B-Sidor Topp 10

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
overkill
Levertransplanterad

B-Sidor Topp 10

Post by overkill »

Japp, singel-b-sidor handlar det om här. En del låtar hamnar ju tyvärr bara som b-sidor, kanske pga av platsbrist på albumet eller av andra orsaker och det finns enligt mig en uppsjö med bra låtar som har kommit lite i skymundan. och då menar jag låtar som bandet/artisten skrivit själva, inte covers, demos, live-inspelningar eller annat även om det finns massa bra sånt också. Även gömda/dolda spår och dylikt kan räknas också, och låtar släppta enbart på singel eller på soundtrack-album. Givetvis så har många låtar återsläppts senare på samlingar, som bonus-spår eller dylikt men om dom från början var en b-sida är det det som räknas.
Det jag gillar med b-sidor också är att dem i flera fall är låtar som bandet lirat in mer på "skoj" utan nån direkt tanke på att släppa, flera annorlunda "jam"-låtar har gjorts på det sättet. Men sen finns det också låtar man helt enkelt av nån anledning (ibland för att bandet/producenten tyckt att dem varit för dåliga...) har varit tvungna att välja bort på plattan och släppt som b-sidor istället.
Om dem från början kom som b-sida och sen kom på albumet också räknas givetvis inte dem, "exklusiva" låtar som BARA fanns som b-sidor handlar det om.

Mina favoriter (alla kategorier är välkommna):

Ozzy Osbourne - One Up The B-Side (klockren titel)
Iron Maiden - Total Eclipse
Echobrain - The Crazy Song
Venom - The Seven Gates Of Hell
Deep Purple - Son Of Alerik (instrumental)
Eddie Meduza - Norwegian Boogie
Iron Maiden - Judgement Day (med Blaze)
Bruce Dickinson - Re-Entry
Megadeth - 99 Ways To Die
AC/DC - Cyberspace

Vilka är era favisar (om ni har några)?
Last edited by overkill on 15 Jul 2007, 20:03, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

B-Sidor Topp 10

Post by ozzman »

Har aldrig riktigt relekterat över bra B-sidor så jag har inga rikigt bra exempel.
Däremot tackar jag för din lista, det var en hel del där som jag skall leta upp.
Mycket intressant.

Jag har för mej att Maiden hade en B-sida på 7th son of a 7th son singeln (kan vara The clairvoyant singeln i stället) som var rätt bra men jag kan inte för mitt liv komma på vad den hette.
overkill
Levertransplanterad

B-Sidor Topp 10

Post by overkill »

Om jag minns rätt nu så var de flesta b-sidorna till samtliga singlar från Seventh Son-plattan nyinspelningar av äldre låtar. Te.x "Prowler 88" osv. Ska kolla upp det.

En annan bra b-sida är Snake Eye med AC/DC, finns på Heatseeker 12":an. Ganska mediokert album men b-side låten rockar i alla fall...

Redigerat: The Clairvoant-singeln som du skrev om är bara en live-singel såvitt jag vet och har bara live-spår som b-sidor, som är från Maiden England VHS/CD´n. (rätta mig gärna om jag har fel).
Last edited by overkill on 05 Aug 2007, 16:55, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

B-Sidor Topp 10

Post by overkill »

Kollade efter nu och dessa låtar är det:

1. Can I Play With Madness
2. Black Bart Blues (Harris/Dickinson)
3. Massacre (Thin Lizzy-cover)

Har aldrig direkt tänkt på att Black bart Blues är en egenskriven låt av grabbarna, ingen cover. Helt ok den med.

1. The Evil That Men Do
2. Prowler 88
3. Charlotte The Harlot 88

Där har vi nyinspelningarna som jag snackade om. Helt ok versioner fakiskt, men dom känns ju mest som inspelade låtar i brist på andra b-sidor.

När vi är inne på covers så gillar jag Reach Out som är b-sida på Wasted Years-singeln. Det är en cover men jag vet ej vem/vilka som gjort den. Intressant också för att Adrian Smith sjunger på den, inte Bruce!
Det lustiga är ju också att detta står bara utskrivet på maxi-singeln, och inte på 7":an... (även om man såklart hör att det inte är Bruce den allsmäktige).
Post Reply