Ny TV

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad

Ny TV

Post by ozzman »

Nu så har jag äntligen gjort slag i saken och köpt en ny TV.
I flera år har jag gått och tittat snett på jätteklumpen jag haft stått i vardagsrummet (32" 16:9 CRT) och velat köpa en platt modell istället och när Panasonic i förra veckan lanserade sin 42" PX80 så kunde jag inte hålla mej utan slog till, helt skoningslöst.
Det blev dessutom ett Canal digital abonnemang med fri HD i 6 månader så man kan utnyttja HD-kapaciteten i TV'n
Länk till info om TV'n
http://www.digicom.nu/products/product. ... 4474&rid=7

Och ja, jag vet att det inte är full HD men jag tar hellre 720p och bra kontrast och svärta än 1080p och sämre kontrast och svärta. Dessutom så ser man ingen skillnad på en 42" om man inte sitter närmare än 2 m ifrån.

gammalhardrockare
Levertransplanterad

Ny TV

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

Mycket intressant val av ämne.
Varför inte posta lite bilder på underverket?

Själv så löpte jag mig en platt för två år sedan, en Samsung LCD 32 tum och jag är helnöjd men den börjar kännas lite väl gammal nu.
Men varför valde du inte Samsung? Det är ju bästa märket. Visst, Panasonic är ju inte ett skitmärke som t ex Thomson, LG, Golden Zenit och allt vad de nu heter men i alla fall... Panasonic är väl mer eller mindre ett mellanklassmärke.

Du skulle ha lyxat till dig lite. Det är alltid kul med dyr hemelektronik.
TV:n är ju tillsammans med datorn hemmets viktigaste möbel. Eller hur?
ozzman
Levertransplanterad

Ny TV

Post by ozzman »

Jag har inte fått hem den ännu, den kommer till butiken i mitten av nästa vecka.

Att Samsung skulle vara bra kan jag inte hålla med om, Jag har tittat på deras plasmor och de har urdålig svärta, dessutom så har de jag sett haft ett högt surrande ljud som kommit från displayen, troligen är det billiga och udnerdimensionerade kondensatorer som orsakar det.

På plasma är Pioneer absolut bäst men deras Kuro börjar på runt 20' så det var för dyrt.
Sedan kommer Panasonic, sedan kommer LG och samsung. Med den nya PG6000-serien så håller jag till och med LG före samsung.

Här är ett test av föregångaren till den jag köpt (PX70) mot bl.a Samsung och då skall man komma ihåg att Samsungmodellen de testar är deras nuvarande så PX80 är rimligen ännu mer överlägsen.
http://alatest.se/apps/reviews/4795932/ ... C50%22%29/
Långis

Ny TV

Post by Långis »

Helt ok pris för en så pass stor tv också. Kommer nog inte finnas mycket att klaga på.
Hur är kontrasten på en sådan apparat? De jag tittat på hos den lokala hemelektronikedjan har pinsamt dålig bild. Det kan vara allt ifrån "släpig" och suddig bild till färger som inte alls stämmer...
rex
Levertransplanterad

Ny TV

Post by rex »

[quote author=GammalHardrockare link=board=offtopic&num=1204479087&start=1#0 date=1204479776]Josey Wales:

Själv så löpte jag mig en platt för två år sedan, en Samsung LCD 32 tum och jag är helnöjd men den börjar kännas lite väl gammal nu.
quote]

Ja just det! Var det den du blev så blåst på? Dyr och liten var det va?
ozzman
Levertransplanterad

Ny TV

Post by ozzman »

Långpanna wrote:Helt ok pris för en så pass stor tv också. Kommer nog inte finnas mycket att klaga på.
Hur är kontrasten på en sådan apparat? De jag tittat på hos den lokala hemelektronikedjan har pinsamt dålig bild. Det kan vara allt ifrån "släpig" och suddig bild till färger som inte alls stämmer...
Jag såg den på BRL i barkarby men eftersom den var ny så kunde de inte dra på kontrasten fullt ännu men den var ändå oerhört mycket bättre än en Samsung de hade stod i närheten.
Enligt specen skall den ha 15000:1 i kontrastvärde.
Jag tittade på en blue-ray film och en DVD-film på den och jag kunde inte se några släpningar eller spökbilder och färgerna såg rätt ut.
De hade dock även en pioneer stod i närheten och den var mycket bättre, det måste man erkänna.
Pio'n stod f.ö. precis bredvid samsungen och det var nästan pinsamt vilken skillnad det var på svärta och kontrast mellan dem.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Ny TV

Rex:

Ja, jag blev helblåst. Köpte ju när det var rätt så nytt, innan priserna gick ned.
Kostade då 14 000 men lyckades pruta ned till 13 000 spänn.
Kändes som en bra affär. Nu kostar samma TV hälften... Image
ozzman
Levertransplanterad

Ny TV

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Rex:

Ja, jag blev helblåst. Köpte ju när det var rätt så nytt, innan priserna gick ned.
Kostade då 14 000 men lyckades pruta ned till 13 000 spänn.
Kändes som en bra affär. Nu kostar samma TV hälften... Image
Jag köpte min 32" CRT för 14500 år 2000. En motsvarande TV idag kostar runt 3000 spänn, helt ofattbart. Nedan ett exempel på en likadan TV om än av annat märke.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=74100

En rättelse är jag dock skyldig dej. Samsung har visst hyggliga LCD-TV, det är plasmorna som inte är så bra.
Men eftersom jag inte tänker använda TV'n till TV-spel och dator så var en LCD aldrig intressant för mej.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Ny TV

Josey Wales:

Ha! Ha! Jag gjorde ungefär samma sak. Köpte mig en Philips 32 widescreen tjock-TV som var så jävla mycket lyx så det fanns inte.
Några år senare var den nere i 3 000 kr...

Men det mest otroliga är att mitt ex har den fortfarande kvar och hon har inga som helst planer på att köpa en ny fin, platt LCD-TV.
Varför är fruntimmer så totalt ointresserade av ny hemelektronik?
ozzman
Levertransplanterad

Ny TV

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Varför är fruntimmer så totalt ointresserade av ny hemelektronik?
Därför att de inte begriper bättre antar jag.
Ett fruntimmer kan köpa en stereoanläggning med 2 fristående högtalare för att sedan ställa högtalarna ovanpå varandra bakom en soffa för att det "ser bättre ut så".
Så skulle aldrig en man göra. En man skulle mäta upp rummet och beräkna vilken punkt i rummet som han befinner sej på oftast och sedan rikta högtalarna ditåt för maximal steroeverkan om det så betyder att han skulle behöva spika fast en av högtalarna i bröllopsfotot.

ozzman
Levertransplanterad

Ny TV

Post by ozzman »

Nu står TV'n och glänser i vardagsrummet och på Måndag kommer installatören från Canal digital och sätter upp parabolen så sen blir det HD för hela slanten.
det enda som är tråkigt är att jag åker till Södra Kina på Söndag så jag får vänta på att se underverket på riktigt.

Nu har vi bara halvrasslig analog kabel-TV så bilden gör sej inte rättvisa, men med en DVD (tom. utan HDMI) så såg det oförskämt bra ut. Får den nu bara köra in sej så man kan biffa upp kontrasten så skall det nog bli riktigt bra.
Sedan måste jag bara lyckas övertala sambon att en Blue-Ray spelare (alt. en DVD med HDMI) nu bara är ett absolut måste att köpa. Kan jag gå iland med det så har jag allt jag behöver i TV/DVD-väg men hur övertalar man en sambo till det?
Jag tar gärna emot tips.
rex
Levertransplanterad

Ny TV

Post by rex »

Kvinnor brukar vara svaga för status,om Pelle och Bettan har köpt en så kanske hon också måste ha en?
rex
Levertransplanterad

Ny TV

Post by rex »

Eller så påpekar du helt enkelt hur mycket pengar hon och barnen kostar dig och att du också minsann har rätt att göra åt lite pengar,alldenstund som du drar in mest.

Detta är att rekommendera,prova!
ozzman
Levertransplanterad

Ny TV

Post by ozzman »

rex wrote:Eller så påpekar du helt enkelt hur mycket pengar hon och barnen kostar dig och att du också minsann har rätt att göra åt lite pengar,alldenstund som du drar in mest.

Detta är att rekommendera,prova!
Jo, det brukar vara en höjdare att antyda något åt det hållet Image

Det bästa är nog bara att köpa och ställa henne inför fullbordat faktum, då får man ta skiten några timmar sen är det bra.
Eddie
Obotlig alkoholist

Ny TV

Post by Eddie »

Farsan har också köpt ny platt tv nyligen, HD ready och en blue ray spelare till. Han sa att filmerna blir mycket bättre när de ses i HD... Image

Tror dock inte att det funkar så bra Image

Du skulle inte kopplat in dvd'n och sagt att man måste använda en HD-kompatibel spelare till tvn.
Post Reply