Tammefan på tiden
Moderator: hakan
-
- Levertransplanterad
Tammefan på tiden
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 15,00.html
Äntligen händer det nåt i kamphundsfrågan.
Jag skulle tom. vilja gå ett steg längre och säja att det borde vara licenstvång för att öht få skaffa hund om man bor i tätort. Hundar passar inte i städer helt enkelt.
Alla hundar som är större än en skogaholmslimpa är också ett potentiellt vapen som kan döda både barn och vuxna.
I just det här fallet där ägaren blev överfallen av sin egen hund kan man kanske prata om poetisk rättvisa? Men om ens hund angriper någon utomtående skall man som hundägare vara direkt ansvarig på samma sätt som om man själv utfört gärningen. Om en hund biter sönder ansiktet på någon skall ägaren åtalas för grov misshandel alt. dråpförsök.
Äntligen händer det nåt i kamphundsfrågan.
Jag skulle tom. vilja gå ett steg längre och säja att det borde vara licenstvång för att öht få skaffa hund om man bor i tätort. Hundar passar inte i städer helt enkelt.
Alla hundar som är större än en skogaholmslimpa är också ett potentiellt vapen som kan döda både barn och vuxna.
I just det här fallet där ägaren blev överfallen av sin egen hund kan man kanske prata om poetisk rättvisa? Men om ens hund angriper någon utomtående skall man som hundägare vara direkt ansvarig på samma sätt som om man själv utfört gärningen. Om en hund biter sönder ansiktet på någon skall ägaren åtalas för grov misshandel alt. dråpförsök.
-
- Levertransplanterad
Tammefan på tiden
Jag tycker helt enkelt inte att det finns några rationella skäl för att ha en hund i en stad. Hunden mår inte bra av det.
Ett undantag kan vara om det finns några särskilt behjärtansvärda skäl till att ha hund såsom blinda, ensamma pensionärer (som då har tid för hunden) och dylikt.
Då skall det naturligtvis endast handla om hundraser som varken är sönderavlade (det är inte lätt att hitta) eller finns med i statistiken över anfalla av människor.
Lite färgad är jag väl av att jag tycker hundar är äckliga skitiga stinkande monster som vandrar omkring som latenta bomber och skitar ner på gator och torg.
Ett undantag kan vara om det finns några särskilt behjärtansvärda skäl till att ha hund såsom blinda, ensamma pensionärer (som då har tid för hunden) och dylikt.
Då skall det naturligtvis endast handla om hundraser som varken är sönderavlade (det är inte lätt att hitta) eller finns med i statistiken över anfalla av människor.
Lite färgad är jag väl av att jag tycker hundar är äckliga skitiga stinkande monster som vandrar omkring som latenta bomber och skitar ner på gator och torg.
-
- Levertransplanterad
Tammefan på tiden
Bor man i städer finns det betydligt mer passand edjur än hundar
Katter t.ex. är förträffliga djur.
De är allt som hundar inte är:
- Hygieniska
- Självständiga
- Dregelfria
- Luktar inte apa när de är blöta
- Kan med fördel göras rumsrena, behöver alltså inte vallas land och rike runt för att skita
- Maten kostar inte en förmögenhet
- Man löper ingen risk att bli ihjälbiten
-
- Levertransplanterad
Tammefan på tiden
Katter tycker jag inte passar i en stad, för i och med att katter är såpass självständiga, så är det inte mer än rätt att de kan gå ut och in som de vill. I en stad så kan de inte det, utan blir innestängda i en lägenhet.
Tillbaks till hundar, min kusin har en hund (Golden retriver). Hon bodde i en lägenhet när hon skaffade krabaten. När hon kom och hälsade på oss, som bor ute på landet, så märkte man hur kul hunden tyckte att det var att springa runt som den ville. Min kusin har nu flyttat ihop med en som bor ute på landet och hunden stormtrivs. Jag vill dock poängtera att ett djur (hund, katt) nödvändigtvis inte har det bättre på landet än i staden. Det är bara min personliga åsikt.
Angående det där med en hårdare lag tycker jag är ett bra initiativ. Kanske till och med i den utsträckning som ozzman tycker. För egentligen, de flesta som vill skaffa en hund vill ju verkligen göra det och är säkert jättebra ägare. Så då kanske det skulle passa med ett litet teoretiskt prov eller något som bevisar att man har kunskaper om hur en hund fungerar etc. För det vinner ju både hunden och ägaren på, hunden får en husse/matte som kan sin sak och verkligen vill ta hand om den. Matten/hussen har knuskap och känner sig tryggare i omhändertagandet av vovven. Jag tycker dock inte att en sådan "lag" är nödvändig för kattägare. För katter kan ta hand om sig själva TILL STOR DEL fast de behöver ju fortfarande någon som sköter om dem. Hundar kräver så mycket skötsel och kan vara så mycket farligare än en katt (alltså inte en lite golvmopp till hund nu, då kan väl till och med katten vara lika farlig), så någon slags lag hade nog inte varit helt fel.
Tillbaks till hundar, min kusin har en hund (Golden retriver). Hon bodde i en lägenhet när hon skaffade krabaten. När hon kom och hälsade på oss, som bor ute på landet, så märkte man hur kul hunden tyckte att det var att springa runt som den ville. Min kusin har nu flyttat ihop med en som bor ute på landet och hunden stormtrivs. Jag vill dock poängtera att ett djur (hund, katt) nödvändigtvis inte har det bättre på landet än i staden. Det är bara min personliga åsikt.
Angående det där med en hårdare lag tycker jag är ett bra initiativ. Kanske till och med i den utsträckning som ozzman tycker. För egentligen, de flesta som vill skaffa en hund vill ju verkligen göra det och är säkert jättebra ägare. Så då kanske det skulle passa med ett litet teoretiskt prov eller något som bevisar att man har kunskaper om hur en hund fungerar etc. För det vinner ju både hunden och ägaren på, hunden får en husse/matte som kan sin sak och verkligen vill ta hand om den. Matten/hussen har knuskap och känner sig tryggare i omhändertagandet av vovven. Jag tycker dock inte att en sådan "lag" är nödvändig för kattägare. För katter kan ta hand om sig själva TILL STOR DEL fast de behöver ju fortfarande någon som sköter om dem. Hundar kräver så mycket skötsel och kan vara så mycket farligare än en katt (alltså inte en lite golvmopp till hund nu, då kan väl till och med katten vara lika farlig), så någon slags lag hade nog inte varit helt fel.
-
- Levertransplanterad
Tammefan på tiden
Ozzman:
Get that guy a drink!Katter t.ex. är förträffliga djur.
De är allt som hundar inte är:
- Hygieniska
- Självständiga
- Dregelfria
- Luktar inte apa när de är blöta
- Kan med fördel göras rumsrena, behöver alltså inte vallas land och rike runt för att skita
- Maten kostar inte en förmögenhet
- Man löper ingen risk att bli ihjälbiten
Tammefan på tiden
Bor man i en satd bör man i alla fall inte ha katt, precis som E-M skrev.
Tammefan på tiden
Det var som fan. ozzy och jag är eniga i en fråga 
Jag är en sjujäkel till kattmänniska. Har svårt att se charmen med hundar och uppfattar dem som dumma djur.
Släpper man ut en katt så vet man att den kommer tillbaka när den blir hungrig. Detta gäller inte hundar. De har alldeles för fullt upp med att pissa ned skogens alla träd.

Jag är en sjujäkel till kattmänniska. Har svårt att se charmen med hundar och uppfattar dem som dumma djur.
Släpper man ut en katt så vet man att den kommer tillbaka när den blir hungrig. Detta gäller inte hundar. De har alldeles för fullt upp med att pissa ned skogens alla träd.
Last edited by Långis on 14 Mar 2007, 20:37, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
Tammefan på tiden
En hund käkar ju vad fan som helst, de kan ju för tusan stå och glufsa i sig sin egen skit. Det är väldigt intelligent. En katt luktar, tänker och funderar lite innan de käkar upp något.
-
- Levertransplanterad
Tammefan på tiden
Jag kan lova dig att en tamkatt inte skulle kunna överleva i länge skogen en kall vinter.
-
- Levertransplanterad
Tammefan på tiden
Ärligt talat så törs jag lova att hundmat kostar mellan 5 och 10 ggr mer per månad än kattmat.grr wrote:Du blandar ihop hundar med kaniner, det är väldigt intelligent. Klart som helvete att hundar föredrar att äta mat framför avföring. En katt är så kräsen att inget duger åt den, hundar nöjer sig med så lite - så man slipper lägga ut halva månadslönen på djurföda. Med detta i åtanke - vilket djur är det då mest intelligent att skaffa?
När vi hade katt så kostade maten ungefär 100 kr i månaden (Royal canines torrfoder), jag vet folk som har hundar som betalar en bra bit över tusenlappen för mat.
Den enda hund som är bra är Uy's hund för den kräks med viss regelbundehet ner olika delar av Uy's rum.
Det är mycket underhållande att läsa om

Tammefan på tiden
Hundmat kostar inte alls mycket. en stor säck kostar 79 kronor och den kan räcka i månader, I och för sig är min hund ganska lite, så det går inte åt så mycket mat.
Sedan är hundar mer tålmodigare. Lämnar man hunden ensam hemma på morgonen så väntar den snällt tills man kommer hem på eftermiddagen. När jag i går skulle gå upp på övervåningen för att leta efter vår sladdlösa telefon kände jag det luktate kattskit på hela våningen. Letandet kom då av sig när jag fick syn på katthelvetet. Jag lyfte upp kattfan och slängde ut den. Katten sov utomhus den natten
Sedan är hundar mer tålmodigare. Lämnar man hunden ensam hemma på morgonen så väntar den snällt tills man kommer hem på eftermiddagen. När jag i går skulle gå upp på övervåningen för att leta efter vår sladdlösa telefon kände jag det luktate kattskit på hela våningen. Letandet kom då av sig när jag fick syn på katthelvetet. Jag lyfte upp kattfan och slängde ut den. Katten sov utomhus den natten

Skitarna ska va' lika långa i år
-
- Levertransplanterad
Tammefan på tiden
on 03/16/2007 at 17:51:37, uy wrote:Lämnar man hunden ensam hemma på morgonen så väntar den snällt tills man kommer hem på eftermiddagen. [/quote]
Då måste den rastas, hur vädret än är. En katt klarar det så bra själv
.
Då måste den rastas, hur vädret än är. En katt klarar det så bra själv

-
- Levertransplanterad
Tammefan på tiden
Faktum är att du kan lära en katt lika bra som en hund skillnaden är den att en katt bara utför "tricket" om den vill. Har den inte lust så gör den det inte, medan hunden bara lyder (oftast). Ta t.ex. våra katter, om jag ropar på någon av dem så kommer de om de vill (de fattar att jag ropar deras namn och vill att de ska komma), men om de inte har lust, kanske står och tvättar sig, så skiter de fullstädigt i att jag står där och ropar.
-
- Levertransplanterad
Tammefan på tiden
Precis, skulle du själv hålla på att ta order av folk?
Fast det har ju ingenting med intelligens att göra direkt, det beror ju på att hundar är folkdjur och se sin ägare som sin "ledare" så hunden vill vara honom/henne till lags. Katten är inget flockdjur, och har ingen "ledare" utan är självständig. Så jag skulle ju hellre vara en katt än en hund. Om man ser det ur den vinkeln.
Fast det har ju ingenting med intelligens att göra direkt, det beror ju på att hundar är folkdjur och se sin ägare som sin "ledare" så hunden vill vara honom/henne till lags. Katten är inget flockdjur, och har ingen "ledare" utan är självständig. Så jag skulle ju hellre vara en katt än en hund. Om man ser det ur den vinkeln.
-
- Levertransplanterad
Tammefan på tiden
Haha, såklart man måste ta order av sin chef. Fast om chefen skulle säga: "hämta kaffe åt mig", så skulle man nog inte göra det, men en hund skulle
. Jag pratar om att ha en egen vilja. Naturligtvis så överdriver jag lite, hundar är smarta och fina djur. Fast katter är finare och smartare
.
Nu så orkar jag inte älta det här mera. Vi har som så många gånger förr, olika åsikter
.

Nu så orkar jag inte älta det här mera. Vi har som så många gånger förr, olika åsikter