Funderar på kontantkort...

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Långis

Post by Långis »

Jag måste så att säga börja hushålla med min ytterst begränsade resurser. Det är för mycket utgifter numera med höjd bilskatt, försäkring och a-kassa.
Därför måste jag nu börja skära ned på en del lyx. Har nyss avslutat min prenumeration på Illustrerad vetenskap - en tidning som jag har haft mycket behållning av och ett riktigt trevligt nöje. Det är småslantar det är frågan om, men tillsammans med en del annat ska jag nog kunna komma undan lite billigare.

Nästa projekt är telefonen. Just nu har jag ett abonnemang hos ACN. Kostar runt 25 spänn i månaden i fasta avgifter samt då de övriga avgifterna på samtal som brukar sluta på runt 300.

Funderar på att övergå till kontantkort. Vill komma ifrån det här med abbonemang och trams. Några krav är att jag dels ska få behålla mitt nummer, dels inte ska bli tvingad att ladda kortet varje månad och dels ska det inte vara en allt för hög minimiförbrukning som krav.
Har ni nåt att rekommendera?
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Är för dåligt insatt i detta med televärlden,men själv har jag Telias,dygnet runt tror jag det heter.Samma kostnad vart man än ringer eller när. Och nej inga förpliktelser om att göra åt nån viss summa.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Post by gammalhardrockare »

Kontantkort och liknande är för White Trash med betalningsanmärkningar. Vi som är betrodda, som är med i matchen så att säga, vi får och har därmed abonnemang.
Telia är det som gäller. Comvic och allt annat är också Wt.
E-M
Levertransplanterad

Post by E-M »

Jag har haft "Tele2 kompis" men jag behöde inte betala någon månadsavgift på ett år för att jag har studentrabbat. Men nu har det gått ett år så jag måste betala månadsavgift. Därför håller jag på att byta till Telia refil (kontantkort).

Det finns olika prislistor att välja bland när man har Telia refil läs mera här

ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Kontantkort och liknande är för White Trash med betalningsanmärkningar. Vi som är betrodda, som är med i matchen så att säga, vi får och har därmed abonnemang.
Telia är det som gäller. Comvic och allt annat är också .
Abonnemang är väl kanske lite mindre WT än kontantkort, men bara lite, är man med i matchen på riktigt så har man telefon betald av jobbet och behöver inte bry sej alls om vad det kostar.
Löneförmåner is the shit.
E-M
Levertransplanterad

Post by E-M »

Josey Wales wrote:... är man med i matchen på riktigt så har man telefon betald av jobbet och behöver inte bry sej alls om vad det kostar.
Löneförmåner is the shit.
Tycker du inte att det är fel då? Du tycker ju t.ex. inte att arbetsgivaren (företaget) ska stå för klädsel.
Last edited by E-M on 27 Feb 2008, 11:14, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Det är inte alls samma sak.
Dessutom har jag inte sagt att arbetsgivaren inte skall stå för kläder utan bara att det inte är något man kan kräva på ett kontorsjobb som kräver kostym.
Min telefon använder jag dessutom i tjänsten även när jag är "ledig" och dessutom på tjänsteresor.
Dessutom jobbar jag på SonyEricsson så det ligger lite i sakens natur att man skall ha en telefon.

Det är skillnad på arbetsredskap och klädkod.
Långis

Post by Långis »

GH: Det var jäklar vad bestämd du var på den punkten...
Betalningsanmärkningar har jag då inte, men jag tycker att det känns som lite slöseri att betala abbonemangsavgift för en telefon som jag egentligen bara har för att andra ska kunna nå mig när jag inte är hemma...

Josey:
Du har alltså ingen privat mobil som du betalar själv?
Knepigt och kanske lite bortskämt, men kanske förståeligt med tanke på vart du jobbar...

ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Långpanna wrote:Josey:
Du har alltså ingen privat mobil som du betalar själv?
Knepigt och kanske lite bortskämt, men kanske förståeligt med tanke på vart du jobbar...
Det är inte av godhet som arbetsgivare betalar telefoner som man får använda privat. De räknar med att man då skall var nåbar även när det inte är kontorstid, så tanken bakom är att man skall jobba mer. Samma sak med bärbar dator, fast den tar jag ytterst sällan hem.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Josey Wales:
utan bara att det inte är något man kan kräva på ett kontorsjobb som kräver kostym.
Varför inte? Rex jobbar som svetsare, ska han inte kunna kräva blåställ och skyddsglasögon menar du?
Eller jag själv t ex. På mitt jobb på Stora Serviceföretaget så bär alla anställda blåkläder, vi som har kommit upp oss lite bär svarta kläder. Enligt din logik så skulle jag alltså ha fått betala och köpa mina nya svarta arbetskläder?
No man! Någon jävla ordning får det vara!

Kom just på en sak, våra arbetsskor måste vi betala själva, halva summan i alla fall. Det retar mig. Det måste jag ta upp under nästa möte!
Hos oss arbetar vi Josey, därför bär vi arbetsskor. Inte några fjolliga, sobra lackskor. Arbetar!
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Josey Wales:

Varför inte? Rex jobbar som svetsare, ska han inte kunna kräva blåställ och skyddsglasögon menar du?
Eller jag själv t ex. På mitt jobb på Stora Serviceföretaget så bär alla anställda blåkläder, vi som har kommit upp oss lite bär svarta kläder. Enligt din logik så skulle jag alltså ha fått betala och köpa mina nya svarta arbetskläder?
No man! Någon jävla ordning får det vara!

Kom just på en sak, våra arbetsskor måste vi betala själva, halva summan i alla fall. Det retar mig. Det måste jag ta upp under nästa möte!
Hos oss arbetar vi Josey, därför bär vi arbetsskor. Inte några fjolliga, sobra lackskor. Arbetar!
Missuppfattar du allt jag skriver eller jävlas du bara Image

Jag skrev att man inte kunde begära arbetskläder på ett kontorsjobb, jag tar det en gång till: KONTORSJOBB!!!.
Jag har överhuvud taget inte nämnt något om huruvida jag tycker man skall få gratis cyklop som VVS'are, fri haklapp på mongoverkstan eller vilka andra jävla arbetskläder man nu anser sej behöva ha betalda.
Det beror på att jag ger fullständigt fan i om folk får sina arbetskläder betalda eller inte, det intresserar mej inte ett smack.

Lite roligt är det i alla fall att du tror att du får kläderna gratis, för det kan väl inte tänkas att företaget ser arbetskläderna som en del av den totala personalkostnaden månntro?
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Josey Wales:
Jag skrev att man inte kunde begära arbetskläder på ett kontorsjobb
Men varför tycker du inte det? Era arbetskläder är ju t o m dyrare än vanliga arbetskläder.
Jag anser att ska man vara tvungen att bära kostymer på jobbet (URK!) som kostar tusentals kr så ska företaget betala detta. I annat fall så ska de inte kunna kräva att man ska klä sig på ett speciellt vis.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Men jag visste ju när jag tog jobbet att det skulle behövas kostym så det fick jag ju ta med i kalkylen innan jag bestämde mej för att acceptera.
Jag fick väga lön och andra förmåner med att inköpa en kostym om året för 3000 och då valde jag att acceptera jobberbjudandet.
Om man tar jobb som svetsare så får man ju också ta med i kalkylen om man får arbetskläder betalda eller inte. Om man t.ex skulle få 3000 till om året efter skatt så kanske det är värt att köpa sina egna kläder, istället för att ta det som firman tillhandahåller.
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Jag har ett Comvick Kontantkort som man kan fylla på med olika alternatviv. Kompis, Knock-Out eller "vanliga" Comvic konant. Kanske finns nått alternativ till.
Knock-out passar mig bäst, då ringer man för 49 öre minuten till alla. Från det man fyllt på med nått alternativ gäller den prislistan i en månad. Oftast har jag inte ringt upp för hela beloppet när en månad har gått, så jag har alltid lite pengar över, och då övergår Knock-out automatiskt till det "vanliga" Comvic Kontant - såvida man inte fyller på med knock-out innan det går ut. Man förlorar alltså inga pengar, men ringer med olika prislistor om man inte fyller på hela tiden (minst 1 gång i månaden eller fler). Det är olika prislistor mellan kompis, knock-out och det vanliga kontant (det som bara heter Comvic kontant). Vad som är billigast är upp till var och en att bedömma, beroende på när, och till vem man ringer (och hur mycket förstås). Men överlag så verkar det vanliga kontantkortet från Comvic vara klart dyrast.
Man slipper med andra ord fasta avgifter, inga pengar äts upp om man inte ringer upp dem (dvs inga "krav på att ringa upp"-pengarna) och dessutom inga jävla räkningar att betala varje månad. Man fyller på kortet när man vill. Ingen risk att på så vis få otrevliga överaskningar i brevlådan. Själv ser jag till att nästan alltid ha med extra pengar att fylla på med ifall man måste ringa ett oväntat långt samtal eller dylikt. Ibland kan det ju hända grejer och då vill man kunna ringa även om pengarna är slut.
Nu är ju detta Comvic jag talar om, men jag gissar att de flesta företag har liknande vilkor både vad gäller kontantkort och abonnemang.

Enda nackdelen jag kan se är att det oftast är ganska dyrt att öpa en ny telefon utan abonnemang. Dem tjänar mest på abbonemangen och vill man ha en utan får man ta fram den stora plånboken.
Men om man har låga krav på telefonen dvs utan massa nyare funktioner kan man ju köpa en äldre modell eller en bättre beganad för en billigare peng.
Själv har jag ingen fast telefon hitils utan bara mobil och det har räckt hitils.
Last edited by overkill on 01 Mar 2008, 17:06, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Apråpå mycket utgifter, så brukar jag se till att alltid hålla mig med låga utgifter från början i den mån det går.
Felet många gör tycks vara att skaffa sig för mycket utgifter från början, för att senare upptäcka "nu Börjar det bli för mycket...".
Höjningar av olika slag är aldrig kul, men när det väl är höjt brukar det stanna där i alla fall ett år eller så.
T.ex försäkringspremier, hyran elelr vad det än gäller. Tycker man att det är alledes för mycket ändå kanske det är läge att kolla vad andra försäkringsbolag ligger på och kanske byta. och se sig om efter ett annat boende osv. Man kan ju i alla fall se sig om och kolla upp alla möjligheter - visar det sig sen inte vara lönt, dvs att hyrorna ligger på samma nivå överallt där man bor är det väl bara att bita ihop. Eller flytta nån annan stans där det är billigare. Eller så gör man som de flesta gör; gnäller, klagar och tigger lite uppmärksamhet i hopp att få lite medlidande. Att skylla på rika, välbärgade människor brukar också stå högt upp listan.
Sen kan man ju tycka vad man vill om höjda utgifter - oavsett vad det än gäller, men inga utgifter står ju stilla för evigt. Nån gång höjs ju allt, ibland är det rättfärdigat, ibland inte.
Just hyran var bara ett exempel alltså, detta gäller såklart alla utgifter man har - stora som små. Att man kollar runt ibland bland alternativen och ser om man kan ändra på nått eller kanske ta bort helt. Gör man detta regelbundet, lite då och då bör det aldrig bli "för mycket utgifter" en vacker dag (dvs så att det inte går runt).
Gäller i första hand att prioritera rätt från början såblir allt mycket enklare. Men sen är allt inte riktigt så enkelt alla gånger heller. Vissa saker kan man inte välja bort, t.ex hyran (såvida man inte vill bli vräkt) och oväntade utgifter kan ju komma när man minst anar det också. T.ex bilreparationer, besök hos tandläkaren och annat jävelskap. Så visst är det mer utgifter vissa månader än andra. För min egen del är det överlag sett är det inga som helst problem att få det att gå runt varje månad, trots att jag ibland har varierande inkomstgrad.
Last edited by overkill on 01 Mar 2008, 17:05, edited 1 time in total.
Post Reply