Beröm till ett LO-förbund
Moderator: hakan
-
- Levertransplanterad
Vad är detta säjer ni, skall högerröäven Ozzman ge beröm till ett LO förbund? Ur led är tiden.
Men det är faktiskt sant.
En av mina käpphästar sedan valet har varit att facken skulle drämma till utan hejd i avtalsrörelsen nu när det inte finns någon sosseregering att skydda. Ja jag har rent av hävdat att LO medvetet skulle jobba för att driva inflationen som ett led i arbetet med ett regeringsbyte 2010.
Därför blev jag glatt överraskad när metall idag tecknade ett avtal som väl måste ses som ganska återhållsamt med tanke på den trots allt rådande högkonjunkturen.
Tack för det metall.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 33,00.html
Men det är faktiskt sant.
En av mina käpphästar sedan valet har varit att facken skulle drämma till utan hejd i avtalsrörelsen nu när det inte finns någon sosseregering att skydda. Ja jag har rent av hävdat att LO medvetet skulle jobba för att driva inflationen som ett led i arbetet med ett regeringsbyte 2010.
Därför blev jag glatt överraskad när metall idag tecknade ett avtal som väl måste ses som ganska återhållsamt med tanke på den trots allt rådande högkonjunkturen.
Tack för det metall.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 33,00.html
Mmm,även för en annan som befinner sig inom nämda avtalsområde känns det bra.
Tror faktiskt att vi tjänar i längen på att inte hugga i förjävligt,kan vi bibehålla eller förbättra företagens konkurrenskraft internationellt så får fler behålla jobben vilket rimligen borde betyda lägre eller iaf inte höjt skattetryck.
Vilket i sin tur betyder att fler människor får mer i plånboken än om vi rivit i och klämt ut för mycket så att fler konkat när konjunkturen vänder.
Sen kan man ju tycka att det är förjävligt med dessa"direktörer" vars girighet aldrig tycks sina,men det är inte en ekonomisk fråga,snarare en moralisk.
Tror faktiskt att vi tjänar i längen på att inte hugga i förjävligt,kan vi bibehålla eller förbättra företagens konkurrenskraft internationellt så får fler behålla jobben vilket rimligen borde betyda lägre eller iaf inte höjt skattetryck.
Vilket i sin tur betyder att fler människor får mer i plånboken än om vi rivit i och klämt ut för mycket så att fler konkat när konjunkturen vänder.
Sen kan man ju tycka att det är förjävligt med dessa"direktörer" vars girighet aldrig tycks sina,men det är inte en ekonomisk fråga,snarare en moralisk.
Last edited by rex on 16 Mar 2007, 20:04, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
Absolut, jag må vara höger på i stort sett alla sätt men de hysteriska bonusarna och överdrivna lönerna blir jag riktigt förbannad på.rex wrote:Sen kan man ju tycka att det är förjävligt med dessa"direktörer" vars girighet aldrig tycks sina,men det är inte en ekonomisk fråga,snarare en moralisk.
Jag säjer ingenting om en företagsledare som äger sitt företag (eller stora delar av det) tjänar grova pengar (Kamprad och Stefan Persson t.ex.). Eller om företagsledare som bevisligen gör grymma resultat tjänar bra med pengar (Svanberg, Ollila). Det som stör mej det är när en sopa som Lars-Johan Jarnheimer (Tele2) t.ex. lyfter +20 mille i lön och bonusar därtill, eller när bonusar betalas ut trots att företaget går med förlust.
-
- Levertransplanterad
Jag måste fråga en sak och gör inte detta till en politisk fråga nu.
Hur kommer det sig att metallare alltid har tjänat så in i helvete bra? Jag menar, de sliter ju inte mer och har inte högre utbildning än t ex en kock, receptionist eller va fan som helst bland de "vanliga arbetena".
En vanlig fabriksarbetare utan skifttillägg och liknande har ofta nettolöner som ligger på fjortontusen i månaden! Det har inte ens personer på chefsnivå inom t ex restaurangbranschen, chaufförsbranschen och fastighetsbranschen.
Jag jobbar idag som produktionssamordnare och får ut tolvtusen netto. Jag har ansvar för ca 25 st pers och när jag har varit på kurs så kommer jag även att få ansvar för planering av nya objekt, måste hålla i utvecklingssamtal med de anställda, ha hand om lönerapportering samt hela tiden suga kukar och slicka fittor uppåt i hiearkin så att jag kan behålla jobbet.
När jag är färdigkursad så kanske jag kommer att få ut en femhundring mer i månaden.
Sedan så står det en jävla bonnjävel i någon fabrik mitt ute i skogen och tar sig på kuken, flinar och kalibrerar lite knappar och rattar på någon jävla maskin och får ut flera tusen spänn mer än mig!
Hur kommer det sig att metallare alltid har tjänat så in i helvete bra? Jag menar, de sliter ju inte mer och har inte högre utbildning än t ex en kock, receptionist eller va fan som helst bland de "vanliga arbetena".
En vanlig fabriksarbetare utan skifttillägg och liknande har ofta nettolöner som ligger på fjortontusen i månaden! Det har inte ens personer på chefsnivå inom t ex restaurangbranschen, chaufförsbranschen och fastighetsbranschen.
Jag jobbar idag som produktionssamordnare och får ut tolvtusen netto. Jag har ansvar för ca 25 st pers och när jag har varit på kurs så kommer jag även att få ansvar för planering av nya objekt, måste hålla i utvecklingssamtal med de anställda, ha hand om lönerapportering samt hela tiden suga kukar och slicka fittor uppåt i hiearkin så att jag kan behålla jobbet.
När jag är färdigkursad så kanske jag kommer att få ut en femhundring mer i månaden.
Sedan så står det en jävla bonnjävel i någon fabrik mitt ute i skogen och tar sig på kuken, flinar och kalibrerar lite knappar och rattar på någon jävla maskin och får ut flera tusen spänn mer än mig!
Du har väl satsat på fel bransch. 

-
- Levertransplanterad
Rex:
Jamen vad beror det på? Hur kom stenen i rullning och hur motiverar de det?
Jamen vad beror det på? Hur kom stenen i rullning och hur motiverar de det?
-
- Levertransplanterad
Rex:
Ett litet tillägg: Notera nu att jag inte missunnar någon sin höga lön. Jag är bara avundsjuk. Hade jag haft så hög lön så hade jag också gottat mig åt alla som har lägre lön än mig.
Faktum är att jag redan gottar mig åt några på mitt jobb som bara har 10 700 i nettolön. He! He!
Ett litet tillägg: Notera nu att jag inte missunnar någon sin höga lön. Jag är bara avundsjuk. Hade jag haft så hög lön så hade jag också gottat mig åt alla som har lägre lön än mig.
Faktum är att jag redan gottar mig åt några på mitt jobb som bara har 10 700 i nettolön. He! He!
-
- Levertransplanterad
Vissa branscher ses som fina enligt LO och S och har därför gynnats vid löneförhandlingar sedan tidernas begynnelse.
Dessa branscher är bl.a pappersindustrin, byggsektorn och verkstadsindustrin.
Där jobbar man med stål, trä och betong som anstår en riktigt karl. Med tanke på att dessa branscher gynnats hårt och i stort sett haft endast manliga arbetare med traditionellt försörjningsansvar har lönerna drivits upp hårt.
De branscher du nämner däremot med tillägg av vårdsektorn (läkare undantagna) har befolkats av kvinnor som ju endast behövde lite fickpengar.
Det som verkligen irriterar mej är lönerna inom vård och omsorg. Min sambo jobbar inom vården och hon tjänar 13000 mindre än mej brutto (inkl OB) fast hennes jobb är betydligt viktigare än mitt. Fanns det någon rättvisa skulle det vara tvärtom.
Dessa branscher är bl.a pappersindustrin, byggsektorn och verkstadsindustrin.
Där jobbar man med stål, trä och betong som anstår en riktigt karl. Med tanke på att dessa branscher gynnats hårt och i stort sett haft endast manliga arbetare med traditionellt försörjningsansvar har lönerna drivits upp hårt.
De branscher du nämner däremot med tillägg av vårdsektorn (läkare undantagna) har befolkats av kvinnor som ju endast behövde lite fickpengar.
Det som verkligen irriterar mej är lönerna inom vård och omsorg. Min sambo jobbar inom vården och hon tjänar 13000 mindre än mej brutto (inkl OB) fast hennes jobb är betydligt viktigare än mitt. Fanns det någon rättvisa skulle det vara tvärtom.
-
- Levertransplanterad
Ozzman:
Tack för ett intressant svar och ja, jag tror du har gjort en riktig analys.
Tack för ett intressant svar och ja, jag tror du har gjort en riktig analys.
-
- Levertransplanterad
Med tanke på vad du tjänade när du körde ut mat till penionärer så har du ju gjort ett hyggligt lyft nu i alla fall, skall man höja sin lön skall man nog byta jobb eller tjänst ungefär vart tredje år.GammalHardrockare wrote:Rex:
-
- Levertransplanterad
Ozzman:
Jodå, det går framåt men jag tänker inte luta mig tillbaka nu. Mitt mål är att bli personalchef om några år. Det är nog en tämmeligen orealistisk förhoppning, chansen är mycket liten men... Jag tänker att försöka i alla fall.
Min personalchef går i pension om fem år. Under de fem åren kommer jag jävlar i mig att göra mitt bästa, hålla mig framme överallt samt slicka av bara helvete.
Får jag jobbet så kommer jag att bli mycket rik. Den lönen är mycket hög t o m enligt era mått mätt.
Jodå, det går framåt men jag tänker inte luta mig tillbaka nu. Mitt mål är att bli personalchef om några år. Det är nog en tämmeligen orealistisk förhoppning, chansen är mycket liten men... Jag tänker att försöka i alla fall.
Min personalchef går i pension om fem år. Under de fem åren kommer jag jävlar i mig att göra mitt bästa, hålla mig framme överallt samt slicka av bara helvete.
Får jag jobbet så kommer jag att bli mycket rik. Den lönen är mycket hög t o m enligt era mått mätt.
Rövslickare är något av det värsta jag vet, det kommer jag aldrig att göra. Misste ett jobb en gång pga det också, men slicka röv på någon chef gör jag aldrig!
Men om ajg haft en snygg kvinnlig chef som vill att jag slickar fitta skulle jag ju gjort det

Men om ajg haft en snygg kvinnlig chef som vill att jag slickar fitta skulle jag ju gjort det

-
- Levertransplanterad
För att göra ett bra intryck så behöver man definitivt inte slicka röv.GammalHardrockare wrote:Ozzman:
Det räcker med att leverera det du lovar och göra det bra.
När jag jobbade som teamleader på en supportavdelning på Ericsson i slutet av 90-talet så hade jag 6 stycken under mej varav en riktig smilfink. Jag kan ju säja att den personen fick inte de bästa jobben tilldelade sej.
Dels syns det så jävla väl när folk slickar uppåt och sedan ser i alla fall jag det som en idiotförklaring av mej själv om en person tror att den kan ge ett bra intryck på mej genom att fjäska.
-
- Levertransplanterad
Nu vill jag inte göra dig nedslagen, men nest troligt kommer du bli omsprungen av någon personalvetare med noll verklighetsförankring som läst psykologi och sociologi. Så illa är det idag, att man inte kan jobba sig uppåt tack vare duglighet. Facket kommer facket kommer definitivt kräva en universitetsutbildad. Men chansen finns alltid, så kör på.GammalHardrockare wrote:Ozzman:
-
- Levertransplanterad
Det där skiljer sej från företag till företag. Många företag rekryterar gärna internt och då spelar det mindre roll vilken utbildning du har medan andra företag i stort sett enbart rekryterar chefstjänster externt.LumberJack wrote:Nu vill jag inte göra dig nedslagen, men nest troligt kommer du bli omsprungen av någon personalvetare med noll verklighetsförankring som läst psykologi och sociologi. Så illa är det idag, att man inte kan jobba sig uppåt tack vare duglighet. Facket kommer facket kommer definitivt kräva en universitetsutbildad. Men chansen finns alltid, så kör på.
Jag säjer till Rockarn. Kör hårt!