Endast färgen på kläderna skilja de två

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

I Tyskland på 30-talet så tog drägg och idioter för vana att ikläda sej bruna skjortor, kalla sej nazister och samlas utanför misshagliga näringsidkare och varna presumativa kunder för att innehavaren var jude och propagera för att man inte skulle handla hos personen i fråga. Vad detta beteende ledde till i sin förlängning tror jag vi alla vet.

I Sverige på 2000-talet så tar drägg och idioter på sej röda jackor, kallar sej fackanslutna, och samlas utanför misshagliga näringsidkare och varnar presumativa kunder för att innehavaren inte skrivit på ett ensidigt avtal utan förhandlingsmöjlighet och propagerar för att man inte skall handla hos personen i fråga. Vad detta beteende kommer att leda till i slutändan är mer oklart men att något gott kan komma av det kan jag inte tänka mej.

Tack och lov så har tjejen som har smörgåsbutiken satt omsättningsrekord varje dag sedan HRF's nazistkampanj började. Åtminstone det visar ju att det finns ett antal människor i det här landet som inte tycker om sådana här unkna metoder.
Om jag hade bott i Göteborg så skulle jag ha handlat så in i helvete mycket smörgåsar.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Ja egentligen kanske man skulle göra det även om jag tror att det har mycket liten genomslagskraft att skriva till tidningarna.
Fast oftast räcker det med att spy ur sej lite på meduzaland så kan man lugna ner sej sedan Image
Last edited by ozzman on 08 Dec 2006, 13:54, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Så långt som att okritiskt hålla med dig är inte jag beredd att gå iaf.

Kollektivavtal ELLER lagstiftning behövs för att reglera folks villkor. Sedan kan man alltid diskutera formerna för det.

Du kan historiken lika väl som jag,vanliga dödliga MÅSTE gå samman för att kunna påverka,ingen ger bort nåt frivilligt,utom smörgåstjejen då Image
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

rex wrote:Så långt som att okritiskt hålla med dig är inte jag beredd att gå iaf.

Kollektivavtal ELLER lagstiftning behövs för att reglera folks villkor. Sedan kan man alltid diskutera formerna för det.

Du kan historiken lika väl som jag,vanliga dödliga MÅSTE gå samman för att kunna påverka,ingen ger bort nåt frivilligt,utom smörgåstjejen då Image
Om du inte trivs på jobbet, byt jobb. Enklare än så blir det inte.
Om det nu skall finnas övergripande reglementen på arbetsmarknaden så skall dessa naturligtvis lagstiftas om av riksdagen som alla andra lagar i Sverige.

Jag tycker det är för jävligt att facket bestraffar företagare som vill anställa folk.

Facket är ett jävla skitigt pack.
Last edited by ozzman on 08 Dec 2006, 14:08, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Ja...nja,jag tror nog att det är din ryggmärg,din ideologi som talar nu,eller?

Kollektivavtal är faktiskt ett rätt fiffigt sätt att sätta löner för olika skrån.

Om man skall ha en lagstadgad minimilön (vilket kanske också borde finnas) så på vilken nivå skall man sätta den?

Alla yrkesgrupper har ju sina löner,eller hur?

ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

rex wrote:Ja...nja,jag tror nog att det är din ryggmärg,din ideologi som talar nu,eller?

Kollektivavtal är faktiskt ett rätt fiffigt sätt att sätta löner för olika skrån.

Om man skall ha en lagstadgad minimilön (vilket kanske också borde finnas) så på vilken nivå skall man sätta den?

Alla yrkesgrupper har ju sina löner,eller hur?
Visst är det till åtminstone en del ideologi men också en stor portion avsky över att facket utan att tveka sänker sej till någon slags "den starkes rätt" mentalitet.

Handen på hjärtat, hur många är det som ligger på lägstalönen som kollektivavtalet säjer?
Lägstalönen inom SIF, t.ex., är 12600 och jag vet ingen som ligger i närheten av det.

Byggarbetarna i Vaxholm fick minimilön enligt avtalet om jag inte misstar mej, det hindarde inte byggfacket att gå i blockad och utan prut göra ett antal personer arbetslösa och stoppa ett mycket nödvändigt skolbygge.

En lägstalön kan sättas som en andel av ett basbelopp, då dår man automatisk uppskrivning av den varje år.

Kollektivavtalet liknar maffians utpressningsmetoder och det efterlevs med nazistfasoner.
Last edited by ozzman on 08 Dec 2006, 14:26, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

ozzman wrote:Kollektivavtalet liknar maffians utpressningsmetoder och det efterlevs med nazistfasoner.
Tja,ett avtal är väl just det,ett avtal? Sen att man inte tycker sig kunna acceptera att vissa skall kunna ta sig rätten att inte träffa ett sånt avtal ser jag faktiskt logiken i. Åtminstone när vi inte har det reglerat i lag.

Vad det gäller avtalsenliga löner så vet inte jag iaf en enda Handelsanställd som får mer än avtalet,samma är det väl i den ofantliga sektorn?

Förövrigt så är jag personligen ingen Ideolog,jag anser att Ideologier är farliga,de fördummar och hindrar ofta bra ideer från att tas,bara för att "fel" person/parti osv kommit med dom.

En god ide skall anammas oavsett sitt ursprung.

ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Men varför skall facket kunna sätta sej över svensk lag?
Det finns väl inte en bokstav i lagen som säjer att en arbetsgivare måste ha kollektivavtal, det har facket hittat på själv och som maktmedel så använder man det fulaste som finns, sin storlek, för att driva igenom sina unkna åsikter.

Vad gäller löner så tjänar min sambo en bra bit löver lägstalönen och hon går på Kommunals avtal.

Som jag skrivit förr, tycker du att jobbet är kasst, sök nytt jobb.
Last edited by ozzman on 08 Dec 2006, 14:43, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

ozzman wrote:Det finns väl inte en bokstav i lagen som säjer att en arbetsgivare måste ha kollektivavtal
http://www.mobergpublications.se/tryckta/avtal.htm

Ett slags mellanting,Svenskt nog Image
Långis

Post by Långis »

Men ärligt talat, Ozzy. Utan facket skulle arbetarna inte ha några rättigheter alls, endast skyldigheter. Ett sånt arbetsklimat vill jag inte vara del av. På ett större företag skulle jag inte ha några möjligheter alls att påverka mina arbetstider, rätt till pauser osv.

Och lönerna. Tror du företagen driver upp den själv? Visst, på en del företag kan man löneförhandla direkt med chefen, men när chefen som på mitt jobb har chefer som i sin tur har chefer som bestämmer ekonomin så blir det genast svårare.
En lokal fackförening har ju mycket starkare röst än en enskild person. Jag kan inte så något negativt i det.
Last edited by Långis on 08 Dec 2006, 15:15, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Långpanna wrote:Men ärligt talat, Ozzy. Utan facket skulle arbetarna inte ha några rättigheter alls, endast skyldigheter. Ett sånt arbetsklimat vill jag inte vara del av. På ett större företag skulle jag inte ha några möjligheter alls att påverka mina arbetstider, rätt till pauser osv.

Och lönerna. Tror du företagen driver upp den själv? Visst, på en del företag kan man löneförhandla direkt med chefen, men när chefen som på mitt jobb har chefer som i sin tur har chefer som bestämmer ekonomin så blir det genast svårare.
En lokal fackförening har ju mycket starkare röst än en enskild person. Jag kan inte så något negativt i det.
Jag är ju som sagt ingen fackvän, eller jag kanske skall säja att jag tycker fackföreningstanken blivit förfelad. Facket har gått från att värna arbetarnas rättigheter till att skydda arbetsskygga kverulanter, supa upp medlemmarnas pengar och hota småföretagare.

Jag var själv med i metall några år på 90-talet och jag kan ju säja att representanterna för den lokala metallklubben inte var de som arbetade utan såg det fackliga arbete som ett sätt att slippa göra rätt för sej.

Som sagt facket kanske behövs men jävlar i mej inte i den form det har idag
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

ozzman wrote:Jag är ju som sagt ingen fackvän, eller jag kanske skall säja att jag tycker fackföreningstanken blivit förfelad. Facket har gått från att värna arbetarnas rättigheter till att skydda arbetsskygga kverulanter, supa upp medlemmarnas pengar och hota småföretagare.

Jag var själv med i metall några år på 90-talet och jag kan ju säja att representanterna för den lokala metallklubben inte var de som arbetade utan såg det fackliga arbete som ett sätt att slippa göra rätt för sej.

Där är vi helt överens däremot,Amen Image
wiking
Levertransplanterad

Post by wiking »

ozzman wrote:Jag är ju som sagt ingen fackvän, eller jag kanske skall säja att jag tycker fackföreningstanken blivit förfelad. Facket har gått från att värna arbetarnas rättigheter till att skydda arbetsskygga kverulanter, supa upp medlemmarnas pengar och hota småföretagare.

Så sant så sant.
lumberjack
Levertransplanterad

Post by lumberjack »

Facket... *skakar på huvudet*

Inför kommande löneförhandlingar försöker LO-kollektivet komma överens om vad man max (!) ska kräva i löneförhöjningar och gud nåde det förbund som kräver mer för att det finns ett utrymme till det. Fast Metall vägrar att godta och reserverar sig mot beslutet. Tro fan det, var ska metallarbetarna stå tillbaka om det finns löneutrymme? Solidarisk lönepolitik har aldrig existerat inom LO, varför då nu?

Tanken i och för sig god, att inte skapa en skenande löne- och inflationsspiral som 80-talet. Men då får man väl förklara det pedagogiskt för alla de förbund som inte kan kräva höga löneökningar. Men LO-förbunden har lätt bli som gökungar och bara skrika efter mer och mer utan någon eftertanke...
2meterhansson
Obotlig alkoholist

Post by 2meterhansson »

Jag håller med er till 100%, jag är ingen vän av facket, så som det har blivit nu. Jag vill själv bestämma över mitt arbete utan att något fack skall lägga sig i. Om det är något jag vill ha, och jag väljer att självmant jobba övertid för att få fram dom pengarna som behövs, så ska fanimej inte facket komma och lägga sig i, det har dom inget med att göra, att dom sen ska ha procent på min övertid gör det hela ännu värre. Jag kommer aldrig någonsin kasta bort en femhundring på någon fackföreningsavgift.
Last edited by 2meterhansson on 11 Dec 2006, 13:50, edited 1 time in total.
Post Reply