Ynkliga portioner!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad

Ynkliga portioner!

Post by gammalhardrockare »

Jag har retat mig på detta länge och nu måste jag helt enkelt starta en tråd om detta brännande ämne, nämligen restaurangernas ynkliga matportioner.

Igår var jag och Rex inte bara bakfulla utan även ordentligt bakfyllehungriga. Vi begav oss därför till närmaste McDonalds och beställde var sitt "Megamenyn" för att ta med hem.
Man kan fråga sig varför de väljer att blanda in ordet "Mega" i någon av sina menyer? Inget är "mega", dvs jättestort och överdrivet på vare sig McDonalds eller någon annan restarurang i Sverige.

Vi gav 71 spänn på man för en liten påse vars innehåll bestod av två ynkliga dubletthamburgare och en påse strips + läsk. Påsen var fjäderlätt och räknar man med läsken så kanske hela portionen vägde två-trehundra gram...
Vem blir mätt av en sådan portion? Inte en matglad karl i alla fall!

Det är likadant överallt. Går man på en vanlig restaurang och beställer "Dagens" så får man t ex 7-8 köttbullar och högst tre potatisar, man får alltid säga till om mer och har man tur så får man ett par potatisar till.
7-8 köttbullar, fem potatisar (efter tjat) och lite sås. Detta till en kostnad av minst 75 spänn och blir man mätt? Ha! Ha! Ha! Ha!
Ännu värre blir det till sommaren och man kanske är på långresa och är tvungen att nyttja dessa förbannade vägkrogar. Här får du betala minst en hundring för en portion som inte ens skulle kunna mätta en hungerstrejkande anorektiker.

Om man är ute och kör efter vägarna så kan man ibland se skyltar som upplyser om vägen till ett s.k. "Gästgivferi". Här är det fan inte frågan om att de GER bort något! Ändra genast till "Gästlurendrejeri"! Eller varför inte "Gästråneri"?
Här säljer de ynkliga matportioner dyrt, mycket dyrt! Här får du betala flera hundralappar för en tallrik med högst 100 gram föda på.
Gå aldrig, aldrig någonsin in på något sådant ställe. Stampa gasen i botten och kör till närmaste korvkiosk eller va fan som helst istället. Allt är bättre än dessa rånförsök.

Jag tar ofta färjan till Tyskland. Jättekul faktiskt och ofta så blir jag full. Full men hungrig. Samma fenomen hittar man på färjan, en middag kostar runt hundringen, är jättegott och naturligtvis så går man från bordet med skrikande mage.
Nu finns det i och för sig ett alternativ på färjorna, man kan välja smörgåsbord. Då kan man i stort sett få trycka i sig så mycket man orkar.
Men, det kostar 230 spänn PER MAN! Jo det är säkert! Lycka till med att försöka få i dig föda för över tvåhundra spänn. Det går inte och gudarna ska veta att jag har försökt.
Rent lurendrejeri ännu en gång alltså!

De enda prisvärda restaurangerna som jag kan komma på är pizzeriorna. Där finns det i alla fall en liten chanst till att bli mätt för ett resonabelt pris.

Vad har ni andra att säga om detta ämne?
Last edited by gammalhardrockare on 13 Mar 2005, 12:15, edited 1 time in total.
Jungbacka Erik
Site Admin

Ynkliga portioner!

Post by Jungbacka Erik »

Det är ju lite olika från ställe till ställe men McDonalds portioner är faktiskt i minsta laget. Bästa bakfullhungrigalternativet är nog att gå på pizzabuffe´ eller att laga mat hemma.
retepnoslack
Levertransplanterad

Ynkliga portioner!

Post by retepnoslack »

Ja, jag tycker nog, att det bästa är nog, att gå på lunchbuffé, där en får "gôre" i sej så mycket en bara kan för ett fast pris.

Jag brukar käka på krogen: "La Vegas" här i Åmål. Där kostar det 55-spänn, eller något sånt och då får man välja mellan det mesta ur både det svenska och gula(hoppsan nu var jag rasistiskt)....Eh, asiatiska köket.
ozzman
Levertransplanterad

Ynkliga portioner!

Post by ozzman »

Rockarn:

Om du nu äter så ini helvete mycket mat så undrar jag hur mycket pengar du bränner på Billys?
Jag blir mätt på en Big Tasty & Co +5, men däremot behövs det 3-4 Billys för att jag skall bli mätt. Betyder det att du glufsar i dej en hel påse billys åt gången? Annars förstår jag ingenting.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Ynkliga portioner!

Ozzman:
Betyder det att du glufsar i dej en hel påse billys åt gången? Annars förstår jag ingenting.
Jag gjorde det förr men jag har skärpt till mig betydligt. Idag så frossar jag bara på helgerna, på vardarna käkar jag både måttligt och ytterst sunt. Vågar fan inte annat!
Men när jag går ut och käkar för dyra pengar så vill jag bli mätt, det tycker jag att man kan kräva. För tjugo år sedan så hade jag mina släktingar från USA här på besök och jag fick skämmas varje gång jag tog med dem ut på restaurang. De trodde inte det var sant! Pityful! Dubbelt så dyrt för portioner som bara var en fjärdedel mot dem i USA.
uy
Levertransplanterad

Ynkliga portioner!

Post by uy »

Man borde få en andra potion gratis. Jävla snål-resturanger.
Skitarna ska va' lika långa i år
rex
Levertransplanterad

Ynkliga portioner!

Post by rex »

Lunchrestaurant med salladsbuffe kan vara bra alt också. Alla slags buffeer förresten.
ozzman
Levertransplanterad

Ynkliga portioner!

Post by ozzman »

rex wrote:Lunchrestaurant med salladsbuffe kan vara bra alt också. Alla slags buffeer förresten.
Buféer är alltid ett klokt val, om än inte alltid så hälsosamt
uy
Levertransplanterad

Ynkliga portioner!

Post by uy »

ozzman wrote:Buféer är alltid ett klokt val, om än inte alltid så hälsosamt
Jag och några i min klass beställde pizzabuffé på American Pizza Express när vi var i Falun på studiebesök. Vi blev så mätta att vi knappt tog oss tillbaka dit vi skulle samlas.
Långis

Ynkliga portioner!

Post by Långis »

uy wrote:Jag och några i min klass beställde pizzabuffé på American Pizza Express när vi var i Falun på studiebesök. Vi blev så mätta att vi knappt tog oss tillbaka dit vi skulle samlas.
Det påminner mig om ett besök i Nörge för några år sedan.
Vi hade hört talas om en restaurang i Röros där man fick äta hur mycket pizza man vill för 65 norska kronor.
Jag tyckte detta var helfestligt och åt och åt i över två timmar.
När familjen var frädig och hade gått ut satt jag fortfarande kvar och åt. Jag antar att jag ville få valuta för pengarna.
Plötsligt kom en otäck mättnadskänsla över mig, när jag reste mig upp höll jag på att kräkas.
Jag har aldrig varit så mätt i ela migg liv och kan säga att jag efter den dagen har fått mer sympati för gravids kvinnor, för det var exakt så jag kände mig: Höggravid i nionde månaden.
ozzman
Levertransplanterad

Ynkliga portioner!

Post by ozzman »

När jag gjorde lumpen så hade Pizza-hut buffé på Torsdagar.
Pizza i stora lass och en pitcher med öl för 149:- var svårslaget under lumpartiden.
Det var mer än en gång som man mådde bra illa på kvällen när man kom tillbaka till båten.
uy
Levertransplanterad

Ynkliga portioner!

Post by uy »

uy wrote:Jag och några i min klass beställde pizzabuffé på American Pizza Express när vi var i Falun på studiebesök. Vi blev så mätta att vi knappt tog oss tillbaka dit vi skulle samlas.
Sen kostade det knappd 60 kronor. Jävla bra.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Ynkliga portioner!

De har en liknande pizzarestaurang i Örebro. "Pan-Pizza Planet" heter den och rekommenderas vilt! Ligger i centrum, alldeles vid de stora höghusen som kallas Krämarhusen och man käkar så mycket man vill för en billig penning. Där äter jag alltid när jag besöker denna vackra och härliga stad.
Fan, jag vill bo i Örebro!
Långis

Ynkliga portioner!

Post by Långis »

Panpizzor kan ju tyckas kul, det är mycket av allt, men man orkar fan imig aldrig äta mer än två bitar....
En pizzeria häromkring serverar panpizza stor som en vanlig pizza pch den är helt omöjlig at äta upp, man får slänga hälften...
ozzman
Levertransplanterad

Ynkliga portioner!

Post by ozzman »

Spekis:

Oäten pizza sparas med fördel till frukost nästa dag.
Det är kungligt gott med kall pizza till frukost.
Post Reply