Kultur!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

rex
Levertransplanterad

Kultur!

Post by rex »

Låt mig nu först av allt slå fast: "Smal" kultur,den sorten som inte överlever ekonomiskt av sig själv är skit och skall således inte finnas,inga statsbidrag till fåntrattar i sandaler som gör "teater" osv.

Så inga påhopp om att jag svängt politiskt o dyl,tack Image

Nu till min fundering.....Har ni tänkt på vilken vansinnigt värdefull insats en tex. bra författare eller musiker osv gör för mänskligheten? Att en ensam människa kan berika så många människors liv så till den milda grad är i sanning en bedrift! Att miljoner lever sig in i och uppskattar ens verk måste vara fantastiskt......

För att citera Winston Churchill: "Sällan har så många haft så få att tacka för så mycket" Låt vara saxat ur ett helt annat sammanhang men ändå Image
ozzman
Levertransplanterad

Kultur!

Post by ozzman »

Det är sant, de flesta bra författare, filmmakare eller musiker berör ju många människor men det finns ju en del som till och med får människor att förändras, oftast till det bättre.

Kulturbidrag är ett jävla otyg, precis i linje med subventioner till andra döende yrkesgrupper som fiskare och bönder.
rex
Levertransplanterad

Kultur!

Post by rex »

Josey Wales wrote:Kulturbidrag är ett jävla otyg, precis i linje med subventioner till andra döende yrkesgrupper som fiskare och bönder.
Amen! Fast just bönder kan väl inte dö ut va?
ozzman
Levertransplanterad

Kultur!

Post by ozzman »

Nej, det menade jag inte. Det blev lite slarvigt skrivet där.
Det jag menade var att bönder och fiskare som inte kan få sin verksamhet att gå ihop utan bidrag skall lägga ner.
Precis som alla andra som har eget företag får göra om det inte bär sej.
E-M
Levertransplanterad

Kultur!

Post by E-M »

Det med bidarag är inget bönder själva har valt. Det blev så när vi gick med i EU. Bönderna får ju knappt något för mjölk, slaktdjur o.s.v. att många kan inte klara sig utan EU-bidragen. Det är bl.a. därför mejeriprodukter kommer att bli mycket dyrare.
rex
Levertransplanterad

Kultur!

Post by rex »

E-M wrote:Det med bidarag är inget bönder själva har valt. Det blev så när vi gick med i EU. Bönderna får ju knappt något för mjölk, slaktdjur o.s.v. att många kan inte klara sig utan EU-bidragen. Det är bl.a. därför mejeriprodukter kommer att bli mycket dyrare.
Så du är bondson alltså?
ozzman
Levertransplanterad

Kultur!

Post by ozzman »

E-M wrote:. Det är bl.a. därför mejeriprodukter kommer att bli mycket dyrare.
det har jag inga problem med bara bidragen försvinner.
uy
Levertransplanterad

Kultur!

Post by uy »

Att det är lågt pris på mejeri- och köttprodukter ser jag inga som helst fel med. Det medför ju att norskar kommer till de orter som ligger nära gränsen, och då går det bättre för butikerna i dessa orster.

Utan norskarna som handlade kanske butikerna inte hade fått det tt gå ihop och därmed fått stänga. Och då skulle ju de som jobbat i butikerna gått arbetslösa och de pengar som sparas in vid uteblivna bidrag till bönderna skulle gått till socialbidrag och liknande istället.
Skitarna ska va' lika långa i år
wiking
Levertransplanterad

Kultur!

Post by wiking »

Ja i min hemort invaderas vi av norskar, den lilla hålan växer så det knakar. Lite för mycket tycker jag faktiskt. Thon har byggt ett köpcentrum och nu är det ett till på g tror jag.
E-M
Levertransplanterad

Kultur!

Post by E-M »

rex wrote:Så du är bondson alltså?
Precis. Jag kan väl inte säga att jag är direkt insatt men det är det jag har hört.
E-M
Levertransplanterad

Kultur!

Post by E-M »

Josey Wales wrote:det har jag inga problem med bara bidragen försvinner.
Precis, för det är inget direkt positivt med bidragen. För bönderna själva medför det ju bara en massa pappersarbete. Det är inte lätt att söka de där jäkla bidragen – jävla jobb.

Om bidragen ska försvinna helt måste ju varorna bli mycket dyrare, det är ju det som är "nackdelen".
ozzman
Levertransplanterad

Kultur!

Post by ozzman »

E-M wrote:Precis, för det är inget direkt positivt med bidragen. För bönderna själva medför det ju bara en massa pappersarbete. Det är inte lätt att söka de där jäkla bidragen – jävla jobb.

Om bidragen ska försvinna helt måste ju varorna bli mycket dyrare, det är ju det som är "nackdelen".
Men om bidragen försvinner så får ju jag mer kvar i plånboken eftersom jag inte behöver ge av mina skattepengar till bidragen så det går nog på ett ut.
Bidrag är alltid ett otyg. Och ja, även barnbidraget som vi själva får är samma otyg.
rex
Levertransplanterad

Kultur!

Post by rex »

Josey Wales wrote:Och ja, även barnbidraget som vi själva får är samma otyg.
Bättre att förekomma va? Känner igen det...... Image
ozzman
Levertransplanterad

Kultur!

Post by ozzman »

rex wrote:Bättre att förekomma va? Känner igen det...... Image
Det där jävla barnbidraget kommer alltid upp när man diskuterar försörjningspolitik så det är lika bra att, som du säjer, förekomma.
Jag skulle gärna se att man tog bort barnbidraget och alla andra bidrag, en dagisplats t.ex. subventioneras med runt 9000 i månaden. Totalt vansinne, och leder bara till att det inte finns några alternativ vad gäller barnomsorg.
Jungbacka Erik
Site Admin

Kultur!

Post by Jungbacka Erik »

Tog man bort barnbidraget och subventionerade dagisplatser hade inte en lågavlönad förälder råd att jobba. Eller har du lösningen på det också?
Post Reply