta på körskolan. Och om du ska boka uppkörningen privat också så ska du tänka på att det krävs en bil med dubbelkomando. Om du inte har någon sådan bil ska du nog låta kärläraren ta hand om uppkörningen.
E-M
Levertransplanterad

Hur klarar man lappen?

Post by E-M »

Som privatist så kostar halkköring 1760,- då ingår hyrbil + "lärare". I alla fall i GBG (Stora holm).

Jag har inte tagit kökortet än, men jag tänker göra halkkörningen när jag är 17 och 11 månader för då får man göra den. 17 år och 11 månader är jag i december.
Last edited by E-M on 11 Aug 2006, 22:35, edited 1 time in total.
Eddie
Obotlig alkoholist

Hur klarar man lappen?

Post by Eddie »

Du får känna på hur det blir när du får sladd på halt väglag. Du får lära dig häva en sladd. Du får väja för hinder i olika hastigheter. Om hon som åkte med mig klarade sig så kan du klara dig, allt du behöver göra är att ta det lugnt och koncentrera dig.

Fyfan vilken nöt hon var som åkte med mig, hon fick panik hela tiden och åkte helt åt helvete flera gånger och gjorde aldrig som instruktören sa, hon var totalt kass på att köra. Inte konstigt att hon hade blivit av med körkortet en gång...
Vi åkte till Västerås från Strängnäs för att köra halkkörningen där, det var en väldigt läskig åktur när hon körde.
E-M
Levertransplanterad

Hur klarar man lappen?

Post by E-M »

Jag har för mig att man inte kan bli kuggad på halkkörningen. Bara man gör som dom säger så blir man godkänd. Jag känner ingen, och har aldirg hört talas om någon som har kuggat på halkköringen.
Eddie
Obotlig alkoholist

Hur klarar man lappen?

Post by Eddie »

På blankis så spelar det ingen roll hur mycket mönster man har, står det still så kommer man ingenstans. Då hjälper endast dubb. Hart hört talas om en som blivit kuggad på halkan, så 15-20% vetifan om jag tror på.
E-M
Levertransplanterad

Hur klarar man lappen?

Post by E-M »

Jag vet inte om du ska lita på vägverket i den frågan. För min farsa ringde och frågade Vägverket när man fick göra halkköringen, då sa dom att man får göra den "när man vill" (efter man har fyllt 16 kan jag tänka att dom menade).

Men jag tyckte det lät lite konstigt så jag mailade till Stora holm (ett ställe som har halkköringar, riskutbildningar m.m.). Dom sa att man var tvungen att vara 17 år och 11 månader innan man fick köra halkkbana. Så jag tror inte att Vägverket har sådan bra koll på det.
Last edited by E-M on 12 Aug 2006, 22:50, edited 1 time in total.
2meterhansson
Obotlig alkoholist

Hur klarar man lappen?

Post by 2meterhansson »

Jag kommer ihåg när jag tog körkort för 16 år sen på halkbanan i Falun. Där var det plåtar med olja på och så halt blir det aldrig någonsin i verkligheten. Jag tror det är större risk att du kuggar om du kör så sakta att du inte får någon sladd alls, för vitsen med halkbanan är ju att känna på hur det känns att halka omkring.
E-M
Levertransplanterad

Hur klarar man lappen?

Post by E-M »

Tror liksom att man måste anstränga sig för att kugga. Det är ju om man inte gör som dom säger som man blir kuggad. Dom kan ju inte begära att man ska ratta som en gud på blankis, säger som 2meterhansson: Meningen med det är ju att man ska få känna på hur det är att få sladd.

Så stressa inte upp dig grr, ta det bara lagom lugnt och gör som dom säger så kommer du säkert att klara det.
E-M
Levertransplanterad

Hur klarar man lappen?

Post by E-M »

grr, har dom sagt något om hur man ska köra miljövänligt på din skola?

För jag skulle vilja ta körkortet som privatist. Men har hört att man kan bli kuggad om man inte kör "miljövänligt". Så jag tänkte om du vet hur man (enligt dom) kör "mijlövänligt". Är det bara det att man ska gå från 2:an till 4:an eller 3:an till 5:an om man inte är i behov av accerlation etc?.

Mycket tacksam för ett svar, för det är lika bra att lära in sådana saker i tid. Så man gör det till vana.
E-M
Levertransplanterad

Hur klarar man lappen?

Post by E-M »

Tack så mycket för svaret grr!

Står i boken att man ska köra i 50km/h på 5:an växel Image på plan väg, det tycker jag verkar lite väl grovt. Men det kanske man måste för att inte bli kuggad Image. Det dumma är att min bok är tryckt 2002 (syrrans gamla bok) så det kan ju hända att dom har kommit med nya jobbiga idéer om hur man kör miljövänligt.
uy
Levertransplanterad

Hur klarar man lappen?

Post by uy »

on 08/20/2006 at 15:53:09, E-M wrote:Tack så mycket för svaret grr!

Står i boken att man ska köra i 50km/h på 5:an växel Image på plan väg, [/quote] Uppkörningsgubben sa att man kunde det när jag hade uppkörning. Han klagade flera gånger på att jag körde med för låga växlar.
E-M
Levertransplanterad

Hur klarar man lappen?

Post by E-M »

Jo det är la det man får göra, dom vill väl att man ska köra så det är på gränsen till att bilhelvetet dör Image.
Post Reply