Bästa album

Allmän diskussion om Eddie Meduza
wiking
Levertransplanterad

Bästa album

Post by wiking »

JaJag kom på en dag att jag skulle lista Eddie´s album i rangordning, alltså en topplista över Eddie´s album. Jag visste det skulle bli svårt, men när jag började så visade det sig att det var mer än svårt. Det var jäääääkligt svårt Image
Men igår gjorde jag det, satte mig och lyssnade igen om allihop, började med Punkjävlar och avslutade med Scoop.

Det vore kul om flera kunde göra samma sak.
Men det finns ett par regler, det ska vara orginalen, bonus låtar på nyreleaser räknas inte med.
Man får heller inte dela plats, alltså inte ha mer än en på första plats till exempel.
Och så MÅSTE man välja EN favorit från varje album och den låt man tycker är svagast från varje album.
Allt för att göra det ännu svårare Image

Nåväl, nu kör jag!

1. Gasen i botten

På Gasen i botten finns inte n enda dålig låt!
Och med klassiker som Volvo, Glasögon orm, Gasen i botten och klassikernas klassiker Mera brännvin såblir setta album svårslaget. Finns ju också lite bortglömda godbitar som Superman och Jeany Jeany. Kommer ihåg att min morbror har denna lp och han spelade in den på kassett åt mig, det kan ju också påverka mitt första val kanske Image
Jag har valt att valt att sätta + för den låt jag tycker är bäst och - för den svagaste. Kom ihåg att man MÅSTE välja en + och en - låt Image

+ Jeany Jeany
-Teenage love

2. Garagetaper

Garagetaper är en nunderskattad skiva tycker jag, här finns heller inte en enda dålig låt. Denna lånade jag av en god vän (R.I.P.) när jag gick i mellanstadiet och den spelades till den var ospelbar Image Dom flesta låtarna är nog också sådana som dom flesta (som inte har Eddie som största idol) har hört.

+Westgonisk nidvisa
- Mississippi way

3. För jaevle braa!

Inte heller på denna finns en enda låt som jag tycker är dålig. Plus att en av Eddie´s, enligt mig, bästa låtar finns med. Nämligen Torsten hällde brännvin i ett glas till Karin Söder. Alla Eddie´s skivor kan man ju ha som festplattpor men den här får jag någon speciell party känsla av Image

+ Torsten hällde brännvin i ett glas till Karin Söder
- Stupid Cupid

4. West a fool away

En skiva med både svenska och engelska låter plus sketcher. Tycker personligen att det kanske inte ska vara sketcher på albumen men det är inget som stör mig direkt. Och så är det väl en känga åt Bert Image
Skivan inleds tyvärr svagt med två låtar som jag faktiskt inte tycker är bra, men sedan så tar den igen med besked Image

+ Leader of the rockers
- Hold your fire

5. Punkjävlar

Förstaskivan (under namnet Eddie Meduza då Image) på femte plats. Att det bara är en svensk låt gör inget efter som Eddie gör så bra låtar på engelska också. Bara här finns ju fyra, fem stycken som är listmaterial. Och om det inte vore Eddie som framfört dom så hade dom förmodligen hamnat där också Image

+ Honey B
- I´m a fighter

6. You ain´t my friend

Vad ska jag skriva om denna?? Det är en kanon skiva! En skiva som bara blir bättre och bättre för varje gång man lyssnar på den. När jag köpte den så var jag i den åldern så jag gillade Eddie´s svenka låtar bäst så då fick denna inte lika mycket speltid som dom andra. Men med åldern har den spelats mer och mer Image

+ You ain´t my friend
- Shame, shame woman

7. Ain´t got no cadillac

På den här skivan finns en av dom absolut bästa balladerna som spelats in, ett bevis på hans storhet och variation som inta allla (många?) är klara över. Ett gäng med svängia låtar med femti-sexti tals stuk också Image

+ Love you little girl
- Oh, pretty Maye

8. Harley Davidson

Kommer ihåg hur glad jag blev när Eddie äntligen kom med en ny skiva Image Och jag blev inte besviken heller.
En skiva som innehåller kultklassiker som Evert kan ju inte bli dålig Image Även på denna så är min favorit låt en av dom engelska.

+ I´m not gonna fight
- Til the end of time

9. Scoop

Eddie´s sista skiva var en glad överaskning efter besvikelsen efter Väg 13. Tyckte verkligen det var lite av en nystart av Eddie. Tragiskt nog så gick han bort inte så länge efter att den kom Image Tyvärr så tycker jag att många av hans engelska låtar på hans sista skivor låter likadana, det känns som man hört det förut när man lyssnar på dom. Men han gjorde fortfarande sådana som var riktigt bra så som The man in the sky och American truck.

+ Min hobby
- West a fool (Part deux)

10. Silver wheels

Kan börja med att på denna skiva kom det till en extra regel, dom tre bonuslåtarna får icke räknas med Image
Här finns några låtar som är riktigt bra och sväniga så som Silver wheels, Totempåle och Baby do you love me. Men det finns faktiskt några som inte är bra alls. Dom hade nog varit mer kassett material, om ens det. Han har ju så många bra låtar på sina kassetter som enkelt platsat på skiva så varför inte byta ut lite.

+ Totempåle
- Börjes whaggar whock

11. Väg 13

Det enda jag var säker på före jag började på den här lista var att Väg 13 kommer att komam sist. Den enda skivan som har fler dåliga låtar än bra. Börjar hyfsat men andra halvan är riktigt sorlig faktiskt. Men det finns ett par tre bra trots allt.

+ Hoppla lilla åsan
- Steka körv

Så där, då var det klart. Puh...
Jag är ingen van recensent men har gjort mitt bästa.

Något perverst hände när jag skulle lyssna igenom Ain´t got no cadillac på windows media player, istället för Eddie Meduza - ain´t got no cadillac så kom Michael Jackson - The essential Michael Jackson upp Image Men herr Jacksons låtlista och allt Image
Men det var Eddie´s låtar som spelades, mycket mysko Image

Last edited by wiking on 20 Jan 2008, 16:23, edited 1 time in total.
Långis

Bästa album

Post by Långis »

En brrra idé!

Jag ska sätta mig ned vid tillfälle och plita ned en lista. Det kommer nog bli mycket svårt som du säger!

Återkommer!
retepnoslack
Levertransplanterad

Bästa album

Post by retepnoslack »

1. GASEN I BOTTEN (1981)

En utav de skivorna jag köpte SIST faktiskt, men då denna skiva innehåller så många otroligt många klassikers (Sagt med Eddie-Röst), så har ju samlingsplattorna lagt beslag på de flesta och de har hamnat på Röven-skivorna och ”Collection” samt de postuma utgåvorna. ”Gasen i botten” var den första låten jag hörde med Eddie Meduza och detta gör nog, att den har en alldeles speciell plats inne i mitt hjärta (snyft!), men dessutom är det en väldigt bra låt. Dock var det live-versionen jag hörde innan studioversionen.

+ Gasen i Botten (Jag bara måste)
- 34:an (Inte direkt dålig, men man har ju hört bättre)

2. EDDIE MEDUZA AND THE ROARING’ CADILLACS (1979)

Den första, också med många finstämda guldkorn. Jag hörde den första gången hos min svåger, som hade den på LP-skiva. Det kan ha varit 1994 eller 1995. Gillade först och främst det häftiga omslaget, som var utskuret. Det försvann ju tyvärr i CD-versionen, men det skulle väl bli vissa svårigheter att återskapa i sin helhet, kanske. Bara en svensk låt: ”Punkjävlar”, som förmodligen är den låten jag har hört MEST, då den också skall vara med på alla möjliga samlingsskivor och ibland som s.k. bonuslåt, längst ner. Gillade den inte så mycket i början, då det nästan bara var engelska texter, men det ändrades ju på senare tid. Ja, alltså inte texterna då utan jag själv.

+ Going Back to Oklahoma (En utav de vackraste låtarna jag hört)
- Disco Burp (Nja, lite skoj är den kanske, men den svagaste på albumet, enligt mej)

3. SCOOP (2001)

Ett slut med flaggan i topp, måste jag verkligen säga. Var han dålig och sjuk här den gode Norstedt, så märktes det verkligen inte på inspelningen. Några covers, men en hel del mycket nytt också. Mycket Engelska låtar med de två spåren: ”Ragga Runt” för, att bevara den gamla raggarimagen och ”Min Hobby” för att få lite tokerier, också. En guldplatta, som jag köpte fortare än kvickt, när den anlände till min favoritskivhandlare.

+ Man in the sky (Det stod emellan denna, Ragga runt och American Truck)
- Rock town boogie (Ja, EN måste ju vara sämre än de andra)

4. YOU AINT MY FRIEND (1990)

Den här var jag länge ovetande om, att den ens existerade (!). Så den måste väl ha kommit i kläm någonstans på vägen. Jag trodde länge, att ”Harley Davidsson” var den första CD-skivan, som han gav ut, fast det fick jag gruvligt äta upp i efterhand. Många ledsamma bitar på denna, och det kan man ju förstå, när han separerade med Hanne, och det. Man får nästan lyssna på ett annat album direkt efter för, att inte bli alltför deprimerad.

+ Crying in my pillow (Illustrerade väl Errol Norstedts eget liv. Han delade aldrig med sig utav sorg till någon, efter vad jag har hört)
- Jag vill ha en grammis (jag har bara CD-versionen och där finns den här med)

5. GARAGETAPER (1980)

Jag känner redan HÄR, att det blir svårare och svårare, att rangordna albumen. Kanske generaliserar jag något, som jag inte skulle göra nästa vecka. Det är ju oftast mycket humör, som karaktäriserar många musikaliska skapelser. Här finna i alla fall många utav de allra mest tokigaste låtarna med. Jag skrattar nästan alltid lika gott åt de fullkomligt vansinniga: ”En rock i Velinga” och ”Fånga Kräftor och lägga i en balja”. Måhända mest för, att det låter som, om man slängt in två ”begåvningar” ifrån folket. Jag gick runt och lyssnade på denna i min freestyle på våren 1997, när jag hade skolpraktik på Åmåls Djurpark. Jag lärde mej samtliga låtarna, mer eller mindre, utantill när jag krattade löv och körde skottkärra. Originalet tillhörde också min svåger (LP-skiva, jag spelade av den på ett kassettband.

+ Like a Cherokee (Ja, det MÅSTE bli den här)
- Smällphete Sigges Hode (Utfyllnad, men rätt skoj sådan)

6. WEST A FOOL AWAY (1984)

Rock’n roll, polka och vals i en salig blandning. Jag har inte en enda LP-skiva med Eddie Meduza (slår mej själv fingrarna), men nog kunde väl ”Heil Hitler” fått vara med på CD-versionen. Men icke sa Nicke. Börje Lundin och hans bror Sven får ganska stor plats på den här skivan, också, och det här är väl det första albumet med sketcher på. Den här måste nog vara den svåraste, för mej, och plocka ut en bästa låt och en sämsta låt, då alla har ungefär samma klass. Hög sådan, bör tilläggas.

+ Sveriges Kompani (Fick vinna, fast fem låtar nosar den i hälarna)
- West a Fool away (Nej, det var så barnsligt att jag slår ner mej själv! PANG! OOAAH!)

7. SILVER WHEELS (1997)

Jag har alltid gillat det här albumet något mer än ”Harley Davidson” utav någon outgrundlig anledning. Den första riktiga SKIVAN jag köpte med Eddie Meduza, om man räknar bort samlingarna. Jag hade länge två exemplar utav denna också, då den kom bort i gömmorna, köptes en gång till och direkt efter hittades det gamla exemplaret igen. Jag behöll då originalexemplaret och gav bort det nyare till en vän i födelsedagspresent, vill jag minnas. Efter över ett års tystnad på skivfronten blev jag glad, när ”Silver Wheels” utannonserades i Ginzas skivkatalog.

+ Jag ger fan i allt (Här är det DRAG)
- Börjes Whaggare Whock (Hur mycket jag än älskar Börje och vännerna, så MÅSTE de ändå få minustecknet, här. Jag är ledsen)

8. HARLEY DAVIDSON (1995)

Den här kom ut, när mitt intresse för Eddie Meduza fortfarande var i den första fasen, samma fas som förmodligen de flesta fans genomgått. Jag gillade mest det skrikiga och vulgära hos karln och införskaffade inte detta album förrän två, tre år senare. Det var den enda skiva, som ståtade på Eddie Meduzas officiella hemsida, kommer jag ihåg. Ni vet den med: ”GUDA” och reklamen för ”Fy Fan-Klubben”. Kassetter kunde man beställa allihop, men det fanns bara EN skiva och det var denna.
+ Party, party (SOLKLART BÄST, här är det ett sådant jävvla ös, att jag inte ens kan beskriva det.)
- Never Leave (Den här minns jag inte hur den gick, så jag antar det får bli den, då)

9. EDDIE MEDUZA AND THE ROARIN CADDILACS (1983)

Nu har jag redan rabblat upp flertalet, som är lika bra, som den andra, men jag fortsätter väl och försöker manipulera era hjärnceller med, att jag faktiskt tycker den här skall hamna på nionde plats. En live-skiva med mycket, som redan har varit med på studioalbumen. Härlig stämning, dock.

+ Torsten hällde brännvin i ett glas till Karin Söder (En utav de första jag hörde)
- Summertime Blues (Jag tycker INTE låten är lika kul utan den vansinnige skånska farsan: ”Men TA I HÄR DÅ! Ska du STÅ DÄR HELA JÄVLA DA´N ŅVA FAAAAN!”

10. AINT GOT NO CADILLAC (1986)

Detta album jämför jag hela tiden med: “You Aint my friend” utav någon egendomlig anledning. Det skall nog ligga mycket högre upp, egentligen, men hamnar nog här p.g.a. min egen slapphet, eftersom jag förmodligen har hört den här skivan minst utav allihopa. Den är absolut inte dålig, då Eddie Meduza aldrig släppte några dåliga skivor. Dock kan vissa låtar låta lite väl likt varandra, om man skall komma med lite kritik. Femman och sjuan, t.ex.

+ Timber och Come Autumn Rain får dela.
- Get out of town

11. VÄG 13 (1999)

ÄLSKAR egentligen denna platta, men det är lite långt ifrån själva figuren Eddie Meduza. Det verkar här, som herr Norstedt en gång för alla har skuffat samman pseudonymerna Meduza och Hitler till en och samma gubbe. Lite synd, kanske. De vanliga rockballaderna saknas och man finner inga imaginära dofter utav motorolja, garage och amerikanska bilar. Istället skiljer sig ”Väg 13” mycket ifrån alla övriga album. Man får lite vibrationer ifrån proggen, istället. Protester emot allt och alla, mer vulgaritet än retorisk satir. Runken, finns ju med förstås och även lite brännvin. Sköna toner, men kanske lite långt ifrån Meduza och alltför nära Hitler. Som, om en Hitlerkassett blivit släppt på skiva, helt enkelt.

+ Inte Börje (Utseendefixeringen är en varböld. Ändå skulle det bli värre än det var då)
- Runke min ball (Ren utfyllnad)

12. EDDIE MEDUZA DANCE MIX (1999)

Jag kunde inte smälta, att faktiskt ”Väg 13” fick hamna på elfte plats, så jag bara MÅSTE ha med detta ekivoka pekoral till Audioexistens. Jag fick den utav en kompis i födelsedagspresent (Bränd, en snål sate skall tilläggas) och jag har väl lyssnat på de… TVÅ gånger i mitt liv. Nej, TRE förresten, tredje gången var det hemma hos en kompis, som prompt skulle sätta på den i skivspelaren. Det är miltals avstånd emellan den här skivan och ”Väg 13” och det berodde väl främst på denna travesti, att jag blev så hjärtans glad, när jag upptäckte ”Väg 13” i GINZA.katalogen. EN RIKTIG SKIVA! Även om, som jag tidigare flyktigt nämnde, inte riktigt var det. Ag kan inte rekommendera den här gojan till någon alls. Fullkomligt vidrig. Om du pumpar blodet fullt med heroin kanske du kan finna någon stimulans i den tranceaktiga flytet i discoversionen utav ”Punkjävlar”.

+ Skinnet (Ja, allt är en skymf, men jag tycker den här tagit MINST skada i konverteringen)
- Punkjävlar (Man svävar bort i något äckligt delirium, fast man är nykter.)

Nu missade jag CD-versionerna utav: "För Jaevla Bra" och "På Begäran", men knöka in dem före och efter: "Eddie Meduza and the Roarin Caddilacs Live 1983".

Last edited by retepnoslack on 22 Jan 2008, 01:33, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad

Bästa album

Post by wiking »

Kul att någon mer lade ner tid för denna, nästan omöjliga, uppgift Image
Nu räknar ju inte jag Dåren e lös (live skivan) och Dance mix som "riktiga" fullängdare.
Själv har jag nog bara lyssnat igenom Dance mix en gång tror jag, den är verkligen inte bra Image

Men kul att du hängde på Slackern trots lite fusk Image
overkill
Levertransplanterad

Bästa album

Post by overkill »

Väldigt väldigt, svårt. Får fundera lite och återkomma när jag har tid.

Men spontant har jag alltid tyckt att West A Fool Away är han starkaste album. Roliga låtar, engelska rocklåtar och sketcher - den ultimata Eddie-skivan med en mix av lite av allt, och dessutom några av hans vassaste låtar finner man här. Omslaget har också tilltalat míg av nån anledning.

När vi ändå röstar om skivor ska jag passa på att lyfta upp min tråd om favorit-kassetter Image
uy
Levertransplanterad

Bästa album

Post by uy »

Overkill wrote:Omslaget har också tilltalat míg av nån anledning.
Kanske för att det är med en älvdaling på oslaget? Image
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad

Bästa album

Post by retepnoslack »

Jo, jag fuskade lite, men det tänkte jag inte på förrän senare. Vad menade "Uy" med Älvdalen förresten? Det är ju ett garage. Känner han igen någon utav dem på omslaget?
uy
Levertransplanterad

Bästa album

Post by uy »

Det är ingen jag känner, men han längst till höger på omslaget ska tydligen vara en bekant till min styvfar.
E-M
Levertransplanterad

Bästa album

Post by E-M »

uy wrote:Det är ingen jag känner, men han längst till höger på omslaget ska tydligen vara en bekant till min styvfar.
Det var som attan! Kände din styfars kompis Eddie eller?
uy
Levertransplanterad

Bästa album

Post by uy »

Nu vet jag inte alla detaljer, men han måste ju ha känt Eddie eller någon annan på skivbolaget för att komma med på omslaget.
overkill
Levertransplanterad

Bästa album

Post by overkill »

Där ser man, kul!

Undra vilka dom övriga på omslaget är förresten, och hur det gick till. Om det kanske var personer Eddie kände själv, kanske några fans från en raggar-klubb eller dylikt, eller om det hela helt ordnades via skivbolaget.
wiking
Levertransplanterad

Bästa album

Post by wiking »

Kom igen!!
Släng upp era listor nu jävla ollonputsare!!!!
retepnoslack
Levertransplanterad

Bästa album

Post by retepnoslack »

Ja, nu får ni allt få tummen ur den anala öppningen och sätta igång med eran bedömning. Det tycker jag nog. minsann. Man vill ju ha flera, att jämföra med och det.
E-M
Levertransplanterad

Bästa album

Post by E-M »

Då tar jag väl och försöker knåpa ihop en lista. Fast jag tar bara med tio album. Orkar inte rangordna över 40 album. Albumen jag har med är alltså dem jag tycker är de tio bästa.

Som sagt detta är inte lätt och jag kan inte lova att listan skulle se likadan ut en vecka senare.

Jag skulle börja men jag kan inte, det är för svårt. Kan dock nämna ett album som jag gillar väldigt mycket.

You ain't my friend. Mycket bra platta med välgjorda och tankvärda texter. Gillar soundet väldigt mycket dessutom. Några av mina favoriter på plattan är "Vicious lips" och "Heart don't be a fool". Den jag tycker är sämst är nog "Shame shame woman" i alla fall i denna stund.
wiking
Levertransplanterad

Bästa album

Post by wiking »

Dom elva skivorna som jag rangordnade är väl dom som räknas som "riktiga" fullängds album. Endast dom som är meningen att ni ska lista.
Blir ju lite lättare att jämföra med varandra ungefär hur mycket smaken skiljer sig Image

Post Reply