Snökaos (?) och däckbyte

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Långis

Snökaos (?) och däckbyte

Post by Långis »

Det snöar ymningt i länet i dag. I riksmedia har det rapporterats som snökaos, men det är som vanligt kraftigt överdrivet.
Dock är man ju inte dummare än att man förstår att det är dags att sätta på vinterdäcken, något jag egentligen borde ha gjort igår, men lat som man är så väntade jag in i det sista med denna tråkiga syssla.
...eller jag försökte åtmindstone. Jag gick upp på vinden för att hämta mina vinterdäck. Gick ned till bilen och letade fram domkraften och hissade upp ena sidan på bilen. Väl vid det stadiet visade det sig att jag led en total brist på fälgkors. Det fanns inte mycket annat att göra än att packa ihop igen och gå in i värmen igen för att slösurfa. Man får hoppas att snön tinat bort lagom till min avfärd till jobbet imorgon...

Livet leker med mig ibland...
Last edited by Långis on 11 Oct 2007, 22:34, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

Snökaos (?) och däckbyte

Post by ozzman »

Vi har bara lite regn idag men vi har faktiskt redan bytt till vinterdäck eftersom vi fick våra hjul stulna för en vecka sedan.
Nu har nya hjul kommit så egentligen skulle man åka till Volvo och byta men det känns meningslöst att lägga på sommardäck den här tiden på året.
wiking
Levertransplanterad

Snökaos (?) och däckbyte

Post by wiking »

Mina vinterdäck är 42 mil från min bil, men jag ska hem till Värmland i helgen så då tar jag med dom. Behöver nya fälgar till dom och det beställde jag igår.
Långis

Snökaos (?) och däckbyte

Post by Långis »

Jag ska försöka fixa det imorgon istället. Hoppas bara det går att köra i snöslasket. Annars får det bli buss in till jobbet....

Rättade föresten i mitt inlägg, ovan. Menade att fälgkorset saknades. Blanadar alltid ihop de orden av nåna nledning.
Eddie
Obotlig alkoholist

Snökaos (?) och däckbyte

Post by Eddie »

Lider av samma problem som wiking, fast bara 17 mil. Hoppas innerligt att det inte är massa snö på vägarna nästa torsdag så jag kan ta mig till mina vintersulor Image
E-M
Levertransplanterad

Snökaos (?) och däckbyte

Post by E-M »

Här ser jag inget tecken på att det ska komma snö i alla fall. Fast om det gör det så har jag i alla fall vinterdäcken nära tillhands Image
uy
Levertransplanterad

Snökaos (?) och däckbyte

Post by uy »

I går vräkte det ner snö hela dagen och slutade inte förrens farammåt kvällen. Dum som man var hade man inte en tanke på att sopa av bilen, Image så nu har snön frusit fast. Jag får hoppas att den smälter bort under dagen.
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Snökaos (?) och däckbyte

Post by gammalhardrockare »

Det kommer sällan någon snö där jag bor och kommer det något så lägger det sig inte. Men lag är lag så någon gång i början av november kör jag bilen till någon mack så de får byta.
ozzman
Levertransplanterad

Snökaos (?) och däckbyte

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Men lag är lag så någon gång i början av november kör jag bilen till någon mack så de får byta.
Det är riktigt, det är bara socialgrupp 3 som byter hjul själva.
rex
Levertransplanterad

Snökaos (?) och däckbyte

Post by rex »

Josey Wales wrote:Det är riktigt, det är bara socialgrupp 3 som byter hjul själva.
Jojo,men vi har ju några hjul att byta åtminstone.....vi har råd att hålla oss med tillräckligt garage och förrådsutrymme för att låsa in våra ägodelar.
E-M
Levertransplanterad

Snökaos (?) och däckbyte

Post by E-M »

rex wrote:Jojo,men vi har ju några hjul att byta åtminstone.....vi har råd att hålla oss med tillräckligt garage och förrådsutrymme för att låsa in våra ägodelar.
Bra sagt. Jag kan inte förstå varför man betalar en massa pengar för att någon annan ska göra ett jobb som enkelt kan göras själv gratis.
ozzman
Levertransplanterad

Snökaos (?) och däckbyte

Post by ozzman »

rex wrote:Jojo,men vi har ju några hjul att byta åtminstone.....vi har råd att hålla oss med tillräckligt garage och förrådsutrymme för att låsa in våra ägodelar.
Jag förvarar mina däck hemma, dessutom är jag premiumkund hos Volvo så jag behöver inte betala för däcksbytena.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Snökaos (?) och däckbyte

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:
Det är riktigt, det är bara socialgrupp 3 som byter hjul själva.

Så rätt, så rätt så.

Rex:
vi har råd att hålla oss med tillräckligt garage och förrådsutrymme för att låsa in våra ägodelar.
Men råd att leja bort jobbet har du tydligen inte.
2meterhansson
Obotlig alkoholist

Snökaos (?) och däckbyte

Post by 2meterhansson »

Aldrig att jag skulle köra bilen till någon verkstad för att byta däck, inte om det så var gratis, för att göra ett jobb som tar max fem minuter att göra hemma, bara en sånn sak som att ringa och boka tid, då har det ju redan gått fem minuter.
Långis

Snökaos (?) och däckbyte

Post by Långis »

Jag måste säga att jag ångrar att jag byrtte däck själv. Har lyckats sträcka nån muskel tror jag och kan varken andas eller röra mig utan att det gör så in i helvete ont. Har knappt sovit på 2 dygn.
Hädanefter lejer jag bort däckbytet...
Post Reply