A-kassan blir bättre med de nya reglerna

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

I går fick jag ett brev från SIF där det stod att med anledning av den kommande höjningen av a-kasseavgiften så hade de beslutat att förbättra inkomstförsäkringen så att den nu omfattar 150 dagar istället för som tidigare 100. Även maxbeloppet hade ökat från 80% av 32000 till 80% av 36000.

Den förbättringen hade inte skett utan ändringen av reglerna i a-kassan.
Nu är det bara en tidsfråga innan även övriga fackförbund förhandlat fram egna tilläggsförsäkringar som mer än väl kompenserar den justering som gjorts i den skattefinansierade a-kassan.
lumberjack
Levertransplanterad

Post by lumberjack »

Det kan du glömma. Åtminstone inom LO-förbunden, då deras lojalitet i första hand ligger hos Socialdemokraterna, i andra hand hos deras medlemmar som har ett jobb. Därpå följer "supa och knulla runt på något man kallar kurs kontot". På plats 80 eller så, alldeles efter Facktidningen och reklampennekontot så finner man lojaliteten till sina arbetslösa medlemmar. Dessa skiter man i, utan tvärt om, man arbetar för att de ska ut ur just "sitt fack" så man slipper kostnaden.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

LumberJack wrote:Det kan du glömma. Åtminstone inom LO-förbunden, då deras lojalitet i första hand ligger hos Socialdemokraterna, i andra hand hos deras medlemmar som har ett jobb. Därpå följer "supa och knulla runt på något man kallar kurs kontot". På plats 80 eller så, alldeles efter Facktidningen och reklampennekontot så finner man lojaliteten till sina arbetslösa medlemmar. Dessa skiter man i, utan tvärt om, man arbetar för att de ska ut ur just "sitt fack" så man slipper kostnaden.
Ja, och de gör det därför att de kommer undan med det utan att medlemmarna går ur eller åtminstone ifrågasätter hur deras förbund fungerar.
SIF tappade medlemmar fortare än loppor lämnar en död hund i början av 2000-talet men sedan inkomstförsäkringen infördes så har medlemstalet ökat ganskamycket.
LO-folket däremot verkar till stora delar vara för djupt försjunkna i Per-Albins memoarer för att se att de själva kan påverka sin situation utan statliga bidragssystem.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Vad är det för försäkringar du pratar om? Kan jag också ta en sådan? Jag är med i Seko-Sjöfart (jag vet, har inte orkat byta fack) men jobbar inom ett stort, nationellt service/bemanningsföretag. Fast anställd. På livstid men man kan ju fan aldrig veta...

Vilka försäkrar förresten den halva miljonen som redan har blivit permitterade?
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Vad är det för försäkringar du pratar om? Kan jag också ta en sådan? Jag är med i Seko-Sjöfart (jag vet, har inte orkat byta fack) men jobbar inom ett stort, nationellt service/bemanningsföretag. Fast anställd. På livstid men man kan ju fan aldrig veta...

Vilka försäkrar förresten den halva miljonen som redan har blivit permitterade?
Försök påverka diit fackförbund så kanske de också förhandlar fram en tilläggsförsäkring vid arbetslöshet. De som är permitterade skall naturligtvis börja jobba och inte cementeras i arbetslöshet
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Ozzman:
De som är permitterade skall naturligtvis börja jobba
Javisst borde de, frågan är bara var denna halva miljon jobb finns. Vet du?
Notera nu att jag var snäll, innan valet så hävdade moderaterna att det var över en miljon arbetslösa! Nu är det dock andra siffror som gäller, t o m de fattar att ingen politik i världen kan generera så många nya arbetstillfällen.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Javisst borde de, frågan är bara var denna halva miljon jobb finns. Vet du?
Notera nu att jag var snäll, innan valet så hävdade moderaterna att det var över en miljon arbetslösa! Nu är det dock andra siffror som gäller, t o m de fattar att ingen politik i världen kan generera så många nya arbetstillfällen.
Hur många det är är ointressant, det jag menar är att diksussionen borde inte handla om hur den 1/2 miljonen skall få så höga arbetslöshetsersättningar utan hur de skall få jobb (frågan är kanske också hur ,ånga som vill ha jobb av den 1/2 miljonen).
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Ozzman:
jag menar är att diksussionen borde inte handla om hur den 1/2 miljonen skall få så höga arbetslöshetsersättningar utan hur de skall få jobb
Håller med men varför sänka dem totalt under tiden och varför öka kommunernas socialbidragsbörda så markant? Karlstads kommun planerar t ex redan nedskärningar i bl a äldreomsorgen för att möta kostnaderna för alla nya socialfall som tillkommer nästa år och Karlstad är knappast unikt.

Post Reply