Åh Magnus!
Åh Magnus!
Ja, Eddie säger i en Sketch att det är en hyllning till Magnus Uggla. "Jag är den ende som vågar tala om vad jag menar med mina texter".
Skitarna ska va' lika långa i år
Åh Magnus!
Själva låten i sig är ju inte speciellt bra, och texten är ju lite kluven. Delvis verkar han ju lite smått avis på Uggla för att han överlag har sålt mer skivor än han själv, och för att han är mer "accepterad" av massmedia & folk i allmänhet, detta trots att Ugglas texter också är ganska provoserande iblnad och rena käftsmällar mot saker och ting, fast han håller sig ju kanske ändå inom en rimlig ram, vilket inte alltid Eddie gjorde. Han verkar ju också delvis beundra Uggla, samtidigt som han är lite avis. Man kan ju också tolka texten som en liten känga mot CBS, alltså skivbolaget dom båda länge låg på (och Uggla är väl kvar där ännu). Uggla kanske fick mer stöttning, PR, feedback och mer frihet att göra vad han ville av bolagsfolket, vilket kanske inte Eddie fick i samma utsträckning kan man gissa.
Helt klart en kul låt.
Helt klart en kul låt.
Last edited by overkill on 02 Jan 2006, 02:48, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
Åh Magnus!
Jag vet inte riktigt hur man ska tolka texten men att Eddie skulle vara avis tror jag inte. Han säger ju innan låten att det är en "en hyllning till magnus uggla (efter ett par sekunder)..... nu ska den lille skinntorre flaxande skinnbiten maguns uggla få sig känga här eller vad det nu är det får ni avgöra själva". Så det är inte lätt hehe 

Last edited by E-M on 02 Jan 2006, 03:15, edited 1 time in total.
Åh Magnus!
Jag tror ärligt talat att det inte var nån större tanke (åsikt) bakom texten, han knopade nog bara ihop en text/låt som en liten reflektion/betraktelse om Uggla och CBS som man får tolka som man vill. Texten ärju ironisk och spretar ju åt flera håll så att säga (innehållsmässigt).
Med avis på Uggla menar jag att Eddie kanske var avis på Uggla för att han överlag sålt fler skivor än Eddie (vilket såklart medför större inkomster också). också tyckte väl Eddie att hans egna texter är bättre än Ugglas, och då borde ju Eddie sälja mer... ja ni fattar nog. Nått åt det hållet
Med avis på Uggla menar jag att Eddie kanske var avis på Uggla för att han överlag sålt fler skivor än Eddie (vilket såklart medför större inkomster också). också tyckte väl Eddie att hans egna texter är bättre än Ugglas, och då borde ju Eddie sälja mer... ja ni fattar nog. Nått åt det hållet
Last edited by overkill on 03 Jan 2006, 03:33, edited 1 time in total.
-
- Site Admin
Åh Magnus!
Min uppfattning är att låten liksom "Andra Kan Dom" visar Meduzas frustation över att hans texter och skämt inte får samma chans som Ugglas och andras.
Åh Magnus!
Jag tror nog inte det var en hyllnings låt, tror nog han tyckte Uggla var en tönt.