Statssanktionerad terrorism!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

lumberjack
Levertransplanterad

Post by lumberjack »

Vad är det som händer? Det går ju snart inte att visa sig ute efter vägarna ut att Harry Haffa med kollegor inom LTG försöker att bötfälla en för allt möjligt. Toskade på en liten fortkörning hörom dagen och fick punga ut med 2 400 spänn i böter för att ha kört 41 på 30 väg. Ja, det var utanför en skola, men det var lovdag. Jävla fasoner. Image

En polare stod i en bilkö och väntade på att få göra en vänstersväng, när det knackar på sidorutan och Kling alt. Klang stod utanför. Han vevade ned rutan och fick en bot på 1 500 spänn för att han inte hade säkerhetsbältet på. Mitt i trafiken! Image

Nä snutjävlar, ut och jaga bovar och banditer istället för att jaga hederligt folk efter vägen.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Trafikböter är det mest orättvisa som finns.
För det första så stannas inte nyare bilar lika ofta som äldre bilar vilket gör att folk som t.ex. kör fulla eller utan bälte har större chans att klara sej i en ny V70 än i en 740, det är ganska sjukt.
När jag hade min Ford Sierra blev jag stoppad 7 ggr på 4 år. Sedan dess har jag kört en S60 och en V70 i samanlagt 3,5 år och aldrig blivit stoppad.
För det andra så är bötesbeloppen inte speciellt mycket pengar för vissa, det finns många som ser fortkörningsböterna bara som en liten avgift de betalar för förmånen att kunna ligga 25-30 km/h över hastighetsgränsen.
Böterna borde utdömas som dagsböter för att få rättvisa i det och för att säkerställa att det känns även för de som har mycket pengar.
lumberjack
Levertransplanterad

Post by lumberjack »

Visst är det så. Jag har en inkomst på drygt 7 000 spänn i månaden, så det märktes ordentligt i långlädret. För mina polare som ständigt ligger ute och jobbar, eller är högavlönade i största allmänhet, skulle det vara en kul grej att svära över på kafferasten.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Vafalls? Har herrarna blivit Anarkister nu helt plötsligt? Vill inte rätta sig i ledet längre? Bryter man mot lagen så får man plikta för det,så enkelt är det!
Långis

Post by Långis »

Sedan de höjde böterna så kan jag förstå upprördheten. Den är onödigt hög och jag gillar det inte alls.

Men det är lite lustigt. Senast idag så satt jag och funderade på att konvertera till polis för att få äran att bötfälla snorungarna som roar sig med att busköra i 100 genom stan.

10 km/h hit eller dit gör ju inget, det kan hända alla, men är man en kronisk fortkörare så ska man bannemig få betala dyrt för det.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

rex wrote:Vafalls? Har herrarna blivit Anarkister nu helt plötsligt? Vill inte rätta sig i ledet längre? Bryter man mot lagen så får man plikta för det,så enkelt är det!
Absolut, och det ifrågasätter jag inte. Det jag ifrågasätter är att folk med mycket pengar kan köra för fort utan att de behöver bry sej om påföljden upp till åtminstone 30 km över gränsen medan de 2-3000 som böterna är på totalt kan knäcka ekonomin för andra.

2meterhansson
Obotlig alkoholist

Post by 2meterhansson »

Det bor nog en liten anarkist i mig, jobbar bilen som är en diesel bil kör jag omkring med avställd och på det tjänar jag ca 8000 om året i fordonsskatt, och skulle polisen ta mig skulle det bara resultera i 2000 kr i böter för olovlig körning, och man tål faktiskt 3 prickar innan körkortet ryker, så detta har jag kalkylerat med, men hade inte myndigheterna straff skattat diesel bilar, utan det legat på samma nivå som bensin bilar hade jag naturligtvis inte fifflat, varför ska en diesel straffas, den är faktiskt bättre för miljön, titta på tyskland 80% är diesel.
Last edited by 2meterhansson on 04 May 2007, 11:30, edited 1 time in total.
Långis

Post by Långis »

grr wrote:Har man bara full kontroll ovh stadig kärra, spelar ju inte hastighten nån roll för dig. Riskbedömning och bot efter hur skicklig/oskicklig föraren tillsammans med sitt fordon är, skapar rättvisa och trygghet. Vissa är bilintresserade och ska få sina privilegier på gatan - precis som det är över allt annars i samhället.
De priviligerier de tar sker på bekostnad av fotgängarnas liv.
Det finns ignenting som säger att bilintresse absolut måste vara synonymt med fortkörning och lagbrott. Det finns ju en anledning till att hastighetsbegränsningarna är satta.
Last edited by Långis on 04 May 2007, 12:18, edited 1 time in total.
2meterhansson
Obotlig alkoholist

Post by 2meterhansson »

Inom tätbebyggt område ska faktiskt hastigheterna hållas, utanför däremot har jag inga synpunkter på om någon kör för fort, jag tycker själv att bilen går bäst mellan 110- 120. Jag tycker det är ett större problem dom som kör för sakta på 90 väg, det skapar stress och idiotiska omkörningar.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

2meterhansson wrote:Inom tätbebyggt område ska faktiskt hastigheterna hållas, utanför däremot har jag inga synpunkter på om någon kör för fort, jag tycker själv att bilen går bäst mellan 110- 120. Jag tycker det är ett större problem dom som kör för sakta på 90 väg, det skapar stress och idiotiska omkörningar.
30- och 50-väg skall hastigheten hållas stenhårt på, när det gäller 70 och uppåt så blir jag inte så upprörd på dem som kör 10-20 för fort, givet att de yttre förutsättningarna inte är sådana tt man bör at det väldigt lugnt..
lumberjack
Levertransplanterad

Post by lumberjack »

2meterhansson wrote:Det bor nog en liten anarkist i mig, jobbar bilen som är en diesel bil kör jag omkring med avställd och på det tjänar jag ca 8000 om året i fordonsskatt, och skulle polisen ta mig skulle det bara resultera i 2000 kr i böter för olovlig körning, och man tål faktiskt 3 prickar innan körkortet ryker, så detta har jag kalkylerat med,
Andra gången du blir stoppad med en en oskattad dieselbil plockar dom nummerplåtarna av den, sedan är det bara att betala.
men hade inte myndigheterna straff skattat diesel bilar, utan det legat på samma nivå som bensin bilar hade jag naturligtvis inte fifflat, varför ska en diesel straffas, den är faktiskt bättre för miljön, titta på tyskland 80% är diesel.
Jodå, borgarna har aviserat en omläggning av trafikskatten som ska vara baserad på bilens utsläpp och inte drivmedel och vikt. Vi får väl se när och om det genomförs.
E-M
Levertransplanterad

Post by E-M »

Jag tror att det redan har slagit igenom, det är i alla fall så att skatten anpassa till hur mycket koldioxid bilen släpper ut, dock så räknas fortfarande vikt och drivmedel in.
Långis

Post by Långis »

Här har iallafall diselpriset sjunkit dramtiskt under senare tid, så kanske har det slagit igenom redan som sagt.
Bäst vore förstås om man vågade satsa på miljövänligt bränsle. Vanliga bilar kan med ytterst enkel modifiering konverteras om till etanolbilar.
Subventionerar man denna modifiering kan man få majoriteten svenskarna att byta bränsle på bara något tiotal år.

Både miljön och förarna har nåt att tjäna på det. Man behöver inte miljöbeskatta bränslet lika hårt och det borde därmed gå att få bränslekostnaden under 5 kronor igen.
Tyvärr har staten för mycket att förlora på denna förändring. Som det ser ut nu så är det att betrakta som en utopi...
Last edited by Långis on 05 May 2007, 03:32, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Post by gammalhardrockare »

Märkligt, jag kör alltid för fort. Ligger alltid minst tjugo-trettio kmh över hastighetsbegränsningarna och har inte på sex-sju år blivit haffad en enda gång (!)
Hamnade för något år sedan i en kontroll men mig vinkade de förbi.
Förra sommaren hade jag varit och hälsat på Rex, låg i 140 kmh på en 90-väg då det lade sig en bil bakom mig och blinkade för omkörning.
-"Oj! Det var jävlar i mig en hårding!"
Tänkte jag. När bilen körde om så såg jag att det var en polisbil... De blängde ilsket på mig men fortsatte sedan i full fart utan att stoppa mig.

Tydligen så är jag skyddad av alla fortkörares helgon så jag tänker fortsätta med att skita i hastighetsbegränsningarna.
wiking
Levertransplanterad

Post by wiking »

2meterhansson wrote:Inom tätbebyggt område ska faktiskt hastigheterna hållas, utanför däremot har jag inga synpunkter på om någon kör för fort, jag tycker själv att bilen går bäst mellan 110- 120. Jag tycker det är ett större problem dom som kör för sakta på 90 väg, det skapar stress och idiotiska omkörningar.
Ja det finns inget som irriterar mig i trafiken som folk som kör under tillåten hastighet. Jag blir så otroligt förbannad när bilen framför ligger i 70-80 på 90 väg exempelvis. Dom borde få böter för att dom kör försakta Image
Post Reply