Albumet "Dance Mix" (1999)

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Det här är väl ingen CD man spelar särskilt ofta direkt, men jag tycker inte den är så dålig som så ofta påstås. Ganska bra gjord om man tar det för vad det är och vid rätt tillfällen kan den vara rätt bra & kul att spela upp faktiskt.

Det har ju då och speklerats i Eddie´s faktiska inblandning vid inspelningen. Var han närvarande eller inte? Lösa källor säger att det här var något som Bävern såg till att släppa när Eddie gick över till Thule under en period 1999. Enligt samma källa/påståenden så ska alltså Eddie inte alls ha medverkat vid inspelningen på nått sätt, det är istället ett gäng tekniker/producenter som har mixat musiken och de olika mixarna (vilket ju står i skivan), men använt sig av redan inspelade sång-slingor som mariann har i sitt arkiv. Att det är Eddies röst och sång råder väl inga tvivel om. Frågan är ju om det är nyinspelat i samband med mixningen eller om de som sagt bara använt gamla inspelningar (fast ommixade då) från bl.a Värsting Hits, och/eller outgivna inspelningar som de har sen gammalt.
Det har också påståtts att detta var något av en "hämnd" från Maríannes sida för att Eddie gick över till UT. och då släppte mariann denna bara för att tjäna en hacka i princip - och utan att fråga Eddie om lov.

Jag vet inte, men det låter inte riktigt som Eddies stil att släppa nått sånt här självmant, men under inverkan av Bävern och annat skivbolagsfolk, vem vet?
Sedan låter ju hämnd-teorin lite långtsökt och barnsligt, men man vet ju inte. Att Eddie nån gång skulle göra skivor hos UT kan ju knappast ha kommit som nån total överaskning för Bert och hans kompisar då han fick kontakt med dem redan runt 97 (eller kanske tidigare), han gästspelade ju på en platta med dom det året. och han fortsatte samtidigt att göra skivor för mariann, Silver Wheels 97 och Värsting Hits 1998, för att sedan spela in Väg 13 vinter/våren 1999 (den släpptes i april som jag fattat det).

Nån som vet hur det ligger till?
Last edited by overkill on 23 Jun 2010, 00:15, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Ingen som har några andra teorier/gissningar, eller kanske rentutav vet hur det ligger till?
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist

Post by BOB-blommorobin »

Att det är avsiktligt inspelat kan jag garanterat säga. Jag fick acapellan till hakan för många herrans år sedan. Så de har acapella som är inspelad i takt. Man kunde även höra i bakgrunden lite av ljudet av låten, så det är den musiken han sjöng till. Skulle dock vara roligt att få tillbaka acapellan på hakan och de andra låtarna. Kanske kunde göra ny rockigare musik. Image
Last edited by BOB-blommorobin on 25 Jun 2010, 11:12, edited 1 time in total.
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Ok. Du har alltså inte kvar acapellan? vore kul att höra.

Detta kanske är nått som spelades in medvetet & avsiktligt - men som kanske inte var tänkt att släppas. Marianne kanske släppte den utan Eddies vetskap/medgivande, det kanske mest var det som rykterna sade. Men då är det i alla antagligen inget totalt egenhändigt hopplock av andra, Eddie var troligen med själv vid inspelningen/mixningen.
Det verkar rimligt och stämma med vad du säger, blommorobin.
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist

Post by BOB-blommorobin »

Nej tyvärr, mina backup(er) som jag hade på extern hårdisk gick förlorat för flera år sedan. Jag skrev även under ett kontrakt att jag inte fick under några omständigheter ge ut eller dela med acapellan till tredje part. (kontraktet är inte längre sparat, brukar kasta efter några år.) Vore dock roligt att göra en dubbelskiva med gamla och nya remixer samt några av dem med nyinspelad rockmusik. =)

Tror säkerligen det fanns flera låtar som de gjorde till skivan men inte tog med. Vore roligt om den kom ut i nypress. Men det är nog osäkert eftersom den inte är allt för eftertraktad eller såldes så bra av.
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Post Reply