Det behöver inte vara fel att skuldsätta sej men man måste göra det med urskillning.
En lägenhet/villa har med största sannolikhet höjt sitt värde när du säljer den förutsatt att du innehar den ett längre tag. Då kan lånet snarast ses som ett sparande.
Jag hade t.ex. bott i min 2:a i nästan 3 år (33 månader) och sålde den för 500' mer än jag köpte den för (inklusive amorteringar som var gjorda), med mäklararvodet avräknat så gjorde jag en vinst på 13' per månad som jag bott där.
Det är inte illa.
En bekant tog ett lån och köpte en nybyggd bostadsrätt 1990 för 74' och sålde för ett år sedan för 2.3 miljoner. det är också en hygglig vinst.
Låt mig leva som miljonär - Annars skriker jag!
Moderator: hakan
Inte för att jag vill vara nån stadsbo,men just detta är jag avis på......och att ni kan byta jobb om ni vill.
-
- Levertransplanterad
on 01/08/2007 at 17:53:56, rex wrote:Inte för att jag vill vara nån stadsbo,men just detta är jag avis på......och att ni kan byta jobb om ni vill. [/quote]
Nog lär väl priserna ha gått upp även där du bor, det har de ju gjort i stort sett i hela Sverige.
T.ex. i Gävle där jag köpte en lägenhet 1996 för 40' som jag sedan sålde för 90' 1998. En likadan lägenhet gick för 345' strax innan jul.
Morsan och farsans kåk har också gått upp en hel del i värde och den ligger rejält ute i spenaten.'
Nu är det ju tyvärr så att i regel å måste man ju inhandla ett nytt boende när man säljer och detta boende har ju naturligtvis också gått upp i pris.
Man kan dock i regel slippa topplån och skit iom att man kan lägga in en hygglig kontantinsats
För att gå helt off-topic (för ovanlighetens skull); hur gick det med ditt jobbyte?
Nog lär väl priserna ha gått upp även där du bor, det har de ju gjort i stort sett i hela Sverige.
T.ex. i Gävle där jag köpte en lägenhet 1996 för 40' som jag sedan sålde för 90' 1998. En likadan lägenhet gick för 345' strax innan jul.
Morsan och farsans kåk har också gått upp en hel del i värde och den ligger rejält ute i spenaten.'
Nu är det ju tyvärr så att i regel å måste man ju inhandla ett nytt boende när man säljer och detta boende har ju naturligtvis också gått upp i pris.
Man kan dock i regel slippa topplån och skit iom att man kan lägga in en hygglig kontantinsats
För att gå helt off-topic (för ovanlighetens skull); hur gick det med ditt jobbyte?
Last edited by ozzman on 08 Jan 2007, 18:29, edited 1 time in total.
Njae...det gick inte alls tyvärr. Jag är nog lite för bekväm är jag rädd,jag hade nog fått jobb om jag velat tror jag,men jag ville inte börja pendla.
Men det går väl fler tåg
Men det går väl fler tåg

-
- Levertransplanterad
on 01/08/2007 at 19:05:06, rex wrote:Njae...det gick inte alls tyvärr. Jag är nog lite för bekväm är jag rädd,jag hade nog fått jobb om jag velat tror jag,men jag ville inte börja pendla.
Men det går väl fler tåg
[/quote]
Man vet ju vad man har men inte vad man får.
Söka kanman ju alltid göra, det är ju mycket lättare att skaffa nytt jobb när man redan har jobb. Dessutom kan man ju då begära högre lön o dyl. då man inte är beroende av jobbet i fråga
Men det går väl fler tåg

Man vet ju vad man har men inte vad man får.
Söka kanman ju alltid göra, det är ju mycket lättare att skaffa nytt jobb när man redan har jobb. Dessutom kan man ju då begära högre lön o dyl. då man inte är beroende av jobbet i fråga
-
- Obotlig alkoholist
Att ha huslån är absolut ingen nackdel, förut fick jag jämt restskatt, men sen jag köpte huset så har jag fått tillbaka mellan 20-30000 på skatten, lagom till semestern. Det blir som ett sorts sparande att ha lån. Då vi är två som drar in pengar i hushållet, så har jag valt att ammortera väldigt hårt på topplånet, så det är borta om ca tre år, sen är det ju ingen börda alls när bara bottenlånet är kvar, den räntan är så låg och det går att ammortera så lite som 0,5% om man vill det, men förmodligen kommer jag att beta av det oxå ganska snabbt, för då har man ju möjligheten att låna på huset till något annat i framtiden....en sommarstuga tex.