Dalarnas varghatare
Moderator: hakan
Dalarnas varghatare
Vargmaffian tycks vara enorm i Dalarna med omnejd. Det ologiska hatet mot vargen har tagit sådana proportioner att extremisterna nu lägger ut gift i skogarna för att ta livet av vargarna.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.15345 ... v-varggift
Det besinningslösa och extrema hat som dessa människor drivs av är svårt att förstå för oss vanliga människor. Man skall dock vara medveten om att de fått detta med modersmjölken. Det är ett hat som gått i arv från far till son sedan urminnes tider. Inget vet antagligen inte längre varför de hatar - de gör det bara.
Det är dock intressant att se hur media vinklar hela historien med giftet. "Oskyldiga djur drabbas", står det.
Genast undrar man vad de egentligen menar. Lägger media skulden på vargen? "Tio vargar mer eller mindre gör inget, men ett endaste rådjur är droppen". Är det mer upprörande att andra djur drabbas av varghatarnas vettlösheter?
Lever de uråldriga fördomarna kvar även hos de bildade stockholmsbaserade journalisterna, eller kollar jag bara bort mig i all retorik?
http://www.expressen.se/Nyheter/1.15345 ... v-varggift
Det besinningslösa och extrema hat som dessa människor drivs av är svårt att förstå för oss vanliga människor. Man skall dock vara medveten om att de fått detta med modersmjölken. Det är ett hat som gått i arv från far till son sedan urminnes tider. Inget vet antagligen inte längre varför de hatar - de gör det bara.
Det är dock intressant att se hur media vinklar hela historien med giftet. "Oskyldiga djur drabbas", står det.
Genast undrar man vad de egentligen menar. Lägger media skulden på vargen? "Tio vargar mer eller mindre gör inget, men ett endaste rådjur är droppen". Är det mer upprörande att andra djur drabbas av varghatarnas vettlösheter?
Lever de uråldriga fördomarna kvar även hos de bildade stockholmsbaserade journalisterna, eller kollar jag bara bort mig i all retorik?
Dalarnas varghatare
Jag tror nog att just den meningen "Oskyldiga djur drabbas" även innefattar själva vargen. Alltså att det kan drabba andra vargar än just den som råkade vara skyldig till att ha ätit upp fåret/hönan/kulorna på norrlänningen, osv.
Dalarnas varghatare
Varför?
För att de ibland har gått på jakthundar.
Har hört jägare själv oja sig över vargar, att de borde skjutas allihopa.
Lite paradoxalt att bry sig så mycket om sina hundar när personen i fråga aldrig gått ut med hundarna förutom vid jakt...
För att de ibland har gått på jakthundar.
Har hört jägare själv oja sig över vargar, att de borde skjutas allihopa.
Lite paradoxalt att bry sig så mycket om sina hundar när personen i fråga aldrig gått ut med hundarna förutom vid jakt...
Dalarnas varghatare
Tydligen är det vanligare att jägarna råkar skjuta ihjäl sina jakthundar än att dom blir dödade av en varg. Det borde ju betyda att det är bättre att skjuta av några jägare istället för vargar om man värnar om jakthundarna.

Hoppas verkligen att idioterna som lägger ut gift & skit i skogen åker dit så det SMÄLLER om det!

Hoppas verkligen att idioterna som lägger ut gift & skit i skogen åker dit så det SMÄLLER om det!

-
- Levertransplanterad
Dalarnas varghatare
Jag tycker på sätt och vis att det är okej att jaga varg. Om du är lantbrukare och en varg håller på att äta upp eller skada dina boskap. Då kan jag tycka det är okej. Men att jaga varg för att de käkar renar eller kan hota människor är fel. Det är ju det vargar gör. Vargar jagar även andra djur såsom får, men om den håller på att ha ihjäl bondens djur så blir jäkligt dyrt för honom. Då förstår jag att han vill ha bort vargen.
-
- Levertransplanterad
Dalarnas varghatare
Som jag skrivit tidigare:
Ge plats åt rovdjuren! Töm glesbygden.
Ge plats åt rovdjuren! Töm glesbygden.
Last edited by ozzman on 16 Apr 2009, 20:29, edited 1 time in total.
Dalarnas varghatare
Om de norrländska dumskallarna hade tänkt till lite, så finns det hundar som är speciellt framavlade för att mota bort varg. T.ex. Ovtjarka eller Irländsk varghund. Detta hade löst deras problem otroligt smärtfritt.
Dessutom finns det staket, och andra lösningar för att hindra varg från att ge sig på boskap. Jag förstår ärligt talat inte problemet. Det hade varit bättre om varghatarna tog livet av sig själva istället. Det hade löst fler problem.
Dessutom finns det staket, och andra lösningar för att hindra varg från att ge sig på boskap. Jag förstår ärligt talat inte problemet. Det hade varit bättre om varghatarna tog livet av sig själva istället. Det hade löst fler problem.
Last edited by hakan on 16 Apr 2009, 20:56, edited 1 time in total.
Dalarnas varghatare
Hela debatten är löjlig,om en varg är till besvär,skjut den,om den strosar omkring i skogen i lugn och ro,låt den leva i fred. Kan det vara enklare?
Dalarnas varghatare
Man kan tycka det. Tyvärr drivs dessa av ett hat mot vargen som djur. Det kan närmast liknas vid en ideologi och det enda som hjälper är nog tvångsomskolning.rex wrote:Hela debatten är löjlig,om en varg är till besvär,skjut den,om den strosar omkring i skogen i lugn och ro,låt den leva i fred. Kan det vara enklare?
Jag kan tänka mig att man låser in dessa i ett rum och tvingar dem att se på utbildande filmer i ämnet. Det borde hjälpa.
Last edited by Långis on 17 Apr 2009, 09:57, edited 1 time in total.
-
- Obotlig alkoholist
Dalarnas varghatare
Detta är en fråga som stostadsbor inte behöver disskutera överhuvudtaget så länge inte vargar får ströva fritt ute på djurgårn eller hissingen.
Det är helt absurt att värmland, dalarna och gävleborg ska stå för 95% av sveriges vargpopulation när dom bestämmande talar om hur många djur det skall finnas.
Lyft ut ansvaret på respektive länstyrelse eller ännu hellre på kummunerna om hur stor vargstammen skall vara.
Sen kan jag tycka att det är lite väl drastiskt med förgiftning men att dom skall få skjutas när dom kommer för nära tamboskap är inte mer än rätt.
Det är helt absurt att värmland, dalarna och gävleborg ska stå för 95% av sveriges vargpopulation när dom bestämmande talar om hur många djur det skall finnas.
Lyft ut ansvaret på respektive länstyrelse eller ännu hellre på kummunerna om hur stor vargstammen skall vara.
Sen kan jag tycka att det är lite väl drastiskt med förgiftning men att dom skall få skjutas när dom kommer för nära tamboskap är inte mer än rätt.
Dalarnas varghatare
Rex:
Allt vore ju frid och fröjd, förutom att vargen är akut utrotningshotad i sverige. Ska vi döda ännu en djurart pga. att vi är för lata för att hitta intelligenta lösningar?
Hansson:
Så du får bara tycka illa om pedofiler om du har en dotter som blivit utsatt för en?
Allt vore ju frid och fröjd, förutom att vargen är akut utrotningshotad i sverige. Ska vi döda ännu en djurart pga. att vi är för lata för att hitta intelligenta lösningar?
Hansson:
Så du får bara tycka illa om pedofiler om du har en dotter som blivit utsatt för en?
-
- Obotlig alkoholist
Dalarnas varghatare
Hakan: Nja pedofiler finns överallt och dom är lika lömska som en varg, medans vargarna INTE finns överallt utan bara här.
Invandrar debbatten är väll mera jämförbar, jag bryr mig inte om hela stockholm överbefolkas av tallibaner och hur ni hanterar dom frågorna, däremot finns det ca 5 st här i byn och det är lagomt och hanterbart och dom sköter sig. Samma sak med vargarna, hade det funnits 2-3 st hade det inte varit något problem, men om det ska bestämmas från Stockholm hur många det ska finnas då blir det problem.
Det blir dessutom inavel och dom får ett sjukligt beteende, och det är alla forskare överens om.
Invandrar debbatten är väll mera jämförbar, jag bryr mig inte om hela stockholm överbefolkas av tallibaner och hur ni hanterar dom frågorna, däremot finns det ca 5 st här i byn och det är lagomt och hanterbart och dom sköter sig. Samma sak med vargarna, hade det funnits 2-3 st hade det inte varit något problem, men om det ska bestämmas från Stockholm hur många det ska finnas då blir det problem.
Det blir dessutom inavel och dom får ett sjukligt beteende, och det är alla forskare överens om.
Dalarnas varghatare
Hansson:
Poängen var att man enligt dig endast får tycka något i frågan om man är direkt berörd, vilket är rena skämtet. Man får t.ex. inte ha en åsikt om Samer om man inte bor i Norrland? Du hör ju själv.
Den svenska vargen tillhör alla i sverige. Däremot utgör den endast ett problem (om än mikroskopiskt) för de boende i de berörda områdena. Det är alltså upp till de boende att skydda sig på lämpligt sätt. Att döda fridlysta djur är ett lagbrott. Om de har problem att följa jaktlagen så bör de bli av med licensen.
Om norrlänningarna tycker att det är så jobbigt med vargen så går det bra att flytta till stockholm.
Poängen var att man enligt dig endast får tycka något i frågan om man är direkt berörd, vilket är rena skämtet. Man får t.ex. inte ha en åsikt om Samer om man inte bor i Norrland? Du hör ju själv.
Den svenska vargen tillhör alla i sverige. Däremot utgör den endast ett problem (om än mikroskopiskt) för de boende i de berörda områdena. Det är alltså upp till de boende att skydda sig på lämpligt sätt. Att döda fridlysta djur är ett lagbrott. Om de har problem att följa jaktlagen så bör de bli av med licensen.
Om norrlänningarna tycker att det är så jobbigt med vargen så går det bra att flytta till stockholm.

-
- Obotlig alkoholist
Dalarnas varghatare
Jag kanske formulerade mig lite klantigt i mitt första inlägg, alla får naturligtvis tycka vad dom vill och debattera om vad dom vill, det jag igentligen menade är att det hela tiden är någon annan som talar om hur man ska ha det och bete sig, någon som inte har problemet att göra.
På Emil i Lönnebergas tid fanns det mycket varg i Småland, men den blev utrotat, jag undrar hur det skulle låta i södra sverige i dag om samma antal varg skulle finnas där.
På Emil i Lönnebergas tid fanns det mycket varg i Småland, men den blev utrotat, jag undrar hur det skulle låta i södra sverige i dag om samma antal varg skulle finnas där.
Last edited by 2meterhansson on 17 Apr 2009, 17:34, edited 1 time in total.