Folk från andra länder?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
uy
Levertransplanterad

Folk från andra länder?

Post by uy »

Eddie är väl inte helt okänd utomlands. Han har bäl spelat i Norge och Finnland? Sen har ju en Hålländare fått en hit med Young Girls And cadillac cars. Sen har jag hört att någon amerikansk grupp har plagierat omslaget till You Ain't my friend.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad

Folk från andra länder?

Post by E-M »

Jo av andra länder så är det nog norrmännen som vet bäst vem Eddie var. För hennes Bodil Furus dokumentär har sänds på TV i norge. Och som du säger så har han nog spelat där någon gång.
E-M
Levertransplanterad

Folk från andra länder?

Post by E-M »

Och som du säger så blev ju young girls and cadillac cars en hit i holland, men hur många som vet att det är Eddie som ligger bakom låten vet man ju inte.
E-M
Levertransplanterad

Folk från andra länder?

Post by E-M »

Sen har vi ju Yea yea yea med som kom 1:a på europatoppen.
E-M
Levertransplanterad

Folk från andra länder?

Post by E-M »

Jo som Eddie säger i en radiointervju 2000 i curry curry. "Eddie Meduza kunde ju absolute inte vara med på svensktoppen, men när Matz Ztefanz och Leilaz spelade in den gick det ju minsann bra".
Last edited by E-M on 09 Jan 2006, 19:05, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

Folk från andra länder?

Post by overkill »

Vad jag vet så lirade han väl bara i Norge som var utomlands. Inte hört nått om Finland, men den som vet nått om det får gärna berätta mer.

Låten Yong Girls And Cadillac Car blev tydligen en hit i Holland som nån innan har sagt. Lite märkligt med tanke på att den inte är släppt som singel, och sen så måste ju hans skivor (åtminstonde Ain´t Got No Cadillac där låten ligger) vara släppt i Hollad kan man gissa. En snubbe vid namn Rene Schuman gjorde också en cover på den låten, jag tror att han är från Holland också. han gör den dock inte speciellt bra...

Sen kan man ju fråga sig hur känd Eddie var i i övriga världen? var hans skivor överhuvudtaget släppta i andra länder? hårdrocksbandet Poison ska tydligen ha gjort en cover på You Ain´t My Friend, nån som hört den ? jag har letat efter den, men ej hittat. Eller så har dom bara en platta med liknande omslag (jag kanske har blandat ihop det).
Last edited by overkill on 17 Jan 2006, 22:01, edited 1 time in total.
felix
Obotlig alkoholist

Folk från andra länder?

Post by felix »

dom enda låtar som skulle kunna bli riktig stora utanför sverige är nog dom på engelska.. lite svårt för tex tyskar att fatta vad han sjunger.
Jungbacka Erik
Site Admin

Folk från andra länder?

Post by Jungbacka Erik »

Felix wrote:dom enda låtar som skulle kunna bli riktig stora utanför sverige är nog dom på engelska.. lite svårt för tex tyskar att fatta vad han sjunger.
Utom i låten Heil Hitler Image
whonka
Periodare

Folk från andra länder?

Post by whonka »

Felix wrote:dom enda låtar som skulle kunna bli riktig stora utanför sverige är nog dom på engelska.. lite svårt för tex tyskar att fatta vad han sjunger.
Bomparock aus Österreich
E-M
Levertransplanterad

Folk från andra länder?

Post by E-M »

Jag tror säkert att om Eddies plattor (med bara de engelska låtarna) skulle börja släppas utomlands så skulle de bli en succé. För t.ex Tyskar, Italienare o.s.v. har troligtvis inte en sådan inställning mot Eddie som många svenskar har. Ett exempel på en hit utomlands är ju Yea yea yea.
overkill
Levertransplanterad

Folk från andra länder?

Post by overkill »

GM, på John-Johns sida står bara att "den var en hit i Holland" (under avdelningen covers) så jag vet inte om man ska tolka det som om det var Eddie´s eller Shumans version som blev en hit. Men Shumans skulle jag gissa på.

Det där med svenska låtar utomlands har jag inget bra svar på. Men eftersom Yea Yea Yea blev 1:a på Europatoppen där en gång så borde ju hela det albumet ha släppts utomlands och där är ju Punkjävlar med som ju är en svensk låt. Läste nånstans att Eddie hade ju tanken att fr.o.m. Ain´t Got No Cadillac att göra varanan platta på Svenska och varanan på Engelska. Men eftersom Ain´t Got No Cadillac floppade så släpptes bara Raggare på kassett. Så man kan ju anta att om Ain´t Got No Cadillac hade sålt mer hade nog Eddie fått göra fler engelska plattor, som troligen också var avsedda för en internationell lansering/karriär. Sen så sa ju Peter Melin i radioprogrammet Radio Dalarna att Eddie drömde om en internationell karriär som Rock-artist och ville bli tagen seriöst. Det tror jag mycket väl kan stämma.
Alla hans skivor innehåller ju egentligen engelska låtar, och det är inga utfyllnadslåtar som en del tror. Som han själv sa i en radiointerljuv så gjorde han 3-4 idiotlåtar (han kallar dom så själv) på varje skiva, och resten rock & rockbilly och ballader på engelska. Men Folk vill bara höra idiotlåtarna... därför började han göra skivor helt på engelska. Så tanken var kanske att börja med att se hur det engelska slog här i Svergie, innan han gav sig ut på internationellt vatten. Ain´t Got No Cadillac är en bra platta men lider av taskig produktion. Många bra låtar men den skulle kunna blivit bättre. Hade den vart lite bättre producerad hade den kanske inte floppat.
Hans engelska sida är för övrigt den jag gillar mest hos Eddie, även många engelska guldkorn på kassetterna!

Men nu ska jag inte babbla mer, jag bara spekulerar/flummar Image
E-M
Levertransplanterad

Folk från andra länder?

Post by E-M »

Jo tanken var ju att Eddie Meduza skulle vara en som lirade gammal hederlig rock 'n' roll och rock på engelska. E. Hitler skulle vara den galne (har han sagt själv).

Men så blanades det ihop (troligtvis utav skivbolagen) så allt blev Eddie Meduza. Så helt klart ville han ju lira rock och bli tagen på allvar, men även få skoja och spexa med E. Hitler.
Post Reply