Jo det fungerar likadant med Telias refil. Man väljer att ha "Telia dygnet runt" pris listan, då ringer och sms:ar man rätt billigt. Om man inte har fyllt på kortet efter 30 dagar övergår den automatiskt till "vanliga" Telia refil och då blir det dyrare. När man sedan fyller på blir det den billigare igen.Overkill wrote:Jag har ett Comvick Kontantkort som man kan fylla på med olika alternatviv. Kompis, Knock-Out eller "vanliga" Comvic konant. Kanske finns nått alternativ till.
Knock-out passar mig bäst, då ringer man för 49 öre minuten till alla. Från det man fyllt på med nått alternativ gäller den prislistan i en månad. Oftast har jag inte ringt upp för hela beloppet när en månad har gått, så jag har alltid lite pengar över, och när 1 månad har gått övergår Knock-out automatiskt till det "vanliga" Comvic Kontant - såvida man inte fyller på med knock-out direkt. Man förlorar alltså inga pengar, men ringer med olika prislistor om man inte fyller på hela tiden (minst 1 gång i månaden). Det är olika prislistor mellan kompis, knock-out och det vanliga kontant (det som bara heter Comvic kontant). Vad som är billigast är upp till var och en att bedömma, beroende på när, och till vem man ringer (och hur mycket förstås). Men överlag så verkar det vanliga kontantkortet från Comvic vara klart dyrast.
Man slipper med andra ord fasta avgifter, inga pengar äts upp om man inte ringer upp dem (dvs inga "krav på att ringa upp"-pengarna) och dessutom inga jävla räkningar att betala varje månad. Man fyller på kortet när man vill. Ingen risk att på så vis få otrevliga överaskningar i brevlådan. Själv ser jag till att nästan alltid ha med extra pengar att fylla på med ifall man måste ringa ett oväntat långt samtal eller dylikt. Ibland kan det ju hända grejer och då vill man kunna ringa om pengarna är slut.
Nu är ju detta Comvic jag talar om, men jag gissar att de flesta företag har liknande vilkor både vad gäller kontantkort och abonnemang.
Enda nackdelen jag kan se är att det oftast är ganska dyrt att öpa en ny telefon utan abonnemang. Dem tjänar mest på abbonemangen och vill man ha en utan får man ta fram den stora plånboken.
Men om man har låga krav på telefonen dvs utan massa nyare funktioner och kan man ju köpa en äldre modell eller en bättre beganad för en billigare peng.
Själv har jag ingen fast telefon hitils utan bara mobil och det har räckt hitils.
Min gammla Sony Ericsson T610 var det något fel på, det brusade som attan när man tjöta med folk. Då tog jag och köpte en ny mobil: Nokia 1200 för 329 spänn (inte bunden till något abonnemang). Är riktigt nöjd med den, den fungerar prima. Det enda jag vill kunna göra är att sms:a och ringa. Det fungerar denna perfekt till, den har även en ficklampa som lyser riktigt bra plus att den har väldigt bra batteritid. Man kan även komponera egna signaler så jag har komponerat ihop början av "Jaquline Jaquline" och "Walking in the moonlight".