Vägen till körkortet!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

E-M
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by E-M »

Jo där har du nog en poäng Eddie Image.
E-M
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by E-M »

Såja då är halkkörningen avklarad, körde den igår (10:e januari). Vi var 9 privatister så det belv ojämnt antal, så jag körde ensam. Det var riktigt roligt att få sladda runtImage. Nu är det bara att invänta teoriprovet som jag ska göra den 25:e. Sedan så blir det uppkörning.
Last edited by E-M on 11 Jan 2007, 12:30, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by E-M »

Jag går som sagt inte i körskola, jag ska ta körkortet som privatist.

Japp, den är avställd, jag tvättar och vaxar den lite då och då. Ibland så brukar köra lite på grusvägen här hemma med den för öva på backning etc. Eller bara slita däck Image.
Last edited by E-M on 11 Jan 2007, 17:33, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by E-M »

Jo jag tror nog att det går, för jag vet att jag är bra på att köra bil; det säger även många i min omgivning. Om jag nu inte skulle klara det så kostar 2 uppkörningar ungefär lika mycket som ca: 4 körlektioner. Så jag anser att gå i körskola bara är ett slöseri med pengar.

PS: Eftersom du så gärna vill veta (lite bögit enligt min mening att vilja veta sådant men skit samma)..... Nej: Jag vaxar ej ballen.
ozzman
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by ozzman »

on 01/11/2007 at 22:08:28, E-M wrote:Jo jag tror nog att det går, för jag vet att jag är bra på att köra bil; det säger även många i min omgivning. Om jag nu inte skulle klara det så kostar 2 uppkörningar ungefär lika mycket som ca: 4 körlektioner. Så jag anser att gå i körskola bara är ett slöseri med pengar.

PS: Eftersom du så gärna vill veta (lite bögit enligt min mening att vilja veta sådant men skit samma)..... Nej: Jag vaxar ej ballen. [/quote]

Vad kostar det att ta ett körkort på körskola idag?
Jag kommer ihåg att jag gav runt 6000 1990 men då bommade jag en uppkörning så det blev några extra onödiga lektioner.
E-M
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by E-M »

Jag har inte kollat upp det så noga men böcker+teoriundervisningar och kanske 10 körlektioner går säkert på 8000-10000,- kan jag tänka. Sedan så tillkommer ju kostnad för själva uppkörningen.

Hyrning av bil till uppkörningen kostar 400,- sedan så kostar själva uppkörningen 645 så det blir 1045,- per gång om man är privatist, så man kan ju köra upp rätt så många gånger gentemot vad det kostar att ta en massa körlektioner etc.

Jag har inte betalt något för teorin (förutom avgiften då) heller för det anser jag verkligen är onödigt (alltså det att gå på lektioner). Jag har lånat böcker av en äldre kompis och laddat ner Bonniers trafikskola 2004 som jag kan öva teoriprov på.

Det jag oroar mig för är givetvis uppkörningen, men jag ska göra mitt bästa och se om det räcker.
uy
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by uy »

Jag bommade två uppkörningar, dessutom hade jag inte kört så mycket hemma. För att få råd med kalaset blev jag tvungen att använda alla mina besparingar. Jag har några gånger försökt räkna ut vad det blev, men jag har aldrig vågat räkna högre än 20 000. Ändå vet jag att det kostade mer än så. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by E-M »

Oj, oj!

Jag hade ju kört A-traktor i 1Ŋår efter det så började jag övningsköra och jag har säkert kört 500 mil sammanlagt privat (alltså bara övningskörningen).

Så jag hoppas på att jag ska klara det.
E-M
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by E-M »

Tack så mycket grr, men teoriprovet kommer jag nog klara, för det är bara att plugga som attan så ska det nog gå.
ozzman
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by ozzman »

on 01/12/2007 at 01:02:01, grr wrote:ozzman:
Ingenting för du kan inte ta kortet av en körskola. Det gör du via vägverket. Svårt att förstå vad du menar, [/quote]

Nähä, det hade jag inte en aning om.
Om du har svårt att förstå vad jag menade så verkar du vara ganska ensam om det.
ozzman
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by ozzman »

Jag ville veta vad det kostar att ta ett körkort idag om man går på körskola. Alltså den ungefärliga kostnaden till klarad uppkörning (naturligtvis kan det skilja beroende på var man bor och hur bra man kör osv. osv.).

Svar har jag fått så vi släpper det här nu.
uy
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by uy »

on 01/12/2007 at 01:02:01, grr wrote:uy:
Det var mycket. Men ju klantigare man är så... Image Nä, skämt åsido. Har inte vågat räkna hur mycket jag lagt ut heller, men 18 lektioner á 380 kronor blir ju en del. Och någon miljonär var jag sannerligen inte INNAN lappen. [/quote]

Är det halvtimmeslektioner då? På min körskola kostade en lektion på en timme 600 kronor.
E-M
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by E-M »

Jag ska ju som sagt göra teoriprovet nu på torsdag. Jag gjorde ju ett för traktorkort för ca: 3 år sedan, då vill jag minnas att man högst hade 3 svarsalternativ. Är det så fortfarande?, kommer ni som inte gjorde teoriprovet för B-behörighet för så längesedan ihåg det?

Är det någon av er (tror att det skulle vara du grr) som har den här körkortsboken http://korkort.com/kkb/01/01.asp?sid=60c32afja2dnuu6pzv. Jag undrar nämligen vad det står angående säkherhetskontroll av och avgasutsläpp. Mycket tacksam för svar.

I den jag har lånat av en kompis så står det såhär:

År 2003 så stod vägtrafiken för ca: 50% av koloxidutsläppen i Sverige.

År 2003 så stod vägtrafiken för ca: 33% av koldioxidutsläppen i Sverige.

År 2003 så stod vägtrafiken för ca: 33% av kolväteutsläppen i Sverige.

År 2003 så stod vägtrafiken för ca: 40% av kväveoxidutsläppen i Sverige.

SÄKERHETSKONTROLL:

Kontroll under motorhuven:

Spolarvätska
Kylvätska
Bromsvätska
Batterivätska
Oljenivån i motorn
Servovätskan
-------------------------------------------
Utvändig kontroll:

Halvjuset
Körriktningsvisarna
Mönsterdjup i däcken
Lyktglasen är hela och rena
Bakljus
Refelexer
Skyltbelysning
Helljus
Dimbakljus
Bromsljus
Parkeringsljus
Invändig kontroll:

Stolens inställning
Backspeglarnas inställning
Dörrarna är stängda
Vindrytetorkare
Spolare
Fläkt
Ljudsignal (Tuta)
Blinkers
Bromsar (kolla att servon fungerar)
Parkeringsbroms
Belysning tänd
Bilbälte

Antal döda i trafiken varje år: ca: 500-600
Antal svårt skadade i trafiken varje år: ca:4 000
Antal skadade i trafiken varje år (rapporterade): 20 000

Är som sagt mycket tacksam för svar.
Mvh E-M.
E-M
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by E-M »

Tack så mycket för "lycka till:et" och infon grr!

Jag ska allt råplugga de sista dagarna nu.

Jag hörde med en kompis som läser körkortsteori i skolan, så av honom fick jag siffrorna: Koloxid: 56%, Koldioxid: 26%, Kolväten: 28%, Kväveoxider: 42% och Svaveloaxid 2%.

Fast i huvudsak så kommer det väl frågor om olika trafiksituationer och vägmärken etc.
uy
Levertransplanterad

Vägen till körkortet!

Post by uy »

Lycka till, E-M. Om du inte visste det innan finns det en demo på programmet som du gör provet i på vägverkets hemsida.
http://www.ore.vv.se/provit/main.htm
Post Reply