Hemköp, white trashfruntimmer och smaksatta sugrör

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad

Post by gammalhardrockare »

Igår skulle jag skriva en liten text om smaksatta sugrör. Som vanligt så förlorade jag mig i oändliga utvikningar om dittan och dattan. Det bara råkade bli så.
Vet inte riktigt var jag ska posta denna text så jag testar här. Om ni anser att den har hamnat fel så gör vad ni vill.

Det är lördag idag och jag har jobbat extra. När jag åkte hem vid tretiden så var jag mycket trött, men även sugen på något gott. Det är ju som sagt lördag och då bör man unna sig lite extra.
Tanken på makaroner med stekt falukorv började växa sig stark i mitt huvud. Jag kunde se en ångande balja med makaroner, en klick smör, massor med salt och lite svartpeppar framför mig. Och korven... En halv falukorvsring uppskuren i tjocka hårdstekta skivor. Mums!
Jag bestämde mig för att inhandla detta genast och sedan avnjuta framför TV:n till lördagsfilmen.

Eftersom jag var alldeles för trött för att ge mig ut till något av köpcentrumen så valde jag Hemköp.
Jag bor mitt i stan och dessvärre är Hemköp min närmaste affär.
Ve och förbannelse!
Hemköp är ökända för sin hutlösa priser och jag har aldrig begripit att en affär med sådana priser kan överleva i dagens konkurrens. Men det gör de tydligen. Det verkar t o m gå bra för dem. Jag misstänker att Hitler är huvudägaren, Hitler lever och mår bra tack vare Hemköp.
Nu skulle man kunna tro att en affärskedja med en prissättning på sina varor som ibland når rent astronomiska belopp enbart skulle ha metrosexuella kontorsfjantar med sidbena, vaxat rövhål och platinakort som kundkrets. Så är inte fallet, inte i min stad i alla fall.
Först och främst så måste man bana sig en väg genom klungor av fyllon och knarkare när man närmar sig affären. Av någon anledning står de alltid vid entrén och väntar på någon buss eller langare.
När man äntligen har kommit in så är gångarna proppfulla med feta white trashmammor med socialbidrag som huvudinkomst.

Inte nog med att man genast börjar reta sig på de höga priserna så fort man kommer in i affären, alla kvinnliga fetton späder på ilskan - en ilska som får mig att börja fantisera om hur kul det skulle vara att få vara socialassistent för en vecka. Denna vecka skulle jag ägna åt att stenhårt neka varenda socialfallskossa allt vad bidrag hette.
I dessa dagdrömmar kan jag se mig själv sitta vid ett skrivbord och se sådär myndigt skitförnäm ut så fort en slabba med tre oäkta ungar förflyttar sitt fläsk in i mitt kontor och börjar ställa sina krav.
-"Nja... Det kan nog inte bli några pengar den här månaden."
Skulle jag säga samtidigt som mitt ansikte klyvs av ett brett hånflin som jag inte ens försöker dölja. Nu är det nämligen jag som bestämmer. Nu är det jag som är kaptenen.
Nu jävlar helt enkelt.
-"Däremot så söker de folk borta vid vårdhemmet. Jag råder dig att genast gå dit och söka någon av tjänsterna."
Det är nu som socialfallskossan börjar tjafsa. Tjafs är jag naturligtvis van vid. Kossan börjar tjafsa om att en av hennes oäkta ungar måste hämta ut en ny dos astmamedicin, en medicin som hon bl a saknar pengar till. Maten är också slut, hyran måste betalas osv.
Det är då jag på mitt mest myndiga och lite lätt snusförnuftiga vis börjar tala om för henne vikten av att arbeta och ta ansvar över sitt eget liv.
-"Jag förstår inte på vilket sätt vi här på socialkontoret skulle ha ansvar över dina ungar? Varför kommer du till mig och gnäller, det är väl inte jag som har knullat dig? Var är alla farsorna? Ring dem!"
Eftersom ointressant och korkat underbyggt tjafs är varje WT-kvinnas främsta och enda försvar och motargument till allt - från att kräva bidrag till bortförklaringar om arbeten de aldrig har sökt trots uppmaning - så går hon till motangrepp med en gång. Hon börjar skrika.
Av någon anledning så tror socialfallskossor att tjafs alltid går hem om man höjer rösten några oktaver. Kossan börjar skrika något om att hon redan ligger efter med en hyra på råttboet till lägenhet som hon bor i ute vid Stora Multikultighettot. Hon babblar om att hon riskerar att bli vräkt, att någon som heter Kenny eller Benny har druckit upp de gamla hyrespengarna och jag vet inte vad.
-"Jag bor i villa och har egen swimmingpool!"
Replikerar jag malligt.
Nu börjar kossan bli desperat och börjar dra upp en massa paragrafer och stycken ur socialtjänstlagen, något som de kan som ett rinnande vatten. Hade de gjort lika bra ifrån sig i skolan hade de inte behövt lägga upp sig för skolans värsta drägg och bli på smällen innan sextonårsdagen. Då hade de inte behövt förpesta hårt jobbande socialassistenter som mig, då hade jag kunnat ägna mig åt viktigare ting, som att t ex förpesta tillvaron så gott jag kunde för alla pundare som jag även har som klienter.
Jag talar om för henne att jag brukar torka mig i röven med sidorna ur socialtjänstlagen.
-"Inget river så gott i röven som kapitlet om ensamstående mödrars rätt till ett drägligt liv."
Upplyser jag henne.
Nu blir hon helt galen och vrålar något om de mänskliga rättigheterna.
Jag upplyser henne om de mänskliga skyldigheterna.
Sedan blir jag så trött så trött, lite töttitötttött faktiskt. En liten slummer på kontoret skulle inte vara så dumt. Jag talar om för henne att hon har exakt trettio sekunder på sig att lämna mitt kontor, sedan ringer jag till polisen och gör en falsk anmälan om hot mot hårt arbetande myndighetsman.

Längre än så kommer jag inte i min härliga dagdröm för jag är framme vid pastahyllan. Priserna får mig genast tillbaka till verkligheten och ger mig nästan näsblod. 24 kr för ett stort paket Kungsörnens snabbmakaroner! På ICA Maxi tar de sjutton kr, dyrt redan det.
Jag river ursinnigt åt mig ett paket och går vidare till köttdisken och där kan priserna utlösa framfall på vilken dålig socialfallskvinna som helst. Det är nästan så att jag får det när jag ser att en alldeles vanlig ring falukorv av ordinär storlek kostar en femtiolapp! På ICA Maxi kostar samma märke 34 kr och ibland får man t o m två för samma pris om man handlar varor för över 500 kr. En anledning så god som någon för att storhandla.
Men nu är jag på Hemköp och de har inte några sådana erbjudanden för enbart idioter handlar på Hemköp och idioter storhandlar aldrig.
För en stund sedan var jag en stilig och tuff man som jobbade som socialassistent. Nu ser jag mig själv istället som den medelålders knäckta och blåsta tönt jag är när jag lunkar fram med böjd rygg mellan varugångarna.
Det är då jag ser dem, sugrören!
I ett litet ställ så ser jag sugrör som lovar att mjölken kommer att smaka himmelskt, bara man använder dessa smaksatta sugrör.
De finns i tre smaker, banan, jordgubb och choklad. Jag studerade dem noga och såg att de liksom var fyllda med små kulor som mjölken ska filtreras igenom.
Är det någon jag älskar så är det smaksatt mjölk. Tyvärr så är det dåligt med detta i Sverige. I Tyskland så kan man få mjölk med vaniljsmak, banansmak, smultronsmak, ja alla möjliga smaker! I Sverige så finns bara Pucko vilket är smaksatt grädde. Smakar vidrigt och jag skulle tro att det bara är bönder och bonnraggare från de djupa skogarna i Norrland och Dalsland som dricker denna smörja.
Jag blev i alla fall jätteglad och köpte ett paket. Jag valde banansmak. Det gillar jag.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Framme vid kassan är det dags att bli förbannad igen. Kön är enorm och fullpackad med feta socialfallsfruntimmer som har plockat på sig kilovis med fett och socker som ska avnjutas vid TV:n tillsammans med ungarna. Det är bäst att passa på med lite myspys när de äntligen är ensamma. Det är ju lördag gubevars och traditionsenligt så är deras tillfälliga fader ute och ägnar sig åt rattfylla innan han kommer hem och anklagar sin kvinna för otrohet och spöar upp alla ungarna som ju är bevisföremål A för hennes otrohet. Bevisföremål B är hennes ständiga nekande. Det vet ju alla att horor ljuger. Lite stryk och våldtäkt, försoningssex som Ronny kallar det, ska nog få henne att sjunga ut om vad hon egentligen gör uppe hos den där jälva socialassistenten dagarna i ända när han sliter i sitt anletes svett på den där jävla svetskursen borta vid AMU-Center...

... Jag står i kön och har ramlat rakt in i mitt eget universum igen. I mitt eget socialkontor. Jag är ännu en gång en stenhård socialassistent som sitter i ett samtal med en ung kvinna vid namn Gittan, stadens mest ökända white trashmorsa. Hon är känd för två saker: Att kunna linda de hårdaste av de hårda socialassistenter runt sitt finger samt för sin vitt omtalade begåvning för kuksugning. Det sägs att hon var ett proffs redan som femtonåring.
Eftersom hon var svårt nikotinberoende redan då så var pengar något som måste fram varje dag och det är här skolans vaktmästare kommer in i bilden. En riktig kåtbock och ful gubbe som inte var ett dugg intresserad av att rensa stuprör från löv. Däremot så hade han ett ohälsosamt intresse för unga tonårsflickor. Vid femtio års ålder så hade Sture Vaktmästare jobbat vid Gittans högstadieskola i tjugo år och var så nära ett kåtslag som en medelålders ful gubbe kan vara. Ogräset växte vilt, avlopp svämmade över och kranar droppade. Inget blev gjort. Sture gick mest omkring och var alldeles vimmelkantig av kåthet. De unga flickorna klädde sig alltmer utmanande och när åttiotalet övergick i nittiotalet så gick Gittan om åttonde klass för andra gången och blev medveten om Sture och vice versa.
Ett svårt nikotinberoende och en otyglad gubbsjuka förde dessa vilsna själar samman.
För en limpa cigarretter så fick Sture en avsugning och stack han även till henne en flaska Marinella eller två så blev det mera av det goda. Sture blev en stadig kund hos både den lokala tobakshandlaren och Systembolaget. Något som förvånade folk eftersom han tidigare hade varit känd för att ta avstånd från tobak och vara ytterst sparsam med alkohol. Nu handlade han av dem nästan varje dag. Hur kunde det vara möjligt att konsumera sådana mängder med cigarretter och sprit?
Faktum var att lilla Gittan sålde hälften av allt hon fick av Sture. Dyrt. Gittan var förslagen redan på den tiden.

Om det var Sture som lärde upp Gittan eller om hon hade en medfödd begåvning för kuksugning förtäljer inte historien men allt har ett slut och så även denna söta lilla kärlekshistoria. En dag kommer självaste studierektorn ned till pannrummet för att se om den där lata jävla vaktmästaren kanske gömmer sig där. Han hade inte kunnat dyka upp olämpligare. Gittan står på knä bakom värmepannan och polerar ollonet på en flåsande Sture. I ena handen håller han en limpa John Silver.
Det blev sparken direkt för Sture. Eftersom Gittan var över femton år så blev det inget åtal.
Ingen vet riktigt vad som hände med Gittan men två märkliga fenomen kunde noteras detta år, den snart sextioåriga studierektorn började röka och lilla Gittan gick ut med ett betyg som visade att hon var godkänd i alla kärnämnena trots att hon inte var läs- och skrivkunnig. Denna kvinna står nu framför mig på mitt socialkontor och tigger pengar. Hon är drygt trettio år och ser sliten ut, men på ett attraktivt sätt. Hon är inte sådär bidragsfet som så många andra av mina klienter. Men hon är kurvig, på det sexiga sättet.
Jag tänker på alla som har fått knulla henne.
Alla utom jag.
Det är inte rättvist.
Jag beslutar mig för att ändra på detta.
Jag skriver ut en rekvisition på 3 000 spänn av skattebetalarnas pengar (jag hade ingen limpa med John Silver liggandes i mina byrålådor) och viftar med den framför ögonen på Gittan. Hon kastar sig glupskt fram över bordsskivan men jag hinner rycka undan den lilla papperslappen.
Istället tar jag fram min jättestora kuk som alltid är minst 30 cm i mina dagdrömmar. Hon fattar vinken och kastar sig lika glupskt framåt mot mitt skrev och sedan börjar hon…

… Det blir 101 kr.
Kassörskan väcker mig ur min dagdröm.
-”Öh… Vad?”
Jag står framme vid kassan och har svårt att greppa situationen. Jag har stånd. Jag var precis på väg att få mig mitt livs avsugning och nu har mitt lilla privata universum kantrat över helt, nu står jag istället vid en kassa och ska betala överpris för varor som kassörskan uppenbarligen har räknat fel på.
-”Nä, det här kan inte stämma! Ett paket makaroner, falukorv och sugrör kan väl för helvete inte kosta över hundra spänn? Det är ju helt barockt!”
Det visade sig stämma. Sugrören kostade 27 kr! TJUGOSJU KRONOR! Hur kan det vara tillåtet att ta ut sådana överpriser på varor? Har dom lagt ned Pris- och Kartellnämnden? Har de inget att säga till om längre?
Hur som helst, det är nu vi kommer fram till själva huvudämnet, det som tråden skulle handla om från början.
Sugrören fungerade utmärkt och smaken var himmelsk. Över förväntan faktiskt!
Men var det värt priset? Dum fråga! Inget kan bli för billigt, däremot kan alltid allting bli för dyrt. Därför går det inte att svara på en sådan fråga. Men gott var det och jag kommer att köpa ett nytt paket med sugrör nästa helg.
De rekommenderas helt klart.

Länk: http://www.sipahh.com/
Last edited by gammalhardrockare on 16 Sep 2007, 10:47, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Var det inte du som retade dig på all WT mat? Fett,Socker osv?
uy
Levertransplanterad

Post by uy »

Ha ha! Bravo, Gh! Lika bra som alltid. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
lumberjack
Levertransplanterad

Post by lumberjack »

Hahaha, G-H i gammal högform! Image

Här passar det med ett lite TV-tips. På SVT går ett humorprogram som heter Mia och Klara. Programmets kvalitet är det väl lite si och så med, men dom kör lite sketcher med en W T-morsa som är riktigt underhållande. Dom har prickat in det mesta från stringtrosan som sticker upp ovanför byxlinningen till horungarna.

Så här presenteras hon:
"Tabita är trash-morsan från Karlskoga som har tre barn med tre olika pappor. Under sina A-kasseperioder jobbar hon hemma som tattuerare. Trots att hon nästan alltid avleder barnens tjat med isglass, drar hem nya karlar varje natt och låter ungarna äta framför tv:n tycker hon själv att hon är världens bästa mamma."

Här finns de två programmen som hitills visats.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7 ... pos=lasmer
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Men allvarligt talat, är det bara jag som går omkring och tänker och fantiserar på detta sätt i vardagen och på jobbet?
Jag snackade med Rex om det där och han gör det tydligen inte!
Vad tänker man på då? Eller rättare sagt, vad tänker man INTE på? Stänger man på något vis av hjärnan när man inte behöver den eller vad?
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Mja, i den mån jag fantiserar om vad jag skulle vilja göra med WT människor så inskränker de sej i regel till arbetsläger i lapplands skogar. Så dina fantasier är åtminstone betydligt mer detaljerade och utvecklade.

Däremot har jag slutat handla på Willys och gör istället mina storhandlingar på Coop Forum. Mycket mindre WT på Coop än på Willys enligt min erfarenhet.
Åker man dit sent på kvällen eller tidigt på helgmorgnarna är det dessutom nästan tomt i affären, himmelskt skönt att ahndla i en nästan folktom butik.
Långis

Post by Långis »

Jag tror nog att det är ganska många som går omkring och fantiserar om dittan och dattan. Själv brukar jag fantisera om hur jag misshandlar personer jag inte tycker om. Kan bli riktigt kul att få se hur de ligger där och ber om nåd, gråter och kastar ur sig ursäkt efter ursäkt.
I verkliga livet tar jag sällan eller aldrig till våld, jag får utlopp för mina underbyggda agressioner på detta sätt. Konflikträdsla kallas det visst, fast på ett bra sätt.

Men du är en mycket sjuk människa GH Image
Last edited by Långis on 16 Sep 2007, 16:46, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Men allvarligt talat, är det bara jag som går omkring och tänker och fantiserar på detta sätt i vardagen och på jobbet?
Ja,det är det.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Josey Wales wrote:Däremot har jag slutat handla på Willys och gör istället mina storhandlingar på Coop Forum.
Va? Hur står du ut där bland Vänsterfolket? Så är det iaf här på bonnebygden,att på Konsum handlar pensionärerna och Sosse/grönavågen/Kommunistfolket. Men det kanske är skillnad i stan?
Långis

Post by Långis »

rex wrote:Va? Hur står du ut där bland Vänsterfolket? Så är det iaf här på bonnebygden,att på Konsum handlar pensionärerna och Sosse/grönavågen/Kommunistfolket. Men det kanske är skillnad i stan?
Jag tror knappast folk tänker så när de ska handla sin mat. Har aldrig hört om nåt liknande iallafall.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

rex wrote:Va? Hur står du ut där bland Vänsterfolket? Så är det iaf här på bonnebygden,att på Konsum handlar pensionärerna och Sosse/grönavågen/Kommunistfolket. Men det kanske är skillnad i stan?
Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på koperativ-tanken men Coop är väll inte mer medlemsägt idag än vad Ica är?
Hade det funnits ett Ica maxi på rimligt avstånd så hade jag nog handlat där pga sortimentet men nu är det över 1 mil till maxi och bara 3 km till Coop forum så då är valet ganska lätt.

Däremot minns man ju gamla Konsum, min morfar samlade kvitton i en burk från både OK och Konsum/Domus, dessa kvitton skickades sedan in till KF en gång om året och utbetalades några kronor i återbäring, det var tider det.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Långpanna wrote:Jag tror knappast folk tänker så när de ska handla sin mat. Har aldrig hört om nåt liknande iallafall.
Image Tog du åt dig va?
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Långpanna wrote:Jag tror knappast folk tänker så när de ska handla sin mat. Har aldrig hört om nåt liknande iallafall.
Visst var gamla konsum mest befolkat av sossar.
Det var ju tom LO och S som grundade kooperationen en gång i tiden som ett sätt att ge folk möjlighet att köpa mat utan att bli skinnad av den lokale handlaren.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Josey Wales wrote:Visst var gamla konsum mest befolkat av sossar.
Jo,men så är det allt fortfarande här hos oss iaf,det märks tydligt,helt seriöst alltså.
Post Reply