"Volvo" vs. "You can't catch me"

Diskutera Låtarna
Post Reply
Långis

Post by Långis »

Väldigt lik, faktiskt!

Var det inte just Volvo som Eddie och Patrik Tibell spelade in i Eddies lada, den första versionen av Studio Ronka? Har för mig att det finns en intressant intervju med Tibell nånstans där han berättar om hur han fått i uppdrag av skivbolaget att få upp Eddie ur någon depression av nåt slag.
Låten ska ha tagit flera dagar att spela in.
Jag kan mycket väl minnas fel. Det kan var nån annan låt..
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Ja 86 timmar i en studio är inte särskilt mycket med klar mastertape. Mixning, mastring och en del andra moment görs som regel av nån studiotekniker, i samråd med musikerna, så egentligen kanske bara 60 timmar eller så hade lagts på själva inspelningen - dvs då dem la sången och intrumenten.

Själv tror jag inte att Volvo-singeln tog särskilt lång tid att spela in. Singeln släpptes f.ö. innan albumet, så de måste ha spelat in Volvo+34:an först och senare gjort de resterande 10 låtarna. Om hela plattan tog totalt 86 timmar kanske 2 låtar tog högst 20 timmar om ens det. Eddie verkade ju överlag vara ganska snabb i studion under skivinspelningarna, men samtidigt extremt nogrann. På 34:an spelar ju f.ö. Eddie allt själv, Witt är tydligen inte ens med alls på den låten. Detta enligt Witt i samma radiointerljuv som det snackas om ovan.
Last edited by overkill on 18 Feb 2009, 19:44, edited 1 time in total.
Post Reply