Nu är det dags, en massa vuxna karlar jagar en liten boll och för denna rent fantastiska insats så tjänar de miljoner och åter miljoner. Smarta pojkar, jag skulle inte tacka nej jag heller om jag fick chansen att bli mångmiljonär på någon liten lek som hör hemma på en skolgård.
När jag var barn så var det vissa som jagade en boll på rasterna, andra puttade kula som det hette. Lika idiotiskt och meningslöst men barn gillar enfaldiga lekar. Själv tillhörde jag dem som puttade kula. Gillade inte de gapiga översittarungarna ute på fotbollsplanen och de gillade inte mig.
Är det en ren tillfällighet att man idag har VM i fotboll och inte i kulputttning? Jag tror det. Båda lekarna är lika idiotiska och fyller en lika meningslös funktion - att rulla, fösa, kasta eller sparka ett runt föremål in i en redan förutbestämd plats, ett mål eller en liten grop.
Reportrar och journalister rapporterar på löpande band och är på fullaste allvar seriösa, precis som om det skulle handla om världsekonomi, politik eller nya förbluffande framsteg inom cancerforskningen. Det handlar om en enfaldig lek men för vissa så är det allvarligare än en frontrapport från andra världskriget.
-"Hur tror du det går för våra pojkar?"
Frågar en idiot som står framför mig i kön på Pressbyrån.
Jag ska tala om vad jag tror, jag tror faktiskt att jag skiter i hur det går och vad jag vet så är det inte "mina pojkar". Jag känner dem inte, vet inget om dem och bryr mig inte om de tjänar några miljoner till eller inte. Jag tror faktiskt att jag ska sitta ute på internet mitt under matchen och skriva en riktig klagosång om sport i allmänhet och fotboll i synnerhet och när jag sitter där och skriver, ja då kommer jag att hoppas på förlust. Jag hoppas verkligen att de förlorar, att de får bita i gräset ordentligt, att alla sportfånar som har vallfärdat ned till Tyskland får lära sig att det finns väsentligare prylar att lägga sina pengar på. Jag hoppas att i alla fall någon liten fotbollsfjant inser det idiotiska i att hålla på ett visst lag med vissa speciella färger, att detta lag med sin speciella färg ska få in bollen i målet på det andra laget som också har en speciell färg.
För vad jag vet, så får inte jag, inte landet eller lagets "fans" några favörer om just "vårat" lag vinner. Vi får inte sänkt kommunalskatt, vårdköerna minskar inte, jobben blir inte fler och impotenta karlar kommer fortfarande inte att kunna få kuken att stå, oavsett hur mycket de sitter och slapprunkar till Zlatan eller Ljungberg.
-"Äran för helvete! Äran!"
Skriker ännu en fotbollsidiot i örat på mig.
Jag är inte med i laget, jag tränar dem inte och jag finansierar inte deras matchkläder. Varför i helvete ska jag ta del av deras ära? Jag har inte ens rätt till det!
Jag och resten av svenskarna har lika lite med landslagets eventuella framgångar att göra som Bosse Svets korplag. Samma idioti, det är bara publikstorleken som skiljer.
-"Du kan väl för helvete glädja dig åt andra!"
Säger nästa fotbollsfjant.
Varför skulle jag göra det? Ett vinnande lag förutsätter ju ett förlorande lag och då är det ju frågan om ren skadeglädje. Och vad har det för betydelse vilket lag som vinner, det är ju ändå bara färgen som skiljer. Spelarna är inköpta och från världens alla hörn och nästa år kanske de spelar i motståndarlaget, så vem fan bryr sig?
Som sagt, hoppas Sverige förlorar. Då kanske hysterin minskar något i alla fall. Förlora... Förlora... Åk ut! Åk ut!
Snälla förlora så vi slipper skiten!
Moderator: hakan
-
- Levertransplanterad
Jag åkte runt på stan och sladdade lite på den nylagda asfalten, inte en käft ute när det är fotboll på tv. Enda gången jag tittar på sport är när det är några kompisar som tittar, då är det trevligt att sitta tillsammans och dricka öl och glo, men är man ensam får det vara.
-
- Levertransplanterad
Det finns faktiskt vetenskapliga studier som visar på att framgångar för ett land i stora idrķttsevenemang är bra för landet i upp till ett år efter.
Studien visade att i länderna som vunnit något stort mästerskap så gick sjukskrivningarna ner, produktiviteten ökade och antalet självmord minskade.
Jag kan villigt erkänna att jag inte brinner så där våldsamt för landslaget (ungefär som för en träningsmatch med härliga Djurgårn) och tycker det blir lätt patetiskt när folk som inte kan skilja på en inspark och en kvarting helt plötsligt blir fullfjädrade fotbollsexperter 1 månad vart fjärde år.
Men kul som fan är det att sitta på puben och skråla och dricka bira (det känns i huvudet idag).
Elmander från start!
Studien visade att i länderna som vunnit något stort mästerskap så gick sjukskrivningarna ner, produktiviteten ökade och antalet självmord minskade.
Jag kan villigt erkänna att jag inte brinner så där våldsamt för landslaget (ungefär som för en träningsmatch med härliga Djurgårn) och tycker det blir lätt patetiskt när folk som inte kan skilja på en inspark och en kvarting helt plötsligt blir fullfjädrade fotbollsexperter 1 månad vart fjärde år.
Men kul som fan är det att sitta på puben och skråla och dricka bira (det känns i huvudet idag).
Elmander från start!
Jojo,nåt måste ju sportfånarna ljuga ihop för att motivera att samhället skall stå för massiva polisinsatserozzman wrote:Det finns faktiskt vetenskapliga studier som visar på att framgångar för ett land i stora idrķttsevenemang är bra för landet i upp till ett år efter.
och stå ut med fyllan och huliganerna.
-
- Levertransplanterad
Vad är det för jävla kommunistresonemang? Om folk vill åka till Tyskland, kröka, kolla på fotboll och ha en sjuhelvetiska fest är det väl alldeles utmärkt och för dem väl investerade pengar i livskvaltitet. Varför missunnar du dem det?GammalHardrockare wrote:Jag hoppas verkligen att de förlorar, att de får bita i gräset ordentligt, att alla sportfånar som har vallfärdat ned till Tyskland får lära sig att det finns väsentligare prylar att lägga sina pengar på. Jag hoppas att i alla fall någon liten fotbollsfjant inser det idiotiska i att hålla på ett visst lag med vissa speciella färger, att detta lag med sin speciella färg ska få in bollen i målet på det andra laget som också har en speciell färg.
Men visst, jag förstår att man som ointresserad kan bli less på hysterin runt omkring allt. Jag har själv jobbat på en arbetsplats där samtliga var travfantiker utom jag. Fy fan vad jag hatar trav sedan dess. De finns engligt mig inga som är intresserade av trav, förutom vissa hästägare, dom är tvättäkta fantiker hela bunten och definitivt dummar än genomsnittssvensken. Fan, folk jobbar övertid för att kunna spela bort pengar. Spelmissbrukare hela bunten. ( Eller hur Ozzman

-
- Levertransplanterad
Lumberjack:
Varför missunnar du mig att gnälla över enfald?
Jag skiter väl i om idioterna ägnar sig åt ett idiotintressse! Vill folk slänga bort tid och pengar på sådant strunt så får de väl göra det så länge det inte går ut över mitt liv.Varför missunnar du dem det?
Varför missunnar du mig att gnälla över enfald?
-
- Levertransplanterad
Antagligen eftersom vi inte anser att det är enfald.GammalHardrockare wrote:Varför missunnar du mig att gnälla över enfald?
Jag törs tom. sticka ut hakan och säja att det finns fler som tycker det är enfaldigt att samla på gamla vinylskivor än att titta på fotboll.
Lumberjack:
Japp, travfolk är speltorskar hela bunten. Men någon gång så springer hästjävlarna som de skall och då är man där och rakar åt sej guldet.
-
- Levertransplanterad
Grrr:
Jag såg Ecuador mot Polen och de var inte dåliga så jag tycker faktiskt det är hugget som stucket vilka vi får i åttondelen (förutsatt att inte T&T skräller). Tyskland har ju naturligtvis fördel av hemmaplan och publiken men det brukar ju snarare tända Sverige, minns Turkietmatchen i VM-kvalet.
Däremot så skulle jag vilja se Elmader inbytt i en forwardsroll så fort det går i matchen i kväll, dels för att ge honom speltid men också för att kunna byta ut henke så han inte behöver riskera ett gult kort till och bli avstängd i åttondelen.
Gnällspiken Anders Svensson kan de skicka hem så kan han gråta över en Calzone i borås istället för i Tyskland.
Isaksson är bra och jag tyckte försvaret uppträdde på ett helt annat sätt senast när de hade Isak bakom sej än mot T&T med Rami i mål.
Jag tror på 1-1 men jag är extremt orolig för vem av Sveriges mittbackar som skall hinna med Rooney så det finns en stor risk att den förlustfria sviten bryts i kväll
Jag såg Ecuador mot Polen och de var inte dåliga så jag tycker faktiskt det är hugget som stucket vilka vi får i åttondelen (förutsatt att inte T&T skräller). Tyskland har ju naturligtvis fördel av hemmaplan och publiken men det brukar ju snarare tända Sverige, minns Turkietmatchen i VM-kvalet.
Däremot så skulle jag vilja se Elmader inbytt i en forwardsroll så fort det går i matchen i kväll, dels för att ge honom speltid men också för att kunna byta ut henke så han inte behöver riskera ett gult kort till och bli avstängd i åttondelen.
Gnällspiken Anders Svensson kan de skicka hem så kan han gråta över en Calzone i borås istället för i Tyskland.
Isaksson är bra och jag tyckte försvaret uppträdde på ett helt annat sätt senast när de hade Isak bakom sej än mot T&T med Rami i mål.
Jag tror på 1-1 men jag är extremt orolig för vem av Sveriges mittbackar som skall hinna med Rooney så det finns en stor risk att den förlustfria sviten bryts i kväll
-
- Levertransplanterad
2 som jag kommer ihåg. 1 mot Helsingborg i sista matchen innan han flyttade till England för att polera bänk och 1 mot Argentina 2002. det är ganska tunt facit för en "bra skytt".grr wrote:Han har satt någon frispark ibland som varit hyfsad
Jag håller i stort sett med. Låt oss forlora så vi kan återgå till det normala. Här på jobbet har var och varannan en sverigetröja idag. Själv kund ejag inte bry mig mindre.
Visst jag ser matcherna där sverige spelar, men bryr mig inte i övrigt om poäng osv. Jag ser det som ett tidsfördriv och ett sätt att tillfälligt höja testosteronnivån... En gratis fylla helt enkelt.
Vet ni vad jag såg när jag skulle tanka bilen häromdan? Wonderbaums formade som landslagströjor!!! Nån jäkla gräns får det väl vara! Det är ju värre än julafton...
Visst jag ser matcherna där sverige spelar, men bryr mig inte i övrigt om poäng osv. Jag ser det som ett tidsfördriv och ett sätt att tillfälligt höja testosteronnivån... En gratis fylla helt enkelt.
Vet ni vad jag såg när jag skulle tanka bilen häromdan? Wonderbaums formade som landslagströjor!!! Nån jäkla gräns får det väl vara! Det är ju värre än julafton...