Gbg vs Sthlm - Storstad vs landsbyggd osv...

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad

Post by gammalhardrockare »

Nå, vilken stad föredrar ni? Göteborg eller Stockholm?
Är Storstad att föredra framför landsbyggd kanske? Eller är kanske småstad trevligare än ett litet samhälle?
Mellanstor stad runt hundratusenstrecket är också ett alternativ.
Bor ni hellre i Skåne än Norrland?
Är det den rent praktiskt placerade framsidan av Sverige, dvs västra delen att föredra framför östkusten som ligger illa till geografiskt men som är mycket vackrare och mindre regnig?
Dags att ta ställning en gång för alla! Image

Själv så föredrar jag nog mellanstora städer med invånarantal runt hundratusenstrecket, det är mest praktiskt, man har storstadens alla fördelar men slipper de astronomiska priserna på allting.
Storstad och småstad går bort direkt för mig. Får jag inte bo i en mellanstor stad så bor jag gärna i ett litet samhälle, helst i Skåne eller Norrlands inland. Mysigt!

Favoritstäder är Helsingborg, Örebro, Sundsvall och Karlstad. Mellanstora städer allihop.
Finge jag välja ett litet samhälle skulle det nog bli Tomelilla i Skåne eller Vilhelmina i Lappland.

Eftersom det även finns finska medlemmar här på forumet så måste jag även ta med ett finskt alternativ. Det finns en liten stad på finska östkusten som heter Kristinestad, den verkar vara väldigt vacker och mysig. De pratar även svenska där så den fick det bli om jag bodde i Finland.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Jag har bott i brukssamhälle, mellanstor stad och stor stad och måste säja att jag föredrar den stora staden framför de andra boplatserna.

Det viktigaste för mej är dock inte storleken på staden utan att den ligger vid kusten, jag vet inte riktigt varför men på något sätt ger det mej en känsla av frihet att befinna mej vid vid kusten eller ute på havet.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Ozzman:

Ja jag har också prövat på allt, litet samhälle, storstad, småstad och mellanstor stad. Och jag måste erkänna att hitills så har mellanstor stad passat mig bäst men idag så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att bo i ett litet samhälle också. Fast helst i inlandet om jag fick välja.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Fast helst i inlandet om jag fick välja.
Varför i inlandet hellre än vid kusten, beror det på dina tidigare jobb på färja?
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Ozzman:

Nä, jag trivs bara inte vid kusten. Ständig blåst och allmänt grått. Det är bara några få veckor på sommaren som det är trevligt.
Långis

Post by Långis »

oh, titta, den fick en egen tråd... Jag gratulerar tråden till det..

Långis

Post by Långis »

Föregående inlgg är fullständigt meningslöst om man inte läst föregående tråd
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Lilla samhället föredrar jag. Villan är billig,det är förhållandevis lugnt och jag behöver inte staden nöjen och brus eftersom jag aldrig går nånstans.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Ligger mycket i det som Rex skriver. Jag har i och för sig alltid varit mer eller mindre stadsmänniska men det håller på att ändra sig.
Nackdelarna med mindre samhällen är att det ofta är ont om jobb, de billiga bostadspriserna äts upp av pendlings- och bilkostnader. Sedan så har vi då den förbannade inskränktheten, man måste "passa in". Annars blir man byfåneförklarad direkt.

Men fördelarna med lilla samhället är nog trots allt större än nackdelarna.
Trodde jag aldrig att jag skulle säga!
lumberjack
Levertransplanterad

Post by lumberjack »

Äh, vad är det för gnäll GH. För oss gamla övervintrade rockers är ju byfånestämpeln ett steg upp i samhällsheirarkin. Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lumberjackan:

Ligger mycket i det du säger också! Jag bär mina träblajer med stolthet!
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Jo,arbetsbrist och småsinthet är baksidorna tyvärr.....och rejäl Kommunalskatt får man på köpet Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Rex:

Märks den där kommunalskatten så jävla mycket då? Jag menar, några kronor hit och dit...
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Tja,lägger du ihop allt som kan kallas kommunalskatt så.........föutom kommunalskatt rakt av så är det ju div andra avgifter. Blir ju pengar i slutänden.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Rex:

Jo det stämmer nog. Du tillhör en utdöende ras, du har ditt jobb på orten där du bor och inte nog med det: I ett litet samhälle!
Det måste vara jävligt ovanligt idag.

Om du skulle bli tvungen att pendla 20-25 mil varje dag tur och retur, skulle du göra det eller flytta?
Post Reply