Jag har blitt med Taunus!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
Långis

Post by Långis »

Har ett bra tag syktat efter en alldeles egen Ford Taunus 17m p2, men det är har inte varit helt enkelt att få tag på den då de är jävligt ovanliga i det här landet.

Hade lagt ut lite spanare här och var och förra veckan fick jag napp. En kille hade tydligen tröttnat på sin bil och var villig att sälja. Jag fick numret och ringde honom i tisdags.
Igår kväll efter jobbet åkte jag iväg för att titta på den. Hade inte en aning om vad som väntade mig. Så kom jag fram och, ja jävlar. Det visade sig att detta var precis den bil som jag för bara ett år sedan stod och dreglade över.
Framflör mig stod en Ford Taunus 17M p2 Super De luxe

Efter att ha provkört, tagit del av felen och snackat med den utomordentligt trevlige säljaren slog jag till. Det fanns ingen tid att tveka. Visst är det lite fix innan den går igenom besiktningen, bland annat lite rost i balkar, men det ska nog lösa sig.
Bilen har tydligen haft det här utseendet sedan slutet på 60-talet och gick då som raggarbil nånstans söderut.
Jag tänker behålla den i det skick som den är nu. Ingen ny lack ska på då jag anser det vara en kulturgärning att bevara detta ursprungliga raggarstuk.
Det enda jag ska göra är att vårda och förbättra.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Eddie
Obotlig alkoholist

Post by Eddie »

Det var en häftig kärra du lyckats få tag på, hoppas du lyckas göra iordning den. Ska du svetsa själv eller låta andra göra jobbet? Måste säga att kromet var väldigt fint på bilen, t.om vid avgasrören ser det bra ut på bilderna. Ser ut som du kommer trivas i den bilen.
Långis

Post by Långis »

Tackar, jo, kromet är hyfsat. Finns några små blemmor dock.

Amazonen kommer jag nog sälja nu för att bekosta denna bil.
Apropå svetsningen så känner jag folk som gör det, men funderar på om det kanske inte är dags att lära mig själv nu, ta en kvällskurs eller nåt.

Motorn går igång direkt. Den som sitter i har bara gått 2000 mil så den lär nog gå ett tag till. Bilen är från det magiska året 1959. Tycker var och varannan amerikanare är från det året...
Gav 15 000:- Tror att det var ganska ok med tanke på hur ovanlig bilen är. (dessutom i stort sett komplett)
Jungbacka Erik
Site Admin

Post by Jungbacka Erik »

Vacker bil Långpanna, grattis! Hade för mej det satt en V4 i dom men den kanske kom senare?
E-M
Levertransplanterad

Post by E-M »

Ja där har du något att pilla med, det är ju alltid kul!

Inredningen påminner lite om min A-traktor (Fårrrd Transit) som jag hade som för ett par år sedan Image
Eddie
Obotlig alkoholist

Post by Eddie »

grr wrote:Tycker den verkar va rätt risig, men det är väl en del av stuket? Image
Vad är det som är risigt? av bilderna att döma så är baljorna och skärmkanterna rostiga. Krom, inredning och instrumentbrädan är fina. Att bilen inte har glänsande lack är patina, raggarpråmar ska se ut såna. Hoppas att LP ska våga supa i bilen.

Angående svetsning så är karossen inga större problem, lär inte bli vackert i början men det blir bättre med tiden. Spackel är din vän Image Balkar däremot är man ganska glad över att få ordentligt gjorda för att bilen ska hålla ihop.
Långis

Post by Långis »

Dock måste jag svära mig fri när det gäller inredningen. Stolarna har överdragsklädsel och under den ser det inget vidare ut.
Vad jag menade med komplett är att det inte saknas så mycket delar. Till och med golvmattan i gummi är kvar och hyfsat hel. Det händer nästan aldrig på en så gammal bil.
Långis

Post by Långis »

9 ägare före mig. Hur långt bilen gått vet jag inte, men motorn som är bytt av tidigare ägare ska inte ha gått mer än 2000.

Jag har lite jobb framför mig nu om jag ska få till det här, det är ju lite rost. Det återstår att se om jag tagit mig vatten över huvudet...
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Post by gammalhardrockare »

Känner jag Långpanna rätt så kommer det att bli mycket fyllestyrningar i den där bilen. Fan, den inbjuder ju till det. Den ropar ju stenhårt supande längs en fin svensk landsortsväg, gammal fin hårdrock på stereon och arton år livet ut.

Fin bil men du borde faktiskt ta och lacka om den, men i originalfärgerna naturligtvis!
Last edited by gammalhardrockare on 03 Jun 2007, 22:26, edited 1 time in total.
Långis

Post by Långis »

GammalHardrockare wrote:Känner jag Långpanna rätt så kommer det att bli mycket fyllestyrningar i den där bilen. Fan, den inbjuder ju till det. Den ropar ju stenhårt supande längs en fin svensk landsortsväg, gammal fin hårdrock på stereon och arton år livet ut.

Fin bil men du borde faktiskt ta och lacka om den, men i originalfärgerna naturligtvis!
Jo, det kommer bli en del festande om jag får igenom den på besiktningen. Inte så lite heller.
Jag gillar stuket på den, men om jag ska bli tvungen att fixa rosten på karossen så är det nog lika bra att lacka om. Tyvärr är originalfärgerna lite trista. Tror det ska vara denna färg ursprungligen: http://www.alfakom.se/images/1985taunus58.jpg
Långis

Post by Långis »

grr wrote:Du har ingen förteckning över vilka färgkombinationer den producerades i 58? Borde väl kanske stå nånstans i nån medföljande bok... Att den helt plötsligt blivit brun/svart från att ha varit vit/himmelsblå låter ju lite knepigt.
Den är "omstukad" nån gång på 70-talet. Därav de nuvarande färgerna...
Post Reply