Förstabil
Moderator: hakan
-
- Levertransplanterad
Förstabil
Det är ju inte så långt kvar till jag fyller 18 nu (ca: Ŋår) så jag ska köpa bil i sommar hade jag tänkt. Jag funderar på en Volvo 740 eller Volvo 240. Men vet ni någon annan bil som skulle passa bra som första bil?
Funderade ett tag på Volvo 460 för dom står lågt i pris och är små = billigare skatt. Men så har jag fått reda på att det är en riktig skitbil, så då slopade jag det alternativet.
Funderade ett tag på Volvo 460 för dom står lågt i pris och är små = billigare skatt. Men så har jag fått reda på att det är en riktig skitbil, så då slopade jag det alternativet.
Förstabil
Själv så kör jag Volvo 740. Hittils har jag inte haft några större problem.
(Kulan som man håller i på växelspaken lossnade när jag skule växla på ett ställe där jag behövde komma iväg snabbt, och bensinmätaren ljuger. Men dessa problem beror nog mycket på att bilen är rätt så begagnad. Eller att jag är en idiot
)
(Kulan som man håller i på växelspaken lossnade när jag skule växla på ett ställe där jag behövde komma iväg snabbt, och bensinmätaren ljuger. Men dessa problem beror nog mycket på att bilen är rätt så begagnad. Eller att jag är en idiot

Skitarna ska va' lika långa i år
Förstabil
En halvrutten 240 duger fint, då gör det inget om du kör sönder skiten. Det räcker också med en trafikförsäkring eftersom bilen inte är värd någonting. Enda är väl skatten, köp en nyskattad alltså!
Annars har du ju 360 som ska vara roliga att ha på vintern, bakhjulsdrivna och inte så stora.
Och om du har överflödigt med bensin/pengar så leta reda på en 240 turbo, har åkt upp hur mycket pengar som helst i bensin i min.
Annars har du ju 360 som ska vara roliga att ha på vintern, bakhjulsdrivna och inte så stora.
Och om du har överflödigt med bensin/pengar så leta reda på en 240 turbo, har åkt upp hur mycket pengar som helst i bensin i min.
-
- Levertransplanterad
Förstabil
Nej ingen 360, dom är inte dom snyggaste jag vet hehe
.
Men det blir nog en 240, kanske en -88:a eller nåt. Tycker att 240 är (mycket) snyggare än 740. Vi (morsan och farsan) hade en 240 med när jag var liten, det var fina tider det
. Sedan blev det en 940 och idag S70.
Men hade inte suttit helt fel med en 240 i fint skick. I "värsta" fall får det bli en 740.

Men det blir nog en 240, kanske en -88:a eller nåt. Tycker att 240 är (mycket) snyggare än 740. Vi (morsan och farsan) hade en 240 med när jag var liten, det var fina tider det

Men hade inte suttit helt fel med en 240 i fint skick. I "värsta" fall får det bli en 740.
-
- Levertransplanterad
Förstabil
Skattebefriade är ju veteranare, men besiktningsfria är dom inte.
Om vi börjar snacka veteranare så då hade inte en Volvo P1800 suttit fel
. Det finns visserligen inte många och en sådan raritet går nog på en slant. Men det hade varit fräckt att ha i sin ägo. Den är ju inte mycket till sportbil prestandamässigt/motormässigt eller vad man nu vill kalla det. Skulle inte heller säga att den är jättesnygg, men jävligt fräck och lite tudda för att vara Volvo. Det är därför jag gillar den bilen. P1900 är också lite udda med sin glasfiberkaross.
Om vi börjar snacka veteranare så då hade inte en Volvo P1800 suttit fel

-
- Levertransplanterad
Förstabil
Nej, nej inte kombi. Här har du en länk till en fin rackare http://www.vintageweb.net/ccpa/autres/p1800s.jpg. Lacken hade väl kanske kunnat vara trevligare.
Förstabil
Kombi är grymmare!E-M wrote:Nej, nej inte kombi. Här har du en länk till en fin rackare http://www.vintageweb.net/ccpa/autres/p1800s.jpg. Lacken hade väl kanske kunnat vara trevligare.
Mycket mera sleeper, är några som blivit förvånade när jag kommer glidande med en till synes vanlig 245 och sedan drar dem
Förstabil
Nej min är vit och inte speciellt trimmad. en 84a med svarta lister runtom, lister på nederkanten av dörrarna, stora näbbhuven, vita sidoblinkers på skärmarna och ett turboemblem i grillen. Mer stylad än så är den inte, inte ens tonade rutor 
Orginal är det 155 hästar och då laddar turbon 0.55 bar, jag har en intercooler och laddar ca 0.7 bar så någonstans mellan 170-180 häst borde jag ha. Inte alltför överdrivet, men det rör på sig ganska bra för att vara en 240. Lyckades dra en civilpolis i en ny saab 95.
Har grövre avgassystem också, 2.5 tum med en dämpare, turbon vill helst ha så lite motstånd som möjligt så min polare kör med 3 tum utan dämpare på sin 240 turbo.

Orginal är det 155 hästar och då laddar turbon 0.55 bar, jag har en intercooler och laddar ca 0.7 bar så någonstans mellan 170-180 häst borde jag ha. Inte alltför överdrivet, men det rör på sig ganska bra för att vara en 240. Lyckades dra en civilpolis i en ny saab 95.

Har grövre avgassystem också, 2.5 tum med en dämpare, turbon vill helst ha så lite motstånd som möjligt så min polare kör med 3 tum utan dämpare på sin 240 turbo.
Last edited by Eddie on 22 Jun 2006, 01:05, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
Förstabil
Som förstabil är det bara en SAAB 99 cc från -77 som duger, silverfärgad. Allt annar är skit.
Förstabil
Första bilen var en Renault 5 -88. Aldrig mer! aldrig mer!
Jag hade eden ungefär ett haövår och köpte sen amazonen. Jag komemr nog aldrig köpa en modern bil. För mycket plast för min smak. Plast är syntetiskt och jag har svårta tt känan mig hemma i den miljön.
Jag hade eden ungefär ett haövår och köpte sen amazonen. Jag komemr nog aldrig köpa en modern bil. För mycket plast för min smak. Plast är syntetiskt och jag har svårta tt känan mig hemma i den miljön.
-
- Levertransplanterad
Förstabil
Jag vet inte vad du skall köpa för förstabil men jag vet däremot vad du inte skall köpa. Köp aldrig en Opel, min första bil var en Kadett GSI och maken till dynga har nog aldrig sett ett löpande band varken förr eller senare.
Däremot hade jag sedan en Ford Sierra 2,9 manuell. den var inte alls dum och 2,9'orna är extremt billiga nu.
Däremot hade jag sedan en Ford Sierra 2,9 manuell. den var inte alls dum och 2,9'orna är extremt billiga nu.