Så var då det sista vita plagget väck
Moderator: hakan
Att tvätta är en konst. Jag har tidigare tagit lätt på denna syssla och kunde först för någon timma sen konstatera att jag aldrig tackade min mor tillräckligt för att hon tog hand om min smutstvätt på den tiden jag bodde hemma.
Förstod aldrig vilket slit och vilken planering som ligger bakom en lyckad tvättning, för det är inte lätt - det har jag just blivit varse.
Hämtade precis min tvätt från hyreshusets gemensamma tvättrum och upptäckte att jag gjort ett ödesdigert misstag. Var dum nog att tvätta min nya handsydda och rättvisemärka linnetröja tillsammans med övrig tvätt.
Min nya blåa linnetröja hade därmed färgat av sig och gett samtliga plagg en lätt blå ton. Mina nya kalsonger är numera ljuslila, min vita finskjorta äckligt rosa - mina strumpor likaså.
Jag kommer bli tvingad att gå omkring och se ut som en homosexuell clown fram till löning - det finns verkligen inget vitt plagg kvar i min garderob!
Mitt stora misstag är att jag redan från början medvetet ratat att dela upp vittvätt och färgade plagg för sig vid tvättning. Tyckte det var överambitiöst och onödigt, närmast fånigt. Tyckte att tvättning inte borde uppta så stor del av min fritid - jag har egentligen inte tid att sitta och dela upp min tvätt. Får nog börja med det nu - hur mycket det än tar emot...
Ska ringa min mor nu och tacka för alla de år hon ställt upp för mig.
Förstod aldrig vilket slit och vilken planering som ligger bakom en lyckad tvättning, för det är inte lätt - det har jag just blivit varse.
Hämtade precis min tvätt från hyreshusets gemensamma tvättrum och upptäckte att jag gjort ett ödesdigert misstag. Var dum nog att tvätta min nya handsydda och rättvisemärka linnetröja tillsammans med övrig tvätt.
Min nya blåa linnetröja hade därmed färgat av sig och gett samtliga plagg en lätt blå ton. Mina nya kalsonger är numera ljuslila, min vita finskjorta äckligt rosa - mina strumpor likaså.
Jag kommer bli tvingad att gå omkring och se ut som en homosexuell clown fram till löning - det finns verkligen inget vitt plagg kvar i min garderob!
Mitt stora misstag är att jag redan från början medvetet ratat att dela upp vittvätt och färgade plagg för sig vid tvättning. Tyckte det var överambitiöst och onödigt, närmast fånigt. Tyckte att tvättning inte borde uppta så stor del av min fritid - jag har egentligen inte tid att sitta och dela upp min tvätt. Får nog börja med det nu - hur mycket det än tar emot...
Ska ringa min mor nu och tacka för alla de år hon ställt upp för mig.
Last edited by Långis on 22 Aug 2007, 00:14, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
Man lär sålänge man lever!
Men handen på hjärtat... Är det verkligen ett misstag? Tycker du inte själv att det var rätt så klantigt att ignorera denna heliga tvättregel
Men handen på hjärtat... Är det verkligen ett misstag? Tycker du inte själv att det var rätt så klantigt att ignorera denna heliga tvättregel

Last edited by E-M on 22 Aug 2007, 00:20, edited 1 time in total.
Klantigt är nog bara förnamnet. Men jag trodd einte att det skulle drabba mig. Köper nya kläder så sällan att jag aldrig behövt oroa mig för att de ska färga av sig...
Är det förresten bara för mig som det har försvunnit en massa knappar? Hittar varken edit eller post, helt omöjligt att navigera...
Är det förresten bara för mig som det har försvunnit en massa knappar? Hittar varken edit eller post, helt omöjligt att navigera...
Att tvätta kläder har aldrig varit något problem, förstår inte hur folk lyckas färga tvätt på det viset 

Last edited by wiking on 22 Aug 2007, 00:22, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
Nej, jag trodde att det var något tillfälligt... Jag kan inte använda Opera (webläsare), där fungerar ingenting. Får använda Explorer, och där så syns inga bilder.Långpanna wrote:Är det förresten bara för mig som det har försvunnit en massa knappar? Hittar varken edit eller post, helt omöjligt att navigera...
Var den övriga tvätten vit från början så går det ju att använda klorin.............så slipper du gå med ljuslila kallingar och blekrosa skjortor och känna dig som en fikus 

Såg inte jag din farsa i rosa skjorta på ett släktkalas för några år sen? 

-
- Levertransplanterad
Good brun! Som de säger i staterna.
Ja jävlar, det ska till en Stekpanna för att göra en sån tabbe.
Enda svårigheten jag ser med att tvätta är väl med plagg i flera olika färger/nyanser, inte bara 2-3 utan snarare 9-10. Har en del tröjor m.m. i alla möjliga färger, då kan det bli lurigt och man vill ju helst inte tvätta bara ett plagg åt gången. Men det brukar ordna sig, man märker snart vilka färger som funkar ihop med varandra. En del färger/tygsorter tycks funka bättre än andra. Inga större missöden för min del hitils i alla fall.
Enda svårigheten jag ser med att tvätta är väl med plagg i flera olika färger/nyanser, inte bara 2-3 utan snarare 9-10. Har en del tröjor m.m. i alla möjliga färger, då kan det bli lurigt och man vill ju helst inte tvätta bara ett plagg åt gången. Men det brukar ordna sig, man märker snart vilka färger som funkar ihop med varandra. En del färger/tygsorter tycks funka bättre än andra. Inga större missöden för min del hitils i alla fall.
Nu har kjag lyckats krympa min ylletröja också. Ska sådana helvetesplagg handtvätta?
Synd, jag gillade den tröjan...
-
- Levertransplanterad
Det här var nästan roligare än Uys hunds bravader. Mer, mer!Långpanna wrote:Nu har kjag lyckats krympa min ylletröja också. Ska sådana helvetesplagg handtvätta?
-
- Site Admin
Har (hade) en vit tröja med röda ärmar. Hur fan tvättar man en sådan? Ska man klämma fast tröjan med ärmarna utanför locket på tvättmaskinen eller ska ärmarna sprättas av och tvättas separat och sedan sys fast igen? Nu är tröjan rosa med röda ärmar 

-
- Levertransplanterad
Sådana plagg skall tvättas med kulörtvättmedel inte vittvättmedel, då brukar det klara sej.Jungbacka Erik wrote:Har (hade) en vit tröja med röda ärmar. Hur fan tvättar man en sådan? Ska man klämma fast tröjan med ärmarna utanför locket på tvättmaskinen eller ska ärmarna sprättas av och tvättas separat och sedan sys fast igen? Nu är tröjan rosa med röda ärmar![]()