Tidningsbäreri.
Moderator: hakan
Tidningsbäreri.
Morgontindningen delas väl ut i alla län. Här är det Tidningstjänst som står för fiolerna.
Kan det vara så att din brors grannar inte prenumererar på någon tidning?
Kan det vara så att din brors grannar inte prenumererar på någon tidning?
-
- Levertransplanterad
Tidningsbäreri.
Här är det Västsvensk Tidningsdistribution som har hand om det, var meningen att jag skulle jobba där men de jävlarna hörde aldrig av sig
. När de ringde lät det som om jag hade fått jobbet
Dålig stil!

-
- Helgfyllo
Tidningsbäreri.
Va då... har ni dekaler på lådorna om vilka tidnigar som abonenterna ska ha? här har vi en liten bok och kollar i, men allt sitter i huvet nu.grr wrote:Var i Götet i helgen som sagt och fick bo hos en schysst kusin i en lägenhet en bit utanför stan. En yrkesskada inträdde mitt medvetande, kan inte låta bli att kolla på brevlådorna för att se vilken tidning folk ska ha. Till min förvåning såg jag dock ingalunda några dekaler vid postfacken. Jag kom då på att föreningen Tidningsbärarna endast delar ut i Skåne, Småland, Blekinge och eventuellt Halland. Men hur funkar det för er i resten av landet? Får ni tidningen på mörra också? :/

-
- Helgfyllo
Tidningsbäreri.
Jo då,.. fast jag kör tidnigar på landsbygden. Jag har sprungit i trapphus jag med en gång men det va för jobbigt, så jag bytte till detta när det blev ledigt, nu behöver jag inte gå ur bilen en enda gång på 22 mil, Så jag trivs rätt bra, förutom alla älgar och rådjur förstås, man har ju smält med några hehe.. Bilen jag kör med nu är en Citroen C3 -05 som jag köpte för ett år sen, går rätt billigt faktiskt, 0.4 blandad körning, den är uppe i 10000 mil redan. Den andra bilen jag hade fick jag en älg i sidan på, men lyckas köra med den tills den nått 46000 mil, jag han inte ens besiktiga den bilen innan det var skrot. Det var också en Citroen fast Berlingo -01. Det där med klisterlappar låter smart. Här har det ryktas om att det kanske ska bli Gps styrt, tycker jag också låter bra, i allafall på landsbygden. Jag har också massa tölia extratidningar, bilen blir nästan smockfull hehe.. Dom största tidnigarna här heter VF, "Värmlands Folkblad" och NWT, "Nya Wermlandstidnigen". Jag har också SVD och DN som du, fast inte så många då..grr wrote:Självklart. Vi har små klisterdekaler på cirkus 2x2cm med tidningsnamnsförkortningen på (exempelvis SkD för Skånska Dagbladet, SvD för Svenska Dagbladet, DN för Dagens Nyheter, SDS för Sydsvenska Dagbladet osv). Vi har självklart även en budlista att gå efter, men har alltid ett lass dekaler med oss - detta för att underlätta hanteringen för oss. Jag som är ny slipper bläddra i papprena varje meter och kan bara se på lådan. Dessutom sker ju (tyvärr) ett par abonnentförändringar varje natt i mitt distrikt, vissa vill byta tidning - då får man byta dekaler, vissa vill avbeställa tidningen inför helgen exempelvis - då får man plocka bort dekalen eller vissa vill ha ny tidning igen. Utan dekalernas hjälp hade det nog varit rätt lätt att råka göra fel efter abonnentförändringar också, man tror det flyter på men glömmer kanske att en viss abonnent avbeställt en dag osv. Abonnentförändringarna är det jobbigaste, och att ta över när någon annan jobbat en stund - då går det inte alls särskilt fort. Något annat jobbigt är alla dessa extratidningar, utöver de fyra dagstidningarna vi har distribuerar vi ett tjugotal veckotidningar... Självklart har dessa även dekaler, men smartast är att kolla i budlistan om man är osäker (ifall nån dekal är halvt bortriven eller så) - där står det nämligen alltid rätt om du ändrat i den sen senaste natten. Ny budlista får jag ungefär en gång i veckan, men varje dag följer det ju med ett papper med dagens förändringar. Så de för jag in i den tjocka budlistan (för de gäller framöver, till annat anges) så jag kan se det under morgondagen med. Det där med dekaler är ett bra system tycker jag och är nästan nödvändigt i de områden jag kör. Många konstiga villaområden där man inte kan se husnumren och sånt. Bara stoppa i tidningar på de som har dekaler... Blir rätt fullt i bilen på morgonen, brukar lava morgontidningarna SkD och SDS på framstolen bredvid mig. Övriga dagstidningar mellan sätena och eventuella extratidningar där likaså. Sen har vi ju hyreshus också så att jag får springa i trappor och en del kvartersområden där jag måste ta med mig en 10, 20, 30 tidningar och gå omkring med. Då får jag ha en såndär bärsele att ha de i, det går smidigast. Du är också tidningsbud eller hur var det?
Last edited by kingmeduza on 08 Jul 2007, 12:14, edited 1 time in total.
-
- Helgfyllo
Tidningsbäreri.
hehe..Jag känner igen mycket av det du skrver.grr wrote:Hur länge tar din runda då? Mitt pass tar fyra timmar, får betalt för två. Jobbar du sex eller sju dagar i veckan?
Min är på 13 kilometer, låter kanske inte så mycket. Men det är mitt i pisset nere i byn. Så det sliter så sjukt på bilen. 320 abonnenter på rundan. Värst var det när det spöregnade hela tiden, på midsommardagen - de flesta fick tidningar som var som urvridna disktrasor och jag satt länge i bilen och bara väntade på att det skulle upphöra, men det gjorde det aldrig. Var fullkomligt dyngsur när jag kom him. Idag var det också jävligt, på söndagarna är ju tidningarna dubbelt så tjocka som annars. Får värk i både armar och ben efter bara några minuter, och det beror inte på att man är otränad utan så ansträngande är arbetet. Dessutom blåste det som svin, så jag höll på att flyga iväg - de ska va nöjda att de får en tidning över huvud taget om den än är som ett ihopskrynklat paraply när den hamnar i lådan eller brevinkastet. Det är också vanligare att man möter folk natten till söndag än andra dagar...
Jag kör ju med 945:an, stor och krånglig men funkar rätt bra. Jag är ju van vid den. Min handledare kör med sin VW Polo istället, torde vara den optimala bilen för detta ändamål.
Inte många SVD eller DN här heller, men ett par. Brukar dessutom bli en över av varje om man har tur, så då finns det mycket att läsa om man har tid. Sydsvenskan, Skånskan, Svenskan och DN. Ofta även fler än en av de två första. Vi har ju Sydsvenskan annars med, så det blir ytterliggare ett ex nu. Föreslog att vi skulle avbeställa vår tidning nu när jag jobbar, så spar man ju på det...![]()

-
- Levertransplanterad
Tidningsbäreri.
KingMeduza:
Är det ditt "vanliga jobb" eller är det ett jobb vid sidan av bara?
-
- Helgfyllo
Tidningsbäreri.
Nej,..det är mitt vanliga jobb. Men jag kör lite med aktier också på dagarna, köper o säljer..Lite riskfyllt, men än så länge har det gått bra..E-M wrote:KingMeduza:
-
- Levertransplanterad
Tidningsbäreri.
Okej, kan du mycket om aktier eller?
-
- Helgfyllo
Tidningsbäreri.
nej,..det vill jag inte påstå, finns mycket kvar att lära sig där, men det är lättare att käna pengar på börsen än vad många tror, och på en sait som heter "Avanza" för småsparare, där finns det olika bra hjälpmedel, grafer, annalyser, forum, mm mmE-M wrote:Okej, kan du mycket om aktier eller?
Det kanske vore något för dig E-M?

Tidningsbäreri.
Hur mycket pengar rör du dig med på aktier?
Känns som man måste satsa ett par tusenlappar för att man ska få ut någonting. Intenting jag kan avvara bara sådär.
Känns som man måste satsa ett par tusenlappar för att man ska få ut någonting. Intenting jag kan avvara bara sådär.
-
- Levertransplanterad
Tidningsbäreri.
Jag har faktiskt lite aktier, dock bara för 1000kr för att jag ska lära mig. Funderar på att investera lite mer.KingMeduza wrote:nej,..det vill jag inte påstå, finns mycket kvar att lära sig där, men det är lättare att käna pengar på börsen än vad många tror, och på en sait som heter "Avanza" för småsparare, där finns det olika bra hjälpmedel, grafer, annalyser, forum, mm mm
Det kanske vore något för dig E-M?![]()
-
- Levertransplanterad
Tidningsbäreri.
Jo om man vill tjäna stora pengar, för courtage och skatt äter ju upp lite. Men i ett företag så hade jag bara aktier för 550kr och där gjorde jag en vinst på ett par undra när jag sålde, det är dock rätt så ovanligt (tror jag) de måste stiga så förbannat när man har så lite pengar.Eddie wrote:Hur mycket pengar rör du dig med på aktier?
Tidningsbäreri.
Minns att lärarna ordnade en tävling mattematiken på högstadiet. Eleverna fick "köpa" aktier (inte på riktigt, men mot den riktiga marknaden)
Vissa elever gick för fullt in med att placera sina slantar. De höll stenkoll på graferna i tidningarna, köpte och sålde.
Den elev som efter en månad lyckats göra mest vinst fick ett pris (minns inte vilket).
Det var på den tiden då jag tyvärr inte brydde mig nämnvärt om skolan och jag skolkade mycket. Jag befann mig därför sällan på matten då det skulle säljas och köpas. Sista dagen av tävlingen var mina aktier därför exakt samma som i början.
Jag vann...
Vissa elever gick för fullt in med att placera sina slantar. De höll stenkoll på graferna i tidningarna, köpte och sålde.
Den elev som efter en månad lyckats göra mest vinst fick ett pris (minns inte vilket).
Det var på den tiden då jag tyvärr inte brydde mig nämnvärt om skolan och jag skolkade mycket. Jag befann mig därför sällan på matten då det skulle säljas och köpas. Sista dagen av tävlingen var mina aktier därför exakt samma som i början.
Jag vann...
-
- Helgfyllo
Tidningsbäreri.
Nja..vill inte sätta ut summan, men jag började med 20.000 kr och nu väntar jag på restskatt på 70.000 kr, så visst är det en slant på depån, den har växt till sig bra i olja och guld aktier,Eddie wrote:Hur mycket pengar rör du dig med på aktier?
-
- Helgfyllo
Tidningsbäreri.
on 07/10/2007 at 01:02:28, E-M wrote:Jag har faktiskt lite aktier, dock bara för 1000kr för att jag ska lära mig. Funderar på att investera lite mer. [/quote]
Se där,..det är starten som är viktigast, sen lär man sig allt eftersom, jag brukar kolla in ett bolags kursrörelser/grafer och följer nyheterna om bolaget ett tag innan jag går in, också kollar jag in vilka banker eller mäklare som köper/säljer och antalet aktier på ett ungefär, sen går jag in. Nu brukar jag leka lite på dagarna med att köpa och sälja samma dag, man lär sig hur dom andra köper och säljer, och följer den trenden. Men då bör man dragit ihop en liten summa så det blir någon vinst med tanke på courtaget.
Men det har inte bara gått bra. En gång var jag så förbannad så jag hoppade som en känguru i vardagsrummet, ingenting stämde den dagen, när jag köpte så gick det ner, och snabbt som fan gick jag ut ur aktien, då drog det iväg som satan med positiva nyheter och allt..ååå jag kunde ha dödat!!
Andra gången åkte dataskärmen i golvet och käringen sa är det inte bättre du lägger ner detta 
Se där,..det är starten som är viktigast, sen lär man sig allt eftersom, jag brukar kolla in ett bolags kursrörelser/grafer och följer nyheterna om bolaget ett tag innan jag går in, också kollar jag in vilka banker eller mäklare som köper/säljer och antalet aktier på ett ungefär, sen går jag in. Nu brukar jag leka lite på dagarna med att köpa och sälja samma dag, man lär sig hur dom andra köper och säljer, och följer den trenden. Men då bör man dragit ihop en liten summa så det blir någon vinst med tanke på courtaget.
Men det har inte bara gått bra. En gång var jag så förbannad så jag hoppade som en känguru i vardagsrummet, ingenting stämde den dagen, när jag köpte så gick det ner, och snabbt som fan gick jag ut ur aktien, då drog det iväg som satan med positiva nyheter och allt..ååå jag kunde ha dödat!!