En svensks syn på arbetslöshet

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Efter valet har jag kunnat iakta vissa intressanta företeelser som man kanske kan koppla till den svenska folksjälen vad gäller arbetslöshet och möjligheten till att klara sej själv.
En del av dessa iaktagelser är intressanta andra lite lustiga och en del, tyvärr, ganska skrämmande inför framtiden.

- En svensk älskar inte allemansrätten, midsommar och brännvin, nej en riktig svensk älskar a-kassan framför allt.

- Om en svensk blir arbetslös så vill han inte ha någon jävla politik som syftar till att skapa fler jobb utan en politik som ger ett rejält understöd från staten.

- Om en svensk blir arbetslös så utgår han från att arbetslösheten skall sträcka sej över eoner av tid, detta förklarar varför svensken blir livrädd för allt vad bortre parenteser heter.

- Svensken tror att jobb är någonting som man får, dock är det oklart vem som skall ringa på dörren med en stor låda full med jobb och ge bort dessa.

- Om en arbetslös mot all förmodan skulle lyckas skaffa sej ett jobb så skall lönen vara rejält hög, en riktig svensk tar minsann inga låglönejobb för att komma in på arbetsmarkanden och underlätta skaffandet av ett bättre jobb.

- I hela världshistorien har människor fått flytta om möjligheten till uppehälle har försvunnit från deras bostadsort, detta gäller dock inte svensken då han har en gudagiven sossegiven rätt till att fortsätta ha sina bopålar var han behagar och det är för svensken solklart att detta skall betalas av övriga skattebetalare.

rockabillyhoodlums
Periodare

Post by rockabillyhoodlums »

Tycker du att detta är konstigt när dom äldre ruttnar bort på ålderdomshem? Folk har väll insett vad dom i slutändan får för sina skattepengar & arbetsmoral... Visst vore det väll bättre om alla arbetade men så länge det finns orättvisa så lär detta inte ske, inte fan bryr sig en person som blivit dåligt behandlad av samhället om att göra rätt för sig.

Last edited by rockabillyhoodlums on 20 Dec 2006, 17:12, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

RockabillyHoodlums wrote:Tycker du att detta är konstigt när dom äldre ruttnar bort på ålderdomshem? Folk har väll insett vad dom i slutändan får för sina skattepengar & arbetsmoral... Visst vore det väll bättre om alla arbetade men så länge det finns orättvisa så lär detta inte ske, inte fan bryr sig en person som blivit dåligt behandlad av samhället om att göra rätt för sig.
Då skall inte de personerna förvänta sej att jag och andra dumma jävlar som fortfarande tror på att arbeta för brödfödan skall betala för deras jävla parasiterande.

Förresten, vad har samhället med det här att göra?
Det är alltid du själv som bestämmer hur ditt liv skall bli, förlitar man sej på samhället för att få ett drägligt liv så är man riktigt snett ute
Last edited by ozzman on 20 Dec 2006, 18:19, edited 1 time in total.
rockabillyhoodlums
Periodare

Nej det är inte alltid du själv som bestämmer hur ditt liv ska bli. Jo för det funkar som så här. Du som arbetare är trött på att betala för andra, och dom som du betalar för är ofta trötta på livet & deras behandling. Dom kanske har blivit sexuellt utnyttjade, misst sin stora kärlek eller vad fan nu anledningen kan vara.

Visst det är väll egentligen ingen anledning till att inte arbeta men du har själv valt att arbeta! känner du att det är fel att betala för andra så får du gå till en psykolog och utreda din avundsjuka.

Se det positiva = för ca 50% av din lön så får du klanka ner på andra med gott samvete
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

RockabillyHoodlums wrote:Nej det är inte alltid du själv som bestämmer hur ditt liv ska bli. Jo för det funkar som så här. Du som arbetare är trött på att betala för andra, och dom som du betalar för är ofta trötta på livet & deras behandling. Dom kanske har blivit sexuellt utnyttjade, misst sin stora kärlek eller vad fan nu anledningen kan vara.Visst det är väll egentligen ingen anledning till att inte arbeta men du har själv valt att arbeta! känner du att det är fel att betala för andra så får du gå till en psykolog och utreda din avundsjuka.

Se det positiva = för ca 50% av din lön så får du klanka ner på andra med gott samvete
Jo, det är alltid du själv som bestämmer hur ditt liv skall bli, det kan ingen annan göra. Det kan vara väldigt frestande att skylla på andra det medger jag gärna eftersom man då slipper ta itu med sina egna tillkortakommanden, men det håller inte i längden att göra så
Redan från att du börjar skolan så börjar du bestämma över ditt liv och sätter ramarna för hur det skall bli i framtiden med utbildning och jobb.

Du har helt rätt,skälen du nämner ovan är inga skäl för att inte arbeta. De skäl du nämner kan på sin höjd vara tillräckliga för en tids sjukskrivning med rehabilitering.

Mina åsikter handlar minst av allt om avundsjuka.
Det det handlar om är att skattepengarna inte räcker till följande saker bl.a.:
- Dräglig vård till äldre
- Omhändertagande av brottsoffer
- Bra skolor
- En polismakt värd namnet
Detta beror till åtminstone viss del på en massa arbetsskygga drägg som inte vill göra rätt för sej. Sånt gör mej kräksjuk.

Om en person anstränger sej för att skaffa jobb så är de värda all respekt i min bok, så länge folk gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar så stödjer jag dem gärna med mina skattepengar.
Men om man inte vill jobba utan ligga hemma och tycka synd om sej själv skall man fan inte ha en spänn från staten heller.
rockabillyhoodlums
Periodare

Tro mig att man ligger inte hemma å tycker synd om sig själv om man mår dåligt på riktigt. Kan inte svara för alla men visst finns den typen med. Och ännu engång så bestämmer du inte över hur ditt liv ska bli. Andra bestämmer minst lika mycket över hur ditt liv ska bli.

Du kan få alkohliserade föräldrar, få olika sjukdomar osv. Sen handlar det inte om att skylla på andra utan att förklara ett beetende

Anledningen till att jag inte bryr mig om detta är att världen kommer ändå att vara orättvis. Spelar ingen roll om alla jobbar så kommer herr pettersson få 40brudar å herr andersson 0. Herr karlsson kanske får 25cm kuk å herr lindstedt 12cm.

Förresten så vore det väll en fördel om de fanns jobb till alla. Jag tror mer att det handlar om att politikerna slösar pengar på annat som miljoner kronor på konst i städer. Samhället är utseende fixerat idag, dom skiter i dom äldre. Dom vill helst att dom ska dö tidigt, kanske inte alla

Last edited by rockabillyhoodlums on 21 Dec 2006, 15:15, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

RockabillyHoodlums wrote:Tro mig att man ligger inte hemma å tycker synd om sig själv om man mår dåligt på riktigt.
Dessa personer behöver vård och skall vara sjukskrivna, A-kassan är inte applicerbar i sådana fall
Du kan få alkohliserade föräldrar, få olika sjukdomar osv. Sen handlar det inte om att skylla på andra utan att förklara ett beetende
Det finns absolut saker som kan hända i livet som man inte kan påverka själv, men man skall i alla fall göra det bästa man kan utifrån sina givna förutsättningar och inte använda dessa saker some n ursäkt för självömkan.
Anledningen till att jag inte bryr mig om detta är att världen kommer ändå att vara orättvis. Spelar ingen roll om alla jobbar så kommer herr pettersson få 40brudar å herr andersson 0. Herr karlsson kanske får 25cm kuk å herr lindstedt 12cm.
Vem har någonsin sagt att världen är eller skall vara rättvis?
Och förresten så undrar lite smått vad brudar och kukar har att göra med parasiterande på skattemedel?
Om du nu inte menar att Herr Andersson och Herr Lindstedt skall få ligga hemma och grina med a-kasseersättning eftersom de är så orättvist behandlade.
rockabillyhoodlums
Periodare

Vill du inte att världen ska vara mer rättvis så du och andra slipper betala mer skatt?

Poängen! = Många skiter i att arbeta för att dessa blivit väldigt orättvist behandlade, du vill att dom ska arbeta för att du ska få betala mindre skatt, eller få mer för valuta dina skattepengar. Det skiter dom i, likadant som du skiter i att dom måste jobba fast dom haft ett helvete i livet. Visst du kanske ochså har haft det svårt men har valt att arbeta ändå. Det skiter dom i för dom gör det som känns bäst för dom = att inte bry sig

Blir man bra behandlad så vill man göra bra saker, blir man dåligt behandlad så vill man göra dåliga saker, sen finns det männskor som blivit dåligt behandlade men som ändå vill göra bra saker.

Piller & psykologisk hjälp är inte mycket för dessa männskor, dom behöver ha det bättre än andra för att kunna göra bra saker. Tyvärr funkar det så här

Sen finns det psykiska sjukdomar som gör att man ochså skiter i att arbeta. Dessa går väll att bota men det är värre när det inte finns sjukdom

(Jag har läst psykologi)
Last edited by rockabillyhoodlums on 21 Dec 2006, 15:51, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Rockabillyhoodlums:

Jag tror att man mår bättre av att arbeta än att gå hemma.
För övrigt så måste jag säja det igen.
Folk får gå hemma så mycket de vill, de får ligga inrullade i trasmattor och tala i tungor 24/7 vad mej anbelagnar.
Dock, och det är det som är den springande punkten, så vill inte jag och (är jag övertygad om) det stora flertalet betala för sådant beteende. Låt mina skattepengar gå till behövande och inte till parasiter

Och eftersom du återigen pratar om sjuka människor så måste jag också återigen säja, sjuka människor skall inte gå på a-kassa. De skall ha sjukersättning.

Det kanske är på sin plats med en beskrivning av vad A-kassan är och inte är:
A-kassan är:
- En skattefinaiserad försäkring som skall ge ersättning under kortare perioder mellan arbeten
- Till för de som står till arbetsmarkandens förfogande
- Tillgänglig för de som uppfyller de fastslagna arbetsmåtten

A-kassan är inte:
- Ett långsiktigt bidragssystem (det är däremot socialbidrag)
- Till för att folk skall kunna lyfta ersättning och sedan jobba svart
- Till för att man skall kunna få pengar utan att söka jobb eller kunna ha ett uppehälle när man är trött

Om man tycker att man blivit orättvist behandlad av livet så har jag bara en sak att säja.
Spotta i nävarna, bit ihop och ta i värre. Om du gör det och lyckas ta dej ur din svåra situation så lovar jag att det kommer att kännas bättre (återigen, OBS! Detta gäller inte sjuka och lytta).
Last edited by ozzman on 21 Dec 2006, 16:16, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad

Post by wiking »

Tja, ska ni prata arbetslösa parasiter så får ni inte glömma alla flyktingar, dom är till och med latare än lata svenskar. Visst finns det undantag där också.
rockabillyhoodlums
Periodare

Ja vissa mår bättre av det och för vissa så innebär det bara ytterligare en sak att klara av, det är väll bara bra att du tänker som du gör för du tänker rätt. Men vad som är rätt för dig är fel för nån annan hur konstigt det än må låta.

Föreställ dig att din fru kommer hem å säger att hon varit otrogen å att du är en jävla tattare, hur skulle du känna då? Du blir deprimmerad & förbannad sen kommer du över det till slut men så dyker nästa problem upp å så fortsätter det. Så är det för vissa.

Du kanske skulle byta arbete å bli politiker för du verkar ju bry dig. Låt dom andra arbeta hårt
Last edited by rockabillyhoodlums on 21 Dec 2006, 17:20, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

wiking wrote:Tja, ska ni prata arbetslösa parasiter så får ni inte glömma alla flyktingar, dom är till och med latare än lata svenskar. Visst finns det undantag där också.
Jag gör faktiskt ingen skillnad på svenskar, utlänningar eller marsianer.
Om man är parasit så är man det oavsett var man kommer ifrån.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

RockabillyHoodlums wrote:Ja vissa mår bättre av det och för vissa så innebär det bara ytterligare en sak att klara av, det är väll bara bra att du tänker som du gör för du tänker rätt. Men vad som är rätt för dig är fel för nån annan hur konstigt det än må låta.

Föreställ dig att din fru kommer hem å säger att hon varit otrogen å att du är en jävla tattare, hur skulle du känna då? Du blir deprimmerad & förbannad sen kommer du över det till slut men så dyker nästa problem upp å så fortsätter det. Så är det för vissa.
Så om frugan är otrogen så behöver man inte sköta sej själv och ta ansvar för sitt eget liv?

Jag är hemskt ledsen men om man inte kan jobba för att frugan är otrogen så är man inte bara parasit utan en riktig jävla mes också.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Vad en människa orkar och inte orkar handlar nog mycket om
referenser och vad som är accepterat. Mao, om samhället tillåter att man säckar ihop så är risken naturligtvis större att man gör det.

Sedan är det ju naturligtvis individuellt hur mycket man tål.

Ta bärplockarna från öst tex,emellanåt ser man riktigt gamla Polackkärringar som kröker rygg i skogarna halva dygnet,otänkbart för oss att våra pensionärer skulle slita på det viset,eller hur?

Ett klockrent exempel på olika referensramar i olika samhällen.
rockabillyhoodlums
Periodare

Det handlar inte om vad du behöver göra eller inte, de finns inget tvång. Jag misstänker att du har behövt sköta dig hela livet utan att ha fått mycket utav det.
ozzman wrote:Så om frugan är otrogen så behöver man inte sköta sej själv och ta ansvar för sitt eget liv?

Jag är hemskt ledsen men om man inte kan jobba för att frugan är otrogen så är man inte bara parasit utan en riktig jävla mes också.
Post Reply