Konstig mat?
Moderator: hakan
Konstig mat?
Älg är inte ovanlig mat. Inte i Sverige i alla fall.
-
- Obotlig alkoholist
Konstig mat?
Men herregud grr tycker du älg är konstigt att äta, det äts var och varannan dag här. Jag har inga problem med att äta varken älgtunga, älghjärta eller något annat från älg. Förövrigt tycker jag både bläckfisk och sniglar är gott. Hund och katt, där går nog min gräns
-
- Levertransplanterad
Konstig mat?
Själv har man ätit struts, emu, kängru, krokodil, anka, hästbiff, vildsvin, gåslever, bläckfisk och val, som jag kommer ihåg så här på en gång. Troligen har det nog slunkit åsna på någon mindre nogräknad krog också. Jag skulle dessutom med nöje prova hund eller zebra om det bjöds. Jag är lite av en slasktratt som sopar i mig det mesta. Men visst, ruttet fårhuvud (isländsk specialitet), friterat marsvin (äts uppe i anderna) eller en massa insekter skulle jag nog stå över, nån måtta får det vara.
Last edited by lumberjack on 14 Nov 2006, 17:00, edited 1 time in total.
-
- Obotlig alkoholist
Konstig mat?
Häst korv är ju jättegott, pålägget hamburgerkött är oxå från häst, vildsvin är ju i stort sett samma som griskött, och är oxå gott. Men allt beror ju naturligtvis på hur det är tillagat, det finns ju så måga kryddor och såser, så det går nog att få vad som helst ätbart.Edit: Strutsburgare kan jag rekommendera, det brukar vara festivalmat.GM wrote:Men jag kom på två saker till som jag inte tro är så jättevanligt "Hästkorv" och vildsvin, men vildsvin hade ju du också ätit.
Last edited by 2meterhansson on 15 Nov 2006, 12:13, edited 1 time in total.
-
- Obotlig alkoholist
Konstig mat?
Renskav är som sagts jättegott och och väldigt vanligt här uppe, men då kom jag att tänka på svartsoppa, det har jag aldrig ätit, det är väl vanligt förekommande i skåne, Det är väl grisblod den är gjord på om jag minns rätt. appropå blod så är palt jättegott. Fan det låter ju som om jag inte har några smaklökar alls, jag äter allt.Edit: Har någon provat Irlands nationalrätt "Haggis" fårmage med div kryddor.
Last edited by 2meterhansson on 15 Nov 2006, 13:20, edited 1 time in total.
Konstig mat?
Det ovanligaste jag smakat måte väl vara surströmming. Här är det ju en delikatess, men jag kan tänka mig att det är lite väre på den fronten söderut.
-
- Levertransplanterad
Konstig mat?
Jag käkade något konstigt i Tallinn för några år sedan, i mässen på en båtjävel som jag jobbade på. Det såg ut som kroppkakor men smakade krabba. Vetifan vad det var för något? Bullar av mos trodde jag men det var någon söt märklig deg och i den var det fullt av något som såg ut som röda klor fast mjuka. Lök var det också i har jag för mig.
Vedervärdigt men jag var hungrig så jag tvingade i mig skiten.
När jag jobbade på Helsingforsfärjorna så fick man ofta en finsk soppa som kallades Nakki-Soppa (obs stavningen!), smakade vedervärdigt och bestod av korvspad som det simmade runt en massa äckliga korvbitar i av blandad kompott. Ofta var det skinn på korvbitarna, några såg ut som svensk fläskkorv osv. Hemskt! Det konstigaste jag har käkat i Sverige är nog hare. Smakade inte så illa som det låter.
En gång för många år sedan så vart jag hembjuden till en finsk flickvän och hennes föräldrar. Middag stod på schemat. Maten bestod av potäter, brunsås och några köttklumpar som såg ut som fördelardosor. De var som stora kantiga bollar med senor, brosk, ådror som stack ut lite här och där, ben och lite insprängt kött och fett. Höll på att spy och jag satt nog med den där skiten i över en timma. Fick inte i mig det utan fick i ett obevakat ögonblick ta dem snabbt från tallriken med nävarna och trycka ned dem i mina byxfickor. De imponerades nog av min aptit med tanke på att de var fulla med brosk och ben.
Än idag har jag ingen aning om vad de bjöd på?
Vedervärdigt men jag var hungrig så jag tvingade i mig skiten.
När jag jobbade på Helsingforsfärjorna så fick man ofta en finsk soppa som kallades Nakki-Soppa (obs stavningen!), smakade vedervärdigt och bestod av korvspad som det simmade runt en massa äckliga korvbitar i av blandad kompott. Ofta var det skinn på korvbitarna, några såg ut som svensk fläskkorv osv. Hemskt! Det konstigaste jag har käkat i Sverige är nog hare. Smakade inte så illa som det låter.
En gång för många år sedan så vart jag hembjuden till en finsk flickvän och hennes föräldrar. Middag stod på schemat. Maten bestod av potäter, brunsås och några köttklumpar som såg ut som fördelardosor. De var som stora kantiga bollar med senor, brosk, ådror som stack ut lite här och där, ben och lite insprängt kött och fett. Höll på att spy och jag satt nog med den där skiten i över en timma. Fick inte i mig det utan fick i ett obevakat ögonblick ta dem snabbt från tallriken med nävarna och trycka ned dem i mina byxfickor. De imponerades nog av min aptit med tanke på att de var fulla med brosk och ben.
Än idag har jag ingen aning om vad de bjöd på?
Last edited by gammalhardrockare on 16 Nov 2006, 22:24, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
Konstig mat?
on 11/16/2006 at 22:23:53, GammalHardrockare wrote: J
Än idag har jag ingen aning om vad de bjöd på? [/quote]
Ja jävlar, jag vet inte om du hittar på eller om det verkligen har hänt men du har en förmåga att hantera språket och beskriva saker som tammefan inte står Sven Delblanc efter.
Använd din gåva för att skrva en roman, allt annat vore ett hån mot din talang.
Än idag har jag ingen aning om vad de bjöd på? [/quote]
Ja jävlar, jag vet inte om du hittar på eller om det verkligen har hänt men du har en förmåga att hantera språket och beskriva saker som tammefan inte står Sven Delblanc efter.
Använd din gåva för att skrva en roman, allt annat vore ett hån mot din talang.
-
- Levertransplanterad
Konstig mat?
Ozzman:
Tackar för berömmet och jag tycker faktiskt att du själv uttrycker dig mycket fyndigt, humoristiskt och personligt när du skriver.
Jag misstänker att du själv skriver eller också har du haft skrivande som hobby någon gång.
Tackar för berömmet och jag tycker faktiskt att du själv uttrycker dig mycket fyndigt, humoristiskt och personligt när du skriver.
Jag misstänker att du själv skriver eller också har du haft skrivande som hobby någon gång.
Konstig mat?
Pizza med pommes är kanon!
-
- Levertransplanterad
Konstig mat?
Jag har en gång ätit pizza med spagetti och köttfärssås på, och det var förbannat gott.
Dessutom har det slunkit ned en pizza med chili corn carne, finns dom kvar i Östersund Långpanna?
Dessutom har det slunkit ned en pizza med chili corn carne, finns dom kvar i Östersund Långpanna?
-
- Site Admin
Konstig mat?
Hårdrockarn: Nakki-soppa som du först beskrev är helt enkelt korvsoppa gjort på knackkorv som är ungefär som en prinskorv men dubbelt längre. Den är förstås skuren i 14mm bitar innan man gör soppa på den. Soppan kan ju givetvis göras bättre eller sämre men oftast smakar den bara korvsoppa. Jag har också ätit denna maträtt i mässen på en båt men det var på båten mellan Vasa och Umeå då en släkting jobbade på båten. Den andra maträtten du beskrev har jag aldrig hört om, men vi finlandssvenskar har lite annan matkultur än våra finskspråkiga bröder, våran är en blandning mellan finsk och svensk.