Jag tar det från början.
Den 20.e åkte jag iväg. Första anhalten var Sundsvall där jag skulle hälsa på en kille. Sov där över natten, men dagen efter bar det iväg neråt. Inte mycket hände.
Började redan här tröttna på de millånga motorvägarna. Förbannat tråkiga att köra på:

Andra natten sov jag på en parkering vid en liten sjö. Sov förbannat dåligt. Vaknade dock på morgonkvisten och fick se detta. Det gjorde mig genast på bättre humör:

Midsommaraftonen var ju som tidigare sagts så in i helvete tråkig. Jag hamnade i Rättvik, men inte mycket hände där så jag åkte vidare till Örebro.
Väl i Örebro fick jag dock reda på att några kompisar befann sig i Rättvik samtidigt som jag.
De skulle tydligen på raggarfest anordnad av Enviken Records på midsommardagen. Stället låg i Vintjärn, några mil ifrån Rättvik, mitt ute i skogen anordnas varje midsommardag en stor jävla fest med äkta rockabilly och raggarbilar i hundratal. Detta ville jag inte missa, så på midsommardagens morgon jag åkte upp till rättvik igen, en omväg på säkert 20 mil.
Träffade dem i Rättvik och vi for bort till huset de sov i. "Mackabacka" kallas det. Jag har hört talas om stället, men visste inte riktigt vad som väntade mig.
Stället var dock helt i min smak. Har ni vägarna förbi, missa inte Mackabacka. De har inte alltid öppet, men när de väl har det, passa på att åka dit!

Kvällen kom och vi åkte iväg till festplatsen i en bil som också låg helt i min smak - Opel Kapitän
Interiör

Dags att lätta på trycket:

Väl framme möttes vi av en parkering full med raggarbilar:

Tre riktigt bra band spelade:

Kvällen tog slut alldeles för snabbt. Dagen efter var det dags att dra vidare. Jag fick med mig ett resesällskap på min fortsatta reda. Behändigt med nån som kunde läsa kartboken åt mig så att jag slapp stanna var och varannan minut för att kolla vart jag befann mig.
Målet var Eddies gamla kåk utanför Växjö. Efter lite letande förfrågningar och telefonsamtal så hittade vi rätt. Här är den berömda kåken. De som bor där nu (tyskar) var heltrevliga, men vill nog helst av allt vara för sig själva i sin kåk.
Eddie hade lämnat kåken i ett bedrövligt skick enligt grannarna. En vägg hade rasat och han bodde på ett rum på övervåningen. Det var kallt både ute och inne när han dog. Han kan inte ha haft det lätt...
Huset helrenoverades så inte mycket finns kvar från Eddies tid. Ni som sett kåken tidigare, känner ni igen er?

Studio Ronka stod dock kvar som den alltid stått:

Dagen efter bar det iväg till Åsnen. Vi hade med oss lite grönsaker som vi slängde i vattnet.

En fin plats för honom att vila på.

Nu bar det av hemmåt. Vi var båda trötta på resandet och svårigheten att hitta en bra tältplats.
Jag har sett så många platser, så många städer och träffat så många människor att det mesta flyter ihop till en enda röra. Minns inte namnet på hälften av de städer jag for förbi.
Favoriten bland län är dock utan tvekan Småland. Trevligare människor och vackrare natur får man leta efter.
Slutligen: Lite bilder på ställen vi åkte förbi under resan:
Sånt här får jag aldrig se hemma. Vackert!

En gammal mack i nån stad, minns inte vilken. Kul att den sparats i all riv-iver.

En bortglömd folkpark i närheten av Tingsryd:

Målilla-skylten måste fotas!

Den gamla macken längs E4 utanför Uppsala

Verkstaden inifrån. Gick in där med livet som insats:

Huset som står bredvid:

Fullt med bråta, gamla tidningar och böcker som nån dumpat. Fann också en gammal rullstol, en aluminiumstege därinne