Cover-låtar som Eddie spelade in

Diskutera Låtarna
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Just det, alltså covers som Eddie själv lirade in handlar det om här - inte artister/grupper som gjort covers på Eddie´s låtar.

Eddie gjorde ju en hel del covers genom åren, både på sina skivor och kassetter, vad har ni för favoriter? själv har jag alltid varit svag för:

Han eller jag, vem ska du ha?
Dunder Å Snus
If You Really Wanna Know
The Wanderer
Bonna Boogie
Sverige

Bonna Boogie visste jag inte ens att det var en cover förrens jag hörde orginalet med Arhtur Smith på radio för nått år sen. Inspelad redan 1945 tydligen och heter Guitar Boogie i orginal.
Vissa låtar, som Han eller jag, är ju något omgjorda och med översatta texter men det är likväl covers. Summertime blues är ett annat exempel.
Last edited by overkill on 15 Jul 2007, 20:04, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Va fan, kom igen nu!

Några favoriter har ni väl?
wiking
Levertransplanterad

Post by wiking »

Summertime Blues
California Sun
34:an
E-M
Levertransplanterad

Post by E-M »

Stupid Cupid, Buona Sera och It's all over now är några väldigt bra. Jag tycker att alla covers som Errol har gjort är bra, förutom J.B.G rap.
2meterhansson
Obotlig alkoholist

Post by 2meterhansson »

Ja det får bli dessa tre "34:an" "Dunder å snus" "If you really wanna know"
retepnoslack
Levertransplanterad

Post by retepnoslack »

"Flickorna i Småland" är väl inte så illa heller och "Roll Over Beethoven" är också härlig.

Sedan trodde jag länge, att "Oh, what a cadillac" var en "cover", men enligt informationen på själva konvolutet, så hade han visst den också.
Danne
Glad amatör

Post by Danne »

Overkill wrote:Just det, alltså covers som Eddie själv lirade in handlar det om här - inte artister/grupper som gjort covers på Eddie´s låtar.

Eddie gjorde ju en hel del covers genom åren, både på sina skivor och kassetter, vad har ni för favoriter? själv har jag alltid varit svag för:

Han eller jag, vem ska du ha?
Dunder Å Snus
If You Really Wanna Know
The Wanderer
Bonna Boogie
Sverige

Bonna Boogie visste jag inte ens att det var en cover förrens jag hörde orginalet med Arhtur Smith på radio för nått år sen. Inspelad redan 1945 tydligen och heter Guitar Boogie i orginal.
Vissa låtar, som Han eller jag, är ju något omgjorda och med översatta texter men det är likväl covers. Summetime blues är ett annat exempel.
Like a cherokee ska tydligen vara en covers men de e jag inte riktigt säker på , de ska tydligen finnas en som är samma fast på svenska om nån vet vad den låten heter eller om de e sant så vill ja vete :D
gurlf
Helgfyllo

Post by gurlf »

Danne wrote:Like a cherokee ska tydligen vara en covers men de e jag inte riktigt säker på , de ska tydligen finnas en som är samma fast på svenska om nån vet vad den låten heter eller om de e sant så vill ja vete Image
det är väl nån annan som gjort cover på eddies original?

välkommen förresten!
Danne
Glad amatör

Post by Danne »

gurlf wrote:det är väl nån annan som gjort cover på eddies original?

välkommen förresten!
Tackar så myket.. jo jag tänkte de jag med kan va så men skulle va kul att få höra den låten... vet du föressten vem som sjunger "if you really wanna know"
E-M
Levertransplanterad

Post by E-M »

Det är Calle Kindblom som har skrivit den i alla fall.
Danne
Glad amatör

Post by Danne »

E-M wrote:Det är Calle Kindblom som har skrivit den i alla fall.
okeej... e de eddie som gjort cover på han eller?
hittar inte den låten på dc++ du vet inte hur man hittar den..?
Danne
Glad amatör

Post by Danne »

[quote author=Danne link=board=musiken&num=1177240288&start=11#0 date=1179861102]

oj.. haha trodde du mena like a cherokee låten... :P
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Danne, Like A Cherokee har Eddie skrivit själv, däremot så har dansbandet Hobsons gjort en cover på den, med svensk text. Utgiven på singel 82 och verkar rätt svår att hitta...
Jag har den singeln, lite info finns på Långpannas hemsida. Nån som har hört den ? jag ska fixa en ripp av den framöver men det är inte klart än.
Danne
Glad amatör

Post by Danne »

Okeejs. jo de va du ja med anade...
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Nån har påstått att Yea Yea Yea är en cover men det har jag aldrig fått nån riktig klarhet i. Läste det på nån sida på nätet för länge sen men minns inte var. Det borde stått på skivan i så fall om inte eddie hade skrivit den.
I varje fall på LP´n och samlingar, på CD-albumen som kom för 5 år sen står ju tyvärr inga låtskrivar-referencer till t.ex cover-låtarna som är med där (34:an m.fl)

Däremot kanske det finns nån annan låt som har hetat likadant och som till och med påminde lite om varandra men det är ändå knappast en cover bara för att eddie lät sig inspireras av den.
Post Reply