Flyttade gränser

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
ozzman
Levertransplanterad

Flyttade gränser

Post by ozzman »

Av en händelse så kom jag över en morgontidning från 1947 när jag letade efter böcker i morsan och farsans källare.
Som konservativ nostalgiker så kunde jag naturligtvis inte låta bli att bläddra igenom tidningen i fråga.
Döm om min förvåning när jag såg att kriminella händelser som idag knappt får polisen att släppa sitt wienerbröd på denna tid fick stort utrymme i tidningen och att journalisterna också tog ställning och fördömde brott som cykelstölder, inbrott och snatterier.
När man då jämför det med samma morgontidnings innehåll 2007 ser man en dramatisk skillnad. Istället för en 2-spaltare om en tillgripen cykel så blir en våldtäkt en liten notis på sidan 23. I stället för ett bildreportage om ett inbrott i en speceriaffär så nämns ett fall av grov misshandel liksom i förbifarten för att fylla ut lokaldelen.

När jag som bäst funderade över detta så insåg jag att det här ingalunda bara handlar om kriminaliteten. Gränserna för det normala och acceptabla har flyttats något rent oerhört bara de senaste 20 åren inom i stort sett alla delar av samhället.
Ta t.ex. musiken; på 80-talet så upprördes allmänheten av låten Shout at the devil med Motley Crüe, det skrevs spaltmil i tidningarna om hur musiken förstörde hela genrationer av ungdomar, föräldragrupper startade namninsamlingar mot konserter med så kallade ”djävulsdyrkande” band osv. osv. Idag så sjungs det med glatt humör om ”rape all ho’s” och värre på ZTV och MTV utan att det genererar så mycket som en gäspning i media.
Även sexualiteten har genomgått samma tveksamma metamorfos, där det som sågs som djupt perverterat på 80-talet idag förväntas ha klarats av innan man slutar mellanstadiet.
Jag kommer ihåg i slutet av 80-talet när ryktet spred sej att två klasskompisar hade satt på samma tjej samtidigt (ordet trekant var inte uppfunnet). Detta sågs av i stort sett alla som ganska äckligt, vem fan ville vara siste man på skansen osv. Rövknull skall vi inte ens prata om, det var för bögar och araber, punkt slut.
Porrfilmerna på den här tiden var också rena söndagsskoleäventyren jämfört med de orgier i förnedring och silikon som massproduceras idag. Porrfilmerna innehöll till absolut största delen heterosexuellt sex i vaginan följt av ett magsprut, att pumpa ögon och munnar fulla med säd fanns inte på kartan.

Huruvida den här moraliska uppluckringen, eller vad man nu skall kalla den, har fått några mer långtgående konsekvenser på samhället i stort kan väl diskuteras men jag vet i alla fall vad jag tror om anledningen till den ökade brottsligheten och uppkomsten av gruppvåldtäkter.
ozzman
Levertransplanterad

Flyttade gränser

Post by ozzman »

grr wrote:Bra krönika, ozz. Skicka in den till DN.
He he, nja.
Jag nöjer mej nog med att sprida mina illiterata ascii-tecken på meduzaland.
Jungbacka Erik
Site Admin

Flyttade gränser

Post by Jungbacka Erik »

Håller helt med. Med denna utvckling kommer snart pedofili att vara en helt acceptabel form av sex och ordet våldtäkt försvinner. Fenomenet kommer att kallas överasknings-sex. Det hela verkar ju tyvärr ha eskalerat i samband med internetanvändningen. Det perversa blir normalt och dom perversa kräver då desto mer för att få sina kickar. (Och då ska vi inte äns snacka om japanerna) Image
uy
Levertransplanterad

Flyttade gränser

Post by uy »

Är japanerna perversast av de perversaste?
Skitarna ska va' lika långa i år
wiking
Levertransplanterad

Flyttade gränser

Post by wiking »

Jungbacka Erik wrote:Håller helt med. Med denna utvckling kommer snart pedofili att vara en helt acceptabel form av sex och ordet våldtäkt försvinner. Fenomenet kommer att kallas överasknings-sex. Det hela verkar ju tyvärr ha eskalerat i samband med internetanvändningen. Det perversa blir normalt och dom perversa kräver då desto mer för att få sina kickar. (Och då ska vi inte äns snacka om japanerna) Image
Ja i rfsl eller vad fan det heter finns det inte bara bögar och transar, utan dömda pedofiler också så dom är på fram march. I Holland finns det ju ett pedofil parti också, det är väll bara en tidsfråga innan vi får ett här Image
rex
Levertransplanterad

Flyttade gränser

Post by rex »

ozzman wrote:Huruvida den här moraliska uppluckringen, eller vad man nu skall kalla den, har fått några mer långtgående konsekvenser på samhället i stort kan väl diskuteras men
Nejdå.....lyssna till din magkänsla,du har helt rätt! Det är ju den allmänna normlösheten som är orsaken till att samhället är i upplösningstillstånd.

Det är ju det som gör det så svårt att göra nåt åt,det består av myriader små företeelser i vår vardag,vilka ju vi själva,hur konstigt det än kan låta är skyldiga till.

ozzman
Levertransplanterad

Flyttade gränser

Post by ozzman »

Jungbacka Erik wrote:Håller helt med. Med denna utvckling kommer snart pedofili att vara en helt acceptabel form av sex och ordet våldtäkt försvinner. Fenomenet kommer att kallas överasknings-sex. Det hela verkar ju tyvärr ha eskalerat i samband med internetanvändningen. Det perversa blir normalt och dom perversa kräver då desto mer för att få sina kickar. (Och då ska vi inte äns snacka om japanerna) Image
Ja man kan ju tycka att folk får ägna sej åt vad fan de vill så länge det är vuxna människor som samtycker. Men om folk hela tiden ägnar sej åt mer och mer udda saker så komemr sådant som våldtäkt och pedofili, även om det aldrig blir accepterat (gud förbjude), att hamna närmare normen och ses som mindre avvikande.

Vill man vara lite apokalyptisk så kan man ju dra en parallell med romarriket, under dess sista år så utbredde sej just perversioner och liknande.
Kanske det vi ser idag är början till slutet för den västerländska civilisationen.
lumberjack
Levertransplanterad

Flyttade gränser

Post by lumberjack »

Mycket bra inlägg ozzman. Att ses som trångsynt börjar allt mer likna ett friskhetstecken. Jag är värdekonservativ och tror på familjen som den enda sanna och fungerande konstellationen i samhället. Blod är tjockare än vatten, no matter what. Sedan kan de värde(dum)liberala fortsätta mässa sin dynga hur mycket som helst. Det jag inte förstår är att dessa värdeliberala idéer stöds av vänsterfolk och kufar ute i libertianträsket. Borde inte dom stå direkt mot varandra?

Däremot är jag ekonomiskt liberal, den enda vägen. En naturlag.
Last edited by lumberjack on 07 Mar 2007, 19:22, edited 1 time in total.
Post Reply