Cover-låtar som Eddie spelade in
Just det, alltså covers som Eddie själv lirade in handlar det om här - inte artister/grupper som gjort covers på Eddie´s låtar.
Eddie gjorde ju en hel del covers genom åren, både på sina skivor och kassetter, vad har ni för favoriter? själv har jag alltid varit svag för:
Han eller jag, vem ska du ha?
Dunder Å Snus
If You Really Wanna Know
The Wanderer
Bonna Boogie
Sverige
Bonna Boogie visste jag inte ens att det var en cover förrens jag hörde orginalet med Arhtur Smith på radio för nått år sen. Inspelad redan 1945 tydligen och heter Guitar Boogie i orginal.
Vissa låtar, som Han eller jag, är ju något omgjorda och med översatta texter men det är likväl covers. Summertime blues är ett annat exempel.
Eddie gjorde ju en hel del covers genom åren, både på sina skivor och kassetter, vad har ni för favoriter? själv har jag alltid varit svag för:
Dunder Å Snus
If You Really Wanna Know
The Wanderer
Bonna Boogie
Sverige
Bonna Boogie visste jag inte ens att det var en cover förrens jag hörde orginalet med Arhtur Smith på radio för nått år sen. Inspelad redan 1945 tydligen och heter Guitar Boogie i orginal.
Vissa låtar, som Han eller jag, är ju något omgjorda och med översatta texter men det är likväl covers. Summertime blues är ett annat exempel.
Last edited by overkill on 15 Jul 2007, 20:04, edited 1 time in total.
Va fan, kom igen nu!
Några favoriter har ni väl?
Några favoriter har ni väl?
Summertime Blues
California Sun
34:an
California Sun
34:an
-
- Levertransplanterad
Stupid Cupid, Buona Sera och It's all over now är några väldigt bra. Jag tycker att alla covers som Errol har gjort är bra, förutom J.B.G rap.
-
- Obotlig alkoholist
Ja det får bli dessa tre "34:an" "Dunder å snus" "If you really wanna know"
-
- Levertransplanterad
"Flickorna i Småland" är väl inte så illa heller och "Roll Over Beethoven" är också härlig.
Sedan trodde jag länge, att "Oh, what a cadillac" var en "cover", men enligt informationen på själva konvolutet, så hade han visst den också.
Sedan trodde jag länge, att "Oh, what a cadillac" var en "cover", men enligt informationen på själva konvolutet, så hade han visst den också.
Like a cherokee ska tydligen vara en covers men de e jag inte riktigt säker på , de ska tydligen finnas en som är samma fast på svenska om nån vet vad den låten heter eller om de e sant så vill ja veteOverkill wrote:Just det, alltså covers som Eddie själv lirade in handlar det om här - inte artister/grupper som gjort covers på Eddie´s låtar.
Dunder Å Snus
If You Really Wanna Know
The Wanderer
Bonna Boogie
Sverige
Vissa låtar, som Han eller jag, är ju något omgjorda och med översatta texter men det är likväl covers. Summetime blues är ett annat exempel.

det är väl nån annan som gjort cover på eddies original?Danne wrote:Like a cherokee ska tydligen vara en covers men de e jag inte riktigt säker på , de ska tydligen finnas en som är samma fast på svenska om nån vet vad den låten heter eller om de e sant så vill ja vete![]()
välkommen förresten!
Tackar så myket.. jo jag tänkte de jag med kan va så men skulle va kul att få höra den låten... vet du föressten vem som sjunger "if you really wanna know"gurlf wrote:det är väl nån annan som gjort cover på eddies original?
välkommen förresten!
-
- Levertransplanterad
Det är Calle Kindblom som har skrivit den i alla fall.
okeej... e de eddie som gjort cover på han eller?E-M wrote:Det är Calle Kindblom som har skrivit den i alla fall.
hittar inte den låten på dc++ du vet inte hur man hittar den..?
[quote author=Danne link=board=musiken&num=1177240288&start=11#0 date=1179861102]
oj.. haha trodde du mena like a cherokee låten...
oj.. haha trodde du mena like a cherokee låten...

Danne, Like A Cherokee har Eddie skrivit själv, däremot så har dansbandet Hobsons gjort en cover på den, med svensk text. Utgiven på singel 82 och verkar rätt svår att hitta...
Jag har den singeln, lite info finns på Långpannas hemsida. Nån som har hört den ? jag ska fixa en ripp av den framöver men det är inte klart än.
Jag har den singeln, lite info finns på Långpannas hemsida. Nån som har hört den ? jag ska fixa en ripp av den framöver men det är inte klart än.
Okeejs. jo de va du ja med anade...
Nån har påstått att Yea Yea Yea är en cover men det har jag aldrig fått nån riktig klarhet i. Läste det på nån sida på nätet för länge sen men minns inte var. Det borde stått på skivan i så fall om inte eddie hade skrivit den.
I varje fall på LP´n och samlingar, på CD-albumen som kom för 5 år sen står ju tyvärr inga låtskrivar-referencer till t.ex cover-låtarna som är med där (34:an m.fl)
Däremot kanske det finns nån annan låt som har hetat likadant och som till och med påminde lite om varandra men det är ändå knappast en cover bara för att eddie lät sig inspireras av den.
I varje fall på LP´n och samlingar, på CD-albumen som kom för 5 år sen står ju tyvärr inga låtskrivar-referencer till t.ex cover-låtarna som är med där (34:an m.fl)
Däremot kanske det finns nån annan låt som har hetat likadant och som till och med påminde lite om varandra men det är ändå knappast en cover bara för att eddie lät sig inspireras av den.